יותר מ-50 חיילות שהתגייסו בתחילת השבוע שעבר לצה"ל, וסירבו לשרת כתצפיתניות, נשלחו לבתי כלא צבאיים ולמתקני מעצר למשך כשבוע. אם של חיילת מהקריות סיפרה למיינט קריות: "תנאי המעצר היו קשים, הפעילו עליהן לחץ כבד תוך שימוש באיומים וצעדים כוחניים כדי שיסכימו לתפקיד. זו לא דרך לפתוח כך את השירות הצבאי של מי שמבקשת תפקיד משמעותי".
2 צפייה בגלריה
תצפיתניות בחמ"ל
תצפיתניות בחמ"ל
תצפיתניות בחמ"ל
(צילום ארכיון: דובר צה"ל)
לפני מספר חודשים החלה נ' (18), תושבת קרית חיים, את תהליך המיונים לקראת הגיוס לצה"ל. אמה: "הבת שלי תמיד רצתה לעשות שירות משמעותית בצה"ל, היא כיוונה ליחידת 8200, וכשזה לא צלח, שלחו לה הודעה שהיא משובצת לתפקיד תצפיתנית, אבל היא ביקשה החלפה של התפקיד והייתה בקשר עם גורמי המיון.
"היא הסבירה שיש לה בעיה פיזית לשבת שעות מול מסך, כי היא מרכיבה משקפיים וסובלת מכאבי ראש בצפייה בזמן ממושך. למרות זאת, ניסו לשכנע אותה, והבטיחו לה שביום הגיוס היא תקבל קצין מיון שיוכל לשנות את השיבוץ. הבת שלי האמינה שביום הגיוס, כפי שהבטיחו לה, הדברים הסתדרו".
ביום ראשון שעבר, נ' התגייסה. "זה היה יום מרגש מאוד, אבל גם מלווה בחששות כבדים. אנחנו והיא לא ידענו לאיזה תפקיד היא תשובץ, ושהיא הולכת לסרב על מנת לקבל תפקיד אחר. אולם מיד עם הסירוב לתצפיתניות, היא נכנסה למעצר יחד עם עוד 50 חיילות אחרות, בתנאים ממש לא קלים".

2 צפייה בגלריה
"שבוע של בכי". נ' החיילת מקרית חיים
"שבוע של בכי". נ' החיילת מקרית חיים
"שבוע של בכי". נ' החיילת מקרית חיים
(צילום: פרטי)

תחילה חשבה נ' כי תפגוש קצין מיון בתוך כיממה, אך התהליך ארך כחמישה ימים בגלל כמות הסירובים. לדברי האם, תנאי המעצר היו קשים. "נתנו 10 דקות שבהן כולן היו צריכות להתקלח, אז במשך השבוע היא לא יכולה הייתה להתקלח. ארוחות הצהריים הגיעו כמעט בערב, והיו כל מיני כללי דיסטנס כמו לא לסדר את השיער בלי לבקש רשות, או לא להפנות מבט לכיוון מסוים, והתייחסו אליהן בצורה מבזה".
ביום שלישי עלו נ' וחיילות נוספות למשפט צבאי בעקבות הסירוב. "אף אחד לא חושב שהצבא זו 'תוכנית כבקשתך', והיא הסבירה שהיא מבקשת שירות משמעותי, וכי התפקיד שהוצע לה לא מתאים לה רפואית. רק לאחר יומיים נוספים במעצר, נתנו לה שלוש אפשרויות, והיא בחרה בחיל התקשוב. במהלך המעצר לא נתנו להן להתקשר אלינו, והייתי אכולת דאגה. התאכזבתי כשחזרה הביתה וסיפרה את מה שעבר עליה, שבוע של בכי".
מדובר צה"ל נמסר: "שיבוץ לתפקיד זה נקבע על בסיס נתונים אישיים, שאלון העדפות וצרכי הצבא. מבדיקה שנעשתה, ניתנו לכלל החיילות תנאי המחיה הנדרשים בעת שהותן במעצר.

קראו גם:

"במהלך שרשרת החיול, עומדים לרשות המתגייסות קצין מיון וסגל פיקוד מטעם בית הספר להגנת הגבולות בכדי להסביר להם מהות התפקיד וחשיבותו.
"מתגייסות אשר לא נמצא עבורן חלופת גיוס ביום הגיוס, נשארות ללון ביחידת מיטב עד למציאת שיבוץ חדש".