בשבועות האחרונים מופצצת מרכזיית 100 של תחנת זבולון בהודעות של תושבים מודאגים שמתלוננים על הדי פיצוצים שנשמעים בעיקר באזור צפון הקריות. במשטרה בודקים ולרוב עונים שאין קשר בין הפיצוצים לבין המלחמה וכי בסך הכל מדובר בניסויים שמתבצעים במכון דוד של רפאל בצפון הקריות. לאור ריבוי הפניות החלה רפאל לפרסם מראש על מועדים של ניסויים שיגרמו להדי פיצוצים ומנסים להרגיע את הציבור שהכל בסדר.
3 צפייה בגלריה
כיפת ברזל
כיפת ברזל
כיפת ברזל
(צילום: דוברות רפאל)
אין ספק כי תדירות התלונות על הדי פיצוצים היא תוצאה של שתי תופעות: רגישות יתר של הציבור, שביום רגיל לא היו שמים לב והגברת הפעילות ברפאל במטרה לעמוד בדרישות צה"ל למערכות הלחימה המסופקות לרפאל. בראיון למיינט קריות, ראשון מאז פרוץ המלחמה, טען סמנכ"ל רפאל, גידי וייס: "יש ברפאל כל הזמן ניסויים ופיצוצים ויש בומים, אבל בימי שלום אולי לא שמים לב עליהם. אנחנו החלטנו להודיע מראש על ניסויים בשל הקריאות הרבות למוקד המשטרה".
וייס ציין, כי מהיום השני של המלחמה, ברפאל הבינו עד כמה המצב קשה ועשו את כל הפעולות הנדרשות כדי שפסי הייצור יעבדו בתפוקה מלאה, 7 ימים בשבוע, כדי לספק לצה"ל את החימושים והמערכות המשמשים אותו במערכה. וייס: "צריך להבין, כי כשמייצרים מנועים רקטיים או ראשי נפץ קרביים, יש תהליך של בקרת איכות במסגרתו בודקים ומסננים. ברור כשקצב הייצור גדל, יש יותר פיצוצים ששומעים מאשר בימי שלום".

פלטות הגנה


רפאל מספקת שורה ארוכה של מערכות שמשמשות את צה"ל במערכה הנוכחית, אבל ישנן 4 מערכות עיקריות שהדרישה להן היא עצומה והן מערכות הגנה, שתיים מהן לאזרחים ועוד שתיים לצרכי צבא: קלע דוד וכיפת ברזל הן שתי מערכות ההגנה שמגינות על העורף בפני טילי האויב. בצד שני, מערכת מעיל רוח, שמותקנת על טנקים ונגמ"שים של צה"ל מגינה על החיילים בפני טילי נ.ט על הכלים הכבדים של צה"ל מותקנת גם מערכת הגנה נוספת תוצרת רפאל, מיגון ריאקטיבי, שהם סוג של פלטות שמעניקות הגנה נוספת לחיילים בטנקים וב"נמרים" של צה"ל.
3 צפייה בגלריה
מעיל רוח על מרכבה
מעיל רוח על מרכבה
"עד 7 באוקטובר מעיל רוח הופעל 7,300 פעמים וכיפת הברזל יירטה מעל 7,000 טילים". מעיל רוח על מרכבה
(צילום: רפאל)

וייס: "המערכות הללו מעניקות הרבה יותר מסתם הגנה. בעיני צה"ל ומערכת הביטחון מערכות הגנה אווירית שמגינות על ישראל מונעות נפגעים ומאפשרות לקבל החלטות מדיניות וצבאיות בקור רוח. החיילים בטנק יכולים לבצע את המשימה כשהם יודעים שמעיל רוח מגן עליהם, ובתוך שבריר שנייה הם מסוגלים להשיב אש".
ברפאל שומרים בשלב זה את כמות היירוטים שביצעו המערכות השונות בסוד. עם זאת, באחוזים המספרים נראים טוב. וייס: "אנחנו מדברים בשתי המערכות על אחוזי הצלחה של מעל 90% שזה נתון מדהים. הביצועים לא ירדו, אפילו עלו. עד 7 באוקטובר מעיל רוח הופעל 7,300 פעמים וכיפת הברזל יירט מעל 7,000 טילים. כמות היירוטים מאז 7 באוקטובר היא גדולה ואחוזי ההצלחה אפילו עלו. גם חיל הים, שבספינותיו יש מערכות שלנו, היה מאוד אפקטיבי בבלימת ניסיונות החדירה מהים".

צו 8


עד כמה מבצעים שינויים במערכות לאור דרישות ספציפיות של צה"ל בזמן המלחמה?
"זה קורה בכל המערכות. מקבלים דרישות ובודקים מה אפשר לשפר. צריך לדעת עוד נתון: כמעט 1,800 עובדים מרפאל נמצאים בצו 8. הם משרתים בכל היחידות ומבצעים את כל המשימות וחלקם גם קשורים למערכות שלנו. מהנדסים וטכנאים שלנו ירדו לשטח וביצעו שינויים במערכת כיפת ברזל או תיקונים נדרשים. תיקנו מה שהיה צריך לתקן, שיפרנו מה שהיה צריך לשפר".

3 צפייה בגלריה
סמנכ"ל רפאל, גידי וייס
סמנכ"ל רפאל, גידי וייס
"הבן שלי ניצל בזכות האפוד הקראמי". סמנכ"ל רפאל, גידי וייס
(צילום: רפאל)

גם האויב למד להתמודד עם המערכות של רפאל.
"זה תמיד הולך ביחד. יש שיפור באיומים אז משפרים גם את מערכות ההגנה. אנחנו חייבים להיות כל הזמן צעד אחד לפני האויב. לכן חשובה העבודה, כתף אל כתף, של הקצינים בשטח ושל המהנדסים בעורף".
עובדה ידועה לאורך ההיסטוריה היא שמלחמות טובות לחברות שמייצרות נשק. על פי נתונים שפורסמו לאחרונה, היקף המכירות של התעשיות הביטחוניות בישראל גדל משמעותית מאז תחילת הלחימה. לפני שלושה שבועות חתם מנכ״ל משרד הביטחון, אלוף (מיל׳) אייל זמיר, על החוזה למכירת מערכת ההגנה האווירית 'קלע' דוד' של רפאל לפינלנד, שפותחה ברפאל, בסכום של כ-1.3 מיליארד שקל (כ-317 מיליון אירו).

כישלון המיכשול


משרד הביטחון השקיע הון עתק בפרויקט שלו בניית המכשול לאורך גבול הדרום, מכשול שלא עמד במשימה שלו וכשל ביום 7 אוקטובר. באותה גדר חכמה הותקנו, בין יתר מערכות של רפאל. לוייס קשה כיום לנתח מה קרה שם: "התחקיר של האירוע לא הסתיים, ולכן קשה להיכנס לפרטים, לדעת מה עבד ומה לא עבד. אני כן יכול להגיד לך שהיכולות של האמל"ח והאמצעים הטכנולוגיים שיש לנו עבדו טוב ונשמרו במקומם".

קראו עוד:


מסקנה שלך מכל מה שאנחנו עוברים?
"המסקנות מאוד מעורבות. כולנו מרגישים מאוד עצובים מתוסכלים בתקופה האחרונה. לי אישית יש ילד שלוחם ביחידת חוד מאז 7 באוקטובר, אז הוזנק בשעה 7.30, רץ לתוך התופת בבארי, חטף כדור, וניצל בזכות האפוד הקראמ. הוא פונה לבית חולים וחזר להילחם. יש הרבה סיפורי גבורה, אבל קיימת אצל כולנו מועקה, בנושא איפה היינו. המסקנה שלי היא רק אחת: צריך להחזיק ידיים, להיות יחד לעשות את הדבר הנכון כדי שנהיה מאוחדים".

מערכות רפאל בחרבות ברזל


קלע דוד: מערכת הגנה אוירית ליירוט מטרות לטווח בינוני–ארוך
כיפת ברזל: מערכת הגנה אווירית ליירוט מטרות קצרות-טווח
מעיל רוח: מערכת הגנה אקטיבית על טנקים היחידה בעולם
מפצח אגוזים: רקטת כתף אישית קלה
מעוז: רחפן חימוש משוטט ממשפחת טילי הספייק גיל 2: טיל רב–תכליתי, אלקטרו–אופטי מדויק ממשפחת טילי הספייק
לייטנינג–פוד: מערכת לאיתור מטרות והכוונת חימוש מונחה למטוסי קרב