ע', שגדלה בכרמיאל במסלול ביולוגי וחשבה על קריירה בתחום הזה, התגייסה לטירונות כללית לצה"ל ולמרות היעדר כל רקע טכנולוגי - הנדסי שובצה למסלול של טכנאיות אלקטרוניקה בפיילוט שחיל האוויר קידם באותם ימים עבור מתגייסות חדשות ולא הצדיק בהמשך את הפיכתו למסלול קבוע. החשיפה הראשונית למקצוע הנדסי גרמה לע' לשנות כיוון ובמקום ללכת ללמוד ביולוגיה, היא בחרה ללמוד הנדסת חשמל ומחשבים, תואר ראשון ושני והשינוי הזה הביא אותה בסופו של דבר לתפקיד מפתח ומשמעותי ברפאל, שם היא עובדת עד היום.
3 צפייה בגלריה
להאמין ולהצטיין. ע' ו־י' במפעל הביטחוני
להאמין ולהצטיין. ע' ו־י' במפעל הביטחוני
להאמין ולהצטיין. ע' ו־י' במפעל הביטחוני
(צילום: באדיבות רפאל)
אותה מקריות הביא את י', בן לעולים מאתיופיה שגדל בצפון, לחברת אבטחה, לאחר סיום שירות צבאי בצנחנים. י', תלמיד טוב, תכנון כמו ע' קריירה בתחום הביולוגי אבל יד הגורל, חברת האבטחה שלחה אותו לעבוד ברפאל, שם עסק בתפקידי אבטחה שונים, כולל בשער המכון. הקשר עם אנשי רפאל, הדחיפה שלהם, החשיפה לפרויקטים שמתבצעים במכון, גרמו לו לחשב מסלול מחדש, ללמוד לתואר הנדסאי ולהיקלט בסופו של דבר במפעל הביטחוני שבמשך שנים רק עזר לאבטח אותו. כיום י' מסיים לימודי הנדסה והוא בתפקיד ניהולי ברפאל, עם אין ספור אפשרויות לפניו.
מטעמי ביטחון, השמות המלאים לא אושרו לפרסום, כמו פרטים נוספים.

פיילוט חדש


ע', בת 53, נשואה ואמא לשלושה ילדים מתגוררת היום באחד מיישובי גוש שגב. היא למדה באורט הורוביץ והתגייסה לצה"ל, שם התרחשה התפנית בקריירה שלה. "זה היה פיילוט חדש בחיל אוויר, לקחו בנות ללא רקע טכנולוגי למסלול של טכנאית אלקטרוניקה.
"סיימתי את המסלול בטכני ושובצתי אחר כך כטכנאית בקרת אש במטוסי כפיר, שכבר לא טסים היום. אחרי הפיילוט שלנו, צה"ל לא המשיך בפרויקט כי גילה שנדרשת השקעה גדולה כדי להכשיר את הבנות והעדיף לגייס לתפקידים כאלו בוגרי מסלולים טכנולוגיים. לפני השירות בצה"ל לא חשבתי לרגע על מסלול טכנולוגי, אבל אחר החשיפה המקרית הזו, הבנתי שזו הדרך. שם התרחש לי הניצוץ ששינה את מסלול חיי".

3 צפייה בגלריה
רפאל מכון דוד
רפאל מכון דוד
מעודדים כוחות צעירים. רפאל בקריות
(צילום: נחום סגל)

ע' למדה הנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטת בן גוריון וכבר בלימודי התואר הראשון השתלבה באחת התעשיות הביטחוניות. לאחר התואר השני היא החליטה לחזור לצפון ולמרות כמה הצעות מפתות מסטארט אפים שונים, היא החליטה להמשיך בתעשייה הביטחונית ונקלטה ברפאל.
ע': "במשך השנים עסקתי בהרבה פרויקטים במסגרת רפאל בעיקר בתחום פיתוח חומרה ספרתית. חלק מהעבודה היה לעבוד מול הלקוח, במקרה שלי צה"ל, ולהבין את הצרכים שלו. הקשר עם צה"ל נמשך לאורך כל הקריירה שלי ולא עבדתי בפרויקטים עבור לקוחות אחרים. מאוד התחברתי למשתמשים והייתי מעבירה לשאר המפתחים את הדרישות שלהם. אחר כך עשיתי תפקידים רוחביים יותר, גם בתחום השיווק, ועם השנים האחראיות גדלה.
"הייתי אחראית למפתחים בעולמות תוכן שונים, יש ברפאל מגוון גדול של תפקידים ואפשרויות וכל כמה שנים עברתי תפקיד. כמובן שגם התפתחתי, עברתי קורסים שונים והכשרות".

מדריכה ומנטורית


היום ע' היא מהנסת מערכת ראשית (ממ"רית) בתפקיד רוחבי ואחראית על מספר פרויקטים, שעדיין אי אפשר לחשוף.
היא גם מאמנת ריצה, לריצות ארוכות ומתנדבת במספר מיזמים שמטרתם לחשוף נשים לעולם הטכנולוגיה. ע': "אני רואה כחלק מהתפקיד שלי לטפח את דור העתיד. אני חונכת נשים בארגון ואני גם מנטורית בפרויקט שמלווה אקדמיות שרוצות להשתלב בתעשייה, במשרות ראויות.
"אני גם פעילה בפרויקט שמנסה להנגיש את עולם הטכנולוגיה לתלמידות צעירות. לצערי, אין מספיק נשים בתחום. ברפאל יש מספר נשים בתפקידי מפתח, אבל בהחלט לא מספיק. אני רוצה לעזור לבנות לבחור מקצוע טכנולוגי כדי שיוכלו להשתלב בתעשייה ויצטיינו בקריירה שלהן".

3 צפייה בגלריה
כיפת ברזל
כיפת ברזל
"גאווה עצומה". כיפת ברזל
(צילום: רפאל)

לאחרונה אנשי התעשיות הביטחוניות קיבלו המון תשומת לב ופרגון לאחר הצלחת מערכות ההגנה מול ההתקפה האיראנית. איך הרגשת?
"קודם כל ישנתי מצוין. הייתי רגועה כי הכרתי את היכולות של המערכות. ידעתי מה פיתחו התעשיות הביטחוניות לאורך השנים והרגשתי גאווה עצומה".

"בדקתי מכוניות"


י', תושב הצפון בן 39, נשוי ואב לשני ילדים, נולד בישראל כבן לעולים מאתיופיה. הוא הבן היחיד במשפחה ויש לו שלוש אחיות. היה תלמיד טוב, השתלב במערכת החינוך ואף פעם, לדבריו, לא הרגיש שונה. הוא למד במגמה ביולוגית, עם בגרות מלאה ואז התגייס לצנחנים, שם שירת שלוש שנים. עם השחרור, הוא החל לעבוד בחברת אבטחה שדרך פלא הציבה אותו לעבוד ברפאל.
י': "התחלתי פה בשנת 2007 כמאבטח, עובד חברת חוץ. בדקתי אנשים בכניסה בדקתי מכוניות. במשך השנים נחשפתי למה שנעשה כאן, נפתחו לי העיניים לדברים שבדמיון אפילו לא יכולתי לתאר לעצמי. היו לי פה שיחות עם אנשים שעודדו אותו לשנות כיוון. אז המשכתי לעבוד פה ובמקביל השלמתי בגרויות בפיזיקה, אנגלית ומתמטיקה והתחלתי ללמוד לימודי ערב לתואר הנדסאי. עם סיום הלימודים נקלטתי ברפאל, כעובד מן המניין".

קראו עוד:

גם לאחר קליטתו ברפאל, בשנת 2014, בעידוד מנהליו, המשיך י' ללמוד ובימים אלו הוא משלים תואר בהנדסה. "מאז שהיינו קטנים ההורים דחפו אותנו ללמוד ולהתפתח. לאחיות שלי יש תארים ראשונים ושניים ולכולנו חשוב ללמוד ולהתפתח. כשהתחלתי לעבוד ברפאל, קידמתי יוזמות ותהליכי שיפור, והמנהלים ראו שיש פה עובד שיש לו יכולות ורוצה להתפתח והם גם דחפו אותי להגיע ליעדים שייצבתי.
"נחשפתי להרבה דברים, ומעובד הכי פשוט הגעתי לתפקידים משפיעים, בפרויקטים משמעותיים שאני מעבירם מפיתוח לייצור. זה חלק מהתפקיד שלי. היום אני משמש ראש מדור באחד הפרויקטים החשובים ברפאל, כבר שנה בתפקיד. בנוסף אני ראש צוות בפרויקט נוסף וגם חונך עובדים חדשים וגם וותיקים שמשתלבים בפרויקטים האלו".
"הון אנושי"
מה הלאה?
י': "אני מכוון גבוה, רוצה לעשות תפקידים רוחביים חשובים ומשפיעים. בגלל זה יצאתי ללימודים וממשיך כל הזמן להתפתח. אני כיום בשנה הרביעית לימודי תואר מהנדס".
השמיים הם הגבול?
"כאחד שהתחיל מהבסיס וחרכתי את השטח, אני רוצה להתפתח ולהתקדם עוד. יש בארגון הזה הון אנושי של עובדים מעולים ורפאל היא פלטפורמה שמאפשרת לכולם להתקדם ולמצות יכולות. כל אחד פה יכול להגיע לאן שהוא רוצה, אין גבול".
איפה אתה רואה עצמך בעוד עשר שנים?
"אני רואה עצמי, בעזרת השם, ברפאל בתפקיד מפתח, משפיע בצורה הרבה יותר רחבה. התפקיד היום הוא מאתגר, אינטנסיבי, ואני כבר מביט קדימה, להשפיע יותר ולשפר תהליכים מתוך הידע שצברתי בשנות עבודתי כאן".
לו חברת השמירה הייתה מציבה אותך בבית חולים, אולי היום היית רופא?
"זה גורל, קשה להסביר את זה".