שבועיים לאחר ש"ידיעות המפרץ" חשף את המלחמה בין הרבנות הראשית לבין איגוד הרבנים בישראל, עלה המאבק בין הגופים שלב נוסף, בעקבות כתב אישום ראשון מסוגו שהוגש לבית משפט השלום בחיפה נגד עסק במפרץ חיפה, שפעל תחת פיקוח של איגוד הרבנים.
1 צפייה בגלריה
מסעדת בית העגל. צילום: נחום סגל
מסעדת בית העגל. צילום: נחום סגל
מסעדת בית העגל. צילום: נחום סגל
אנשי איגוד הרבנים טענו מנגד כי החלטה של בג"ץ מאשרת לעסק לכתוב שהוא תחת פיקוח של איגוד הרבנים, וכי כל המוצרים שהוא מוכר כשרים - אבל לא לכתוב שלעסק יש תעודת כשרות. במקרה של קרית מוצקין, טענו באיגוד הרבנים, זה בדיוק מה שנעשה, ולכן בעל העסק לא עבר על כל חוק או תקנה.
אבל ברבנות הראשית רוצים להכריע בשאלת חוקיות הפיקוח של איגוד הרבנים בישראל, והיא הגישה, באמצעות בא כוחה, כתב אישום פלילי נגד בית עסק במפרץ חיפה, שעבד תחת פיקוח של איגוד הרבנים.
בכתב האישום נטען כי "בית העגל", בית אוכל ברחוב חלוצי התעשייה במפרץ חיפה, לא קיבל תעודת כשרות כדין, ולמרות זאת הציג שני שלטים בחנות, בהם צוין כי "כל המוצרים כשרים", ו"בפיקוח איגוד הרבנים בישראל".
כן הוצגה בעסק במקום בולט תעודה מטעם "איגוד הרבנים בישראל - קהילה חרדית", גורם שאינו מוסמך, על פי כתב האישום, להעניק תעודת כשרות. "במעשים המנתוארים לעיל, הציג הנאשם בכתב את בית האוכל ככשר, מבלי שניתנה לו תעודת כשרות", נכתב בכתב האישום ובעלי העסק הואשמו בסעיף של "איסור הונאת כשרות".
עו"ד איתי יפה, שמייצג את איגוד הרבנים ואת בית העסק, טען בתגובה לכתב האישום כי הרבנות לקחה לידיה את נושא התביעות, לאחר שהפרקליטות לא ראתה מקום להגיש כתבי אישום נגד בעלי עסק שמצהירים שכל המוצרים שלהם כשרים.
"זהו קרב מאסף של הרבנות נגד המגמה ההולכת וגוברת להשתחרר מהכבלים שלה, במטרה להחזיר לידיה את השליטה בנושא הכשרות. אין מקום להגשת כתב אישום פלילי, לאחר שברור שבעל העסק לא טען שיש לו תעודת כשרות.
"הוא הצהיר שכל המוצרים שלו כשרים. וזה מותר לו, על פי פסיקת בג"ץ. לכתב האישום הזה אין כל סיכוי ממשי".
במקביל נמסר השבוע על חילופים בראשות איגוד הרבנים בישראל. הרב אברהם ויצמן, לשעבר יו"ר המועצה הדתית בחיפה, מונה לתפקיד מנכ"ל האיגוד, ויחליף בתפקיד את המנכ"ל הנוכחי, הרב מאיר רפאל חי ביטון.