תושב קרית ביאליק, בעל רשיון לצריכת קאנביס מסיבות רפואיות, הגיש תביעה נגד שתי ספקיות של התרופה. לטענתו, הן לא סיפקו לו את התרופה כנדרש, ואילצו אותו לקנות מסוחרי סמים, דבר שגרם לו לעוגמת נפש. בית המשפט לתביעות קטנות בקריות דחה את התביעה: "אין להקל ראש במצבו הרפואי והנפשי, אולם לא די בכך כדי להתיר פעולה אסורה של רכישת קנאביס מידי מי שאינו מורשה לעשות כן, בניגוד לחוק".
2 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
(צילום: shutterstock)
באוקטובר הגיש התובע, בעל רשיון מטעם משרד הבריאות לשימוש בקנאביס, תביעה נגד חברת 'תיקון עולם בע"מ' וחברת 'שאיפה לחיים', המספקות קנאביס רפואי לבעלי רשיון. התובע טען כי בחודשים מרץ-אפריל החברות לא סיפקו לו קנאביס בעקבות כשלים ברפורמת הקנאביס, שבעקבותיהם היה מחסור בתרופה.
קראו עוד >>
בעקבות זאת, טען, הוא נאלץ לפנות לשוק השחור על מנת לקבל את התרופה, אשר עלתה לו הרבה יותר ואיכותה פחותה. "התובע, אשר תלוי בתרופה, נאלץ לפנות לשוק השחור והעברייני לרכוש את התרופה. כל זאת תוך תחושות גועל, פחד וחרטה על ההיתקלות בגורמים עבריינים, ותשלום 100 שקל לכל גרם תרופה, ובסך הכל שילם לסוחר הקנאביס הבלתי חוקי סכום של 5,000 שקל לכל חודש, זאת במקום סכום של 370 שקל לחודש שהיה צריך לשלם לספקיות הנתבעות".
2 צפייה בגלריה
שילם לסוחר הקנאביס של 5,000 שקל במקום 370 בחודש
שילם לסוחר הקנאביס של 5,000 שקל במקום 370 בחודש
שילם לסוחר הקנאביס של 5,000 שקל במקום 370 בחודש
(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
לאור זאת ביקש מבית המשפט לחייב את הנתבעות בהפרש העלויות בין הרכישה מסוחר הסמים לבין העלות שהיתה אמורה לעלות לו בחברה. כמו כן, ביקש פיצוי עבור עוגמת נפש כי היה צריך לפנות לעברייניים על מנת לקבל את התרופה. בסך הכל ביקש 20 אלף שקל.
חברת תיקון עולם ביקשה למחוק את התביעה על הסף, בטענה שפעלה על פי הוראות משרד הבריאות, ולאחר שנתקלה במחסור עקב פסילת חלק מהתוצרת, היא העבירה את התובע לקבלת התרופה מספק אחר. כמו כן טענה כי הבקשה מכשירה מעשה פלילי - רכישת סם מסוכן בדרך לא חוקית.
לטענת חברת שאיפה לחיים, היא לא יכלה לספק לתובע את התרופה, מאחר שבאותה עת טרם קיבלה לידיה את הרשיון שלו מטעם משרד הבריאות.
הרשמת, יונת הברפלד-אברהם, הציעה לתובע לצרף לתביעה גם את משרד הבריאות, כמי שאמון על הנפקת הרשיונות, אולם הוא דחה את ההצעה.
לאחר שמיעת הטיעונים דחתה הרשמת את התביעה. לדבריה, החברות לא הפרו כל התחייבות כלפיו. כמו כן טענה כי לא ניתן לאשר לתובע נזק שאינו חוקי. "התובע גם לא הוכיח את עלויות רכישת הקנאביס, כך שניתן ללמוד כי אכן קיימים הפרשים בעלויות כפי שטען, ובוודאי שאין מקום לפסוק לו פיצוי עבור עוגמת נפש בכך שהתרועע עם עבריינים, פעולה שהוא עצמו בחר לבצע.
"חשוב לציין כי אין להקל ראש במצבו הרפואי והנפשי של התובע. המצוקה אותה חש בחודשיים בהם לא יכול היה לרכוש את הקנאביס בהתאם לרשיון, היא בוודאי מצוקה עצומה, אולם לא די בכך כדי לחייב את הנתבעות בנזקיו של התובע, מהסיבות שפורטו לעיל ולא די בכך כדי להתיר פעולה אסורה של רכישת קנאביס מידי מי שאינו מורשה לעשות כן, בניגוד לחוק".