חברת גב ים, שפיתחה 5 מרכזים לוגיסטיים באזור התעשייה ברחוב יוליוס סימון, במפרץ חיפה, תובעת סכום של 10.5 מיליון שקל מעיריית חיפה, בתוספת ריבית והצמדה, בגין גביית יתר של היטלים ואגרות עבור הקמת אותם מבנים.
2 צפייה בגלריה
אחד המרכזים הלוגיסטיים של גב ים ברחוב יגיע כפיים
אחד המרכזים הלוגיסטיים של גב ים ברחוב יגיע כפיים
אחד המרכזים הלוגיסטיים של גב ים ברחוב יגיע כפיים
(צילום: גיל נחושתן)
לטענת גב ים, היא זו שבזמנו פיתחה את התשתיות באזור התעסוקה, שכולל את רחובות יוליוס סימון, הפלס, יגע כפיים ופרנץ לוי. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה וטרם הוגש כתב הגנה.
"לאורך השנים התובעת פיתחה והניחה את התשתיות באזור התעשייה יוליוס סימון על חשבונה לרבות סלילת כבישים, מדרכות, תאורה, תיעול, גינון וכיכרות", נטען בתביעה.
בהתאם לדרישת העירייה בשנת 1979 קבלן מטעם גב ים החל בביצוע עבודות פיתות להתקנת תשתיות כולל סלילת דרכים, מדרכות, קירות תומכים, תיעול, וחניות ברחוב יוליוס סימון, בהתאם לאישור העירייה. היתר נוסף, משנת 1984, חייב את החברה להתקין תאורה ציבורית, ולבצע תשתיות באותו אזור. גם בשנת 2006, עת ניתן היתר למבנה נוסף, ברחוב הפלס 6, נדרשה גב ים לשאת בעלויות הפיתוח.
"במשך שנים ועד להיום (כולל) התובעת היא הגורם שנשא בפיתוח כלל התשתיות העירוניות ופיתחה אותה על חשבונה. לעומת זאת, הנתבעת, עיריית חיפה, לא ביצעה את התשתיות הגובלות במקרקעין".

2 צפייה בגלריה
אחד המרכזים הלוגיסטיים של גב ים ברחוב יגיע כפיים
אחד המרכזים הלוגיסטיים של גב ים ברחוב יגיע כפיים
אחד המרכזים הלוגיסטיים במפרץ חיפה
(צילום: גיל נחושתן)

בשנים האחרונות יזמה חברת גב ים פיתוח 5 מרכזים לוגיסטיים חדשים, תוך הריסת חלק מהמבנים ובניית חדשים. בתנאי להיתרי הבנייה גבתה העירייה סכום של 19 מיליון שקל וחברת גב ים שילמה, תחת מחאה. לטענת גב ים, העירייה גבתה היטלים ביתר כאשר העודף נובע ממספר רכיבים, בעיקר עקב החלטת העירייה לא לקזז את מלוא שטח הבניין שנהרס וגביית היטלים עבור תשתיות, כמו סלילת מדרכות ותאורה, שלמעשה גב ים פיתחה.

קראו עוד:

לפי התביעה, בשנים האחרונות גב ים נשאה בעלות סלילת מדרכות ברחובות יוליוס סימון, הפלס, יגע כפיים ופרנץ לוי. "התובעת תטען כי על מנת שניתן יהיה לחייבה בהיטל סלילת מדרכות היה על הנתבעת לבצע עבודות חדשות לסלילת מדרכות, דבר שלא בוצע. לכל הפחות, היה על הנתבעת לצאת למכרז עם התחייבות לביצוע העבודות בתוך 12 חודשים, דבר שגם כן לא בוצע. לאור האמור, גביית היטל מדרכה מהתובעת בגין מרכיב שטח הקרקע בוצע שלא כדין".
גב ים ציינה מספר עילות לתביעה: עשיית עושר ולא במשפט, פגיעה בקניין, רשלנות, הפרת חובה חקוקה.
מעיריית חיפה נמסר: "העירייה לומדת את כתב התביעה ותגיב כמקובל לבית המשפט".