משרד הבריאות ערך במהלך שנת 2023 בחופי הרחצה במחוז חיפה, שכולל את חופי חיפה והקריות, 584 בדיקות בקטריולוגיות ונמצא כי 24 מתוכן (4.1%) היו חריגות.
2 צפייה בגלריה
ביוב זורם לים
ביוב זורם לים
ביוב זורם לים
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
במחוז הצפון, שכולל את חופי עכו, נהריה ומטה אשר נערכו 694 בדיקות מתוכן 19 (2.7%) היו חריגות. בכמה חופים באזור, כמו בת גלים בחיפה, נמצאו כמויות חריגות של חיידיקים מסוגים שונים, בערכים שהיו בין הגבוהים בחופי הרחצה בארץ. כך עולה מדוח שבדק את האיכות הבקטריאלית של מי הים בחופי הרחצה בישראל.
בהקדמה לדוח נכתב: "בכל ימות השנה, חופי הרחצה והימים חשופים לזיהומים כתוצאה מתקלות במערכות הביוב, זרימת קולחים ושפכים בים ובנחלים, הזרמות דרך מערכות ניקוז עירוני, כלי שיט... אירועי גשם עלולים, גם הם לגרום לזיהום הים בשל נגר וניקוז עירוני מזוהם הנשטפים לחופים, ולכן מזהיר משרד הבריאות בקביעות מפני רחצה בים במהלך ולאחר גשם. בכדי להבטיח את בריאות המתרחצים, קבע משרד הבריאות תקן בקטריאלי לאיכות המים בחופי רחצה מוכרזים, וכן כללים לאיסור הרחצה במקרים של זיהום או חשד לזיהום".

2 צפייה בגלריה
חוף קרית חיים
חוף קרית חיים
חוף קרית חיים
(צילום: יעל שי)

הנתונים מתייחסים לבדיקות בקטריולוגיות שנערכו במעבדות משרד הבריאות לזיהוי חיידקי אנטרוקוק וצואתי.
בהצגת הנתונים פרסם המשרד את התוצאה שקיבל כל חוף שנבדק בסולם של 0 (ללא חיידקים צואתיים כלל) ועד 105 (מספר מקסימלי מותר של חיידקים) שנמצאו ב-100 מ"ל של מי ים.

קראו עוד:

במקביל פרסם המשרד, בנפרד, את הבדיקות המעודכנות לחודש ינואר 2024 מהם עולה כי בחוף קרית חיים התגלתה אחת החריגות הגדולות ביותר שנמדדה מבחינת חיידקי אנטרוקוק - 800. פעם אחרת נמדדה שם, בתחנה 2, 120. בקרית ים אלמוגים נמדדה כמות של 300, 220 ו-140. המדדים ביתר החופים בקריות תקינות ונעות בין 2 ל-8.
גם בחיפה נמדדו ערכים חריגים: בבת גלים בחיפה התגלו כמויות חריגות של חיידיקים, מסוג אנטרוקוק: תוצאות של 120, 140 ואף 500. בחוף הכרמל תחנה דרומית בוצעה בדיקה שהבציע על 320 ובדיקה אחרת על 230.
בחוף שבי ציון התגלו שתי תוצאות חריגות, עם תוצאה של 400 ו-480, ביתר החופים לא התגלו ליקוים, בבדיקה הראשונה של 2024.
דוח 2023 סיכם את הבדיקות שנעשו: בחופי מטה אשר לא התגלתה ולו בדיקה אחת חריגה. בחופי נהריה- גלי גיל, שירת הים, וסוקולוב התגלו 11 בדיקות חריגות, בעכו 8. בקרית ים, על שלושת חופיה, נמצאה בדיקה אחת חריגה ובחיפה, על כל חופיה, נמצאו 23 תוצאות חריגות.