רכבת ישראל החלה באחרונה בהנחת המסילות החדשות שיהוו חיבורים רכבתיים אסטרטגיים לשני נמלי הים החדשים של ישראל, באשדוד ובחיפה, לצד פיתוח, הרחבה והכפלה של קווי המסילות הראשיים.
3 צפייה בגלריה
עבודות להקמת מסילת נמל המפרץ
עבודות להקמת מסילת נמל המפרץ
עבודות להקמת מסילת נמל המפרץ
(צילום: רכבת ישראל)
שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל: "מסילות אלה תאפשרנה עם סיום ביצועם גמישות תפעולית רבה, הן בהיבטי שינוע סחורות מנמלי הים החדשים, בדגש על תקופות מלחמה לצד משברים אחרים, לצד זאת יאפשרו מסילות אלה שיפור השירות לתושבי הדרום והשפלה, והגדלה של מספר הרכבות, הנוסעים וקווי הרכבת באזור, שיתרמו בעתיד הקרוב למאמצים הלאומיים לשיקום אזור הדרום, חיזוק כלכלי ותחבורתי, ושיפור מרקם החיים של תושבי הדרום".

3 צפייה בגלריה
עבודות להקמת גשר הקישון בפרויקט מסילת נמל המפרץ
עבודות להקמת גשר הקישון בפרויקט מסילת נמל המפרץ
עבודות להקמת גשר הקישון בפרויקט מסילת נמל המפרץ
(צילום: רכבת ישראל)

בשל המצב הביטחוני והקשיים המתעוררים כתוצאה ממנו, רכבת ישראל פועלת רבות לסייע לשותפיה העסקיים בדגש על קבלני הביצוע של הפרויקטים השונים.
מנהלי הרכבת נמצאים בקשר הדוק עם הקבלנים והספקים השונים, ומסייעים להם בהיבטים רבים כגון הקדמת תשלומים מנת להקל עליהם ועל הספקים השונים הדרושים לפרויקטים. בין ההקלות, מקדימה הרכבת תשלומי חשבונות ומקדמות כספיות ככל הנדרש ומתאפשר.
בנוסף, מאפשרת הרכבת לקבלנים השונים משך התארגנות גמיש וארוך יותר בפרויקטים המתבצעים באזור הדרום.

3 צפייה בגלריה
עבודות להקמת גשר סעדיה בפרויקט מסילת נמל המפרץ
עבודות להקמת גשר סעדיה בפרויקט מסילת נמל המפרץ
עבודות להקמת גשר סעדיה בפרויקט מסילת נמל המפרץ
(צילום: רכבת ישראל)

אומדני לוחות זמני הפרויקטים השונים כפופים לאילוצים ושינויים העלולים להתעורר כתוצאה מהמצב הבטחוני והשלכותיו השונות.
מיזם מסילת נמל המפרץ המבוצע על ידי חברת נמלי ישראל במסגרתו רכבת ישראל מבצעת את תשתיות המסילה העליונות לצד מערכות איתות ותקשורת, כולל מסילה נוספת שתאפשר שינוע רכבתי ישירות מהנמל ותתרום לשיפור מערך שינוע הסחורות הלאומי. העבודות על המסילה, שנמצאות כרגע בשלבי ביצוע מתקדמים, כוללות 5.5 ק"מ מסילה שיצאו מגשר פז כחלק ממסילת החוף, עד לשער הכניסה לנמל המפרץ, כולל תחנה תפעולית, וכן עבודות על מערכות איתות ותקשורת הנדרשות לצורך החיבור המסילתי.

קראו עוד:

המיזם מתבצע בשלושה שלבים שונים. השלב הראשון כולל הקמת גשר מעל נחל סעדיה להנחה של 450 מטר מסילה, הקמת שלושה מפלגים, וכן מעבר תת קרקעי שנבנה מתחת לכביש 22. שלב זה, שכולל גם התקנת מערכות תקשורת, הושלם ונמצא בתהליך של מסירה לרכבת ישראל על ידי הקבלן. השלב השני כולל הקמת גשר רכבת מעל נחל קישון ובימים אלו מתבצעות עבודות להקמת המבנה העליון של המסילה, בעוד הקמת המבנה התחתון של המסילה הושלם. השלב השלישי כולל הקמת מבנה שליטה ובקרה שהושלם כולל עבודות פיתוח, ונמצא גם הוא בשלבי מסירה ראשוניים לרכבת ישראל.
אומדנו של הפרויקט הינו כ-100 מיליון שקל והוא צפוי להסתיים בתחילת שנת 2025.