"הדבר היחיד שאנחנו צריכים לעשות זה להתפלל ככל היותר לבורא עולם. הוא זה שדואג לכל, הוא דאג לזה שזה יקרה והוא ידאג גם להחזיר את החטופים הביתה". כך אמר הבוקר (שלישי) למיינט קריות אלי כהן, אביה של ספיר מקרית אתא, שנעדרת מאז תחילת המלחמה בדרום. על פי עדויות שיש בידי המשפחה, נחטפה ספיר לעזה יחד עם בן זוגה, אלכסנדר טרופנוב ועוד מספר מבני משפחתו של החבר.
3 צפייה בגלריה
"צריך להסתמך על הקדוש ברוך". ספיר כהן וסשה טרופנוב
"צריך להסתמך על הקדוש ברוך". ספיר כהן וסשה טרופנוב
"צריך להסתמך על הקדוש ברוך". ספיר כהן וסשה טרופנוב
( צילום: באדיבות המשפחה)
ספיר ואלכסנדר (סשה) החלו לצאת לפני שנה, והשניים עברו להתגורר בתל אביב. משפחתו של החבר מתגוררת בניר עוז, בעוטף עזה, ובסוף השבוע לפני חודש נסעו בני הזוג להוריו של סשה, שם תפסה אותם מתקפת הטרור של מחבלי החמאס.
בבוקר 7 באוקטובר, כשהחלו הידיעות על המתקפה הרצחנית, החלה אלכסנדרה פרידמן (24), תושבת הקריות, בת הזוג של אחיה של ספיר כהן, לנסות ולאתר את בני הזוג, אך שיחותיה לא נענו. הטלפונים של השניים כבר לא היו זמינים ובהמשך נעשה איכון שהראה שהשניים בעזה. גם כמה מבני משפחתו של אלכסנדר נחטפו לעזה בעוד שאביו, ויטלי, נרצח.

מובלת לעזה באופנוע


מיום החטיפה, הוקם חמ"ל של 30 איש, המורכב בעיקר מחברים, בניסיון לאתר כל שבב מידע לגבי ספיר וסשה. חברי החמ"ל סרקו כל סרטון של חטופים שעלה לרשת ובאחד מהם זוהתה ספיר מובלת לעזה באופנוע. בידי אנשי החמ"ל עדות של תושבת ניר עוז שהעידה כי ספיר נחטפה על ידי המחבלים. חברי החמ"ל גם התגייסו למאמץ ההסברתי שנועד לקדם את שיחרור החטופים ופרידמן טסה ביום ראשון השבוע לקנדה, לפגישה עם ראש הממשלה שם ועוד אנשי מפתח במטרה לקדם את שחרור החטופים.
אלי כהן, אביה של ספיר, סיפר כי נכון להיום צה"ל לא מסר למשפחה הודעה כי ספיר חטופה. "לא קיבלנו מידע מצה"ל, אנחנו מסרנו מידע שהצלנו להשיג. היא הוגדרה נעדרת והבנו שכנראה נחטפה. אנחנו עשינו בדיקה מסביב לעולם לזהות תמונות, לגלות מה קרה, לראות. הראנו את זה לצה"ל. מה הצבא יודע או לא יודע זה עניין שלו, לא נכנס לזה".
אתה פעיל במטה החטופים?
"לא פעיל במטה, אני משתתף בקבוצות וואטסאפ, אבל לא באופן פעיל. אני לא מגיע לפגישות כי לדעתי זה חסר טעם. הדבר היחיד שצריך לעשות זה להתפלל. ככל שנתפלל יותר, נבין את המשמעות הקיומית שלנו כאן בארץ, נתחיל לאהוב אחד את השני אולי זה יעזור. שלא נחזור על מחזות השנאה כמו שליוו אותנו בשנה שעברה, פלגנות, חילונים נגד דתיים, דתיים נגד דתיים.

מחיר השנאה


"לצערי, גם עכשיו ממשיכים להאשים אחד את השני. כל אחד מנסה להוריד ממנו את ההאשמה. אומרים ממשלה לא טובה, אבל הממשלה משקפת אותנו, אז אולי אנחנו לא טובים. זו האמת, אין צורך להאשים אף אחד. אני לא מקבל תמיכה מאף אחד, צריך להסתמך על הקדוש ברוך הוא ולהבין למה הגיע לנו את המכה הזו".

3 צפייה בגלריה
"צריך להסתמך על הקדוש ברוך". ספיר כהן וסשה טרופנוב
"צריך להסתמך על הקדוש ברוך". ספיר כהן וסשה טרופנוב
"צריך להסתמך על הקדוש ברוך". ספיר כהן
(צילום: באדיבות המשפחה)

אתה בעד עסקה?
"בסופו של דבר, זו חובה דתית ומוסרית להחזיר אותם הביתה, על זה אין שאלה. מעבר לזה, מדברים על להשמיד את חמאס. אז נשמיד אותו ואז יופיע בשם אחד. אם יגיע עונש כזה או אחר, לא משנה חמאס או שם אחר, אין תכלית לזה. זה לא עובד שאם נשמיד אותו יהיה טוב. התכלית היא שנעשה טוב בינינו, נתאחד. אנחנו חיים בקרב מאות מיליוני שונאים. אז נשמיד 10,000, 20 אלף, מה אז? לא יעזור. יבואו יותר גרועים.

קראו עוד:

"אנחנו עברנו כל גבול וחייבים לגלות מה קרה לנו. מי שחושב שזה המצב הכי נורא שהגענו אליו טועה, יכול להיות יותר גרוע, יכולים להידרדר עוד ועוד עד שנמצא עצמנו בלי מדינה. אם השנאה בינינו תמשיך זה עלול לקרות. עכשיו מלחמה וכולם ביחד. אבל כבר כל אחד מאשים את השני ואף אחד לא אומר, אני טעיתי, אני צריך לתקן את עצמי".

יד אלוהים


ספר לנו על ספיר.
"בת יפיפייה, מוכשרת מאוד, אופי חזק, כל החיים שלה יד אלוהים נגעה בה, ראו את זה בכל דבר שעשתה. היא השנייה מבין ארבעת הילדים שלנו. כל החטופים כולם מוצלחים, בנות טובות בנים טובים. אנחנו עם ביסודו טוב רק כשהטוב עולה למעלה, גם הרע עולה איתו. צריכים פשוט לקחת כוחות מהרע ולהתחזק, להיות יותר חזקים ממה שהיינו עד עכשיו".

3 צפייה בגלריה
שלוש החטופות בשבי חמאס
שלוש החטופות בשבי חמאס
שלוש החטופות בשבי חמאס
(צילום מסך)

יצוין, כי אתמול חמאס פרסם סרטון של חטופות ישראליות. אחת המצולמות (מימין) בסרטון היא ילנה טרופנוב (50) מקיבוץ ניר עוז. ויטלי, בעלה של טרופנוב, נרצח בטבח ב-7 באוקטובר. סשה, בנם היחיד, וחברתו ספיר כהן, נחטפו לעזה יחד עם אמה המבוגרת של ילנה, אירנה טטי (73).
פורסם לראשונה: 07:21, 31.10.23