לפני שלושה חודשים מונה נצ"מ ניר ג'מבר למפקד תחנת זבולון, שהפכה לסמל מחאת העדה האתיופית, לאחר שאחד מקציני המשטרה שלה ביצע את הירי שממנו נהרג סלומון טקה, ירי שהוביל ב-2019 למהומות ברחבי הארץ.
4 צפייה בגלריה
"היתה לי ילדות נפלאה והשתלבתי בארץ בצורה מצוינת". נצ"מ ניר ג'מבר
"היתה לי ילדות נפלאה והשתלבתי בארץ בצורה מצוינת". נצ"מ ניר ג'מבר
"היתה לי ילדות נפלאה והשתלבתי בארץ בצורה מצוינת". נצ"מ ניר ג'מבר
(צילום: שרון צור)
המעבר מפיקוד על תחנת עכו מותיר את ג'מבר, שהועלה לדרגת ניצב-משנה, באיזור המוכר לו לאור הקרבה הגאוגרפית, אולם מאלץ אותו להתמודד עם אתגרים חדשים, בין היתר איזור תעשייה במפרץ עם ריכוז גדול מאוד של חומרים מסוכנים, הדורש היערכות לחירום. בראיון ראשון למיינט קריות מספר ג'מבר על תוכניותיו למיגור הפשיעה והאלימות בקריות תוך כדי הגדלת הכוחות וחושף כי במהלך השנה הקרובה צפויה לקום תחנת משטרה נוספת בקרית אתא. "אנחנו נותנים את הדגש לעבירות שהכי מפריעות לאזרחים ופוגעות בהם כגון גניבות", אמר השבוע.

"ברגל מאתיופיה לסודן"

ג'מבר (49), נשוי ואב לשלושה ילדים, מתגורר בכרמיאל. הוא משרת במשטרה במשך 22 שנים במגוון רחב של תפקידים. "התחלתי כבלש, עשיתי מגוון תפקידים במודיעין, הדרכה ובילוש וקורס קציני מג"ב. לאחר מכן הייתי נספח המשטרה במדינות אפריקה במזרח תיכון במשך חמש שנים. וכן, סגן מפקד תחנת נצרת ומפקד תחנת עכו".

4 צפייה בגלריה
"היתה לי ילדות נפלאה והשתלבתי בארץ בצורה מצוינת". נצ"מ ניר ג'מבר
"היתה לי ילדות נפלאה והשתלבתי בארץ בצורה מצוינת". נצ"מ ניר ג'מבר
"בני הקהילה מצפים ממני יותר מכל מפקד תחנה אחר בשל היותי בן העדה האתיופית". נצ"מ ניר ג'מבר
(צילום: שרון צור)

ג'מבר עלה מאתיופיה בשנת 1983 במבצע משה בהיותו ילד. "הגעתי עם כל המשפחה המורחבת. הלכנו ברגל מאתיופיה לסודן במשך חודש. מסודן עלינו בעלייה שהמוסד אירגן. לא היתה אפשרות לעלות בדרך אחרת. זה היה יום מאוד מרגש, להגשים סוף סוף את חלום הציונות. גרנו בעפולה, הייתה לי ילדות נפלאה והשתלבתי בארץ בצורה מצוינת. הייתי לוחם ומפקד בצנחנים. ב-2002 התחתנתי. 
מה חשת כשוטר בזמן המחאה שעורר מותו של סלומון טקה ז"ל? 
"הסתכלתי על האירוע בעיניים מקצועיות משטרתיות, כמו כל הפגנה ומחאה של כלל החברה הישראלית. 

4 צפייה בגלריה
מחאת העדה האתיופית בקריות
מחאת העדה האתיופית בקריות
"הסתכלתי על האירוע בעיניים מקצועיות". מחאת העדה האתיופית בקריות, יולי 2019
(צילום: גיל נחושתן)

אבל יש טענות להפליה וגזענות מצד המשטרה.
"קודם כל לקבל תחנה גדולה ומשמעותית זה אתגר, זה מרגש וזאת אחריות גדולה. בנוסף, יש את הפן הזה שאזרחים, בני הקהילה, מצפים ממני יותר מכל מפקד תחנה אחר בשל היותי בן העדה האתיופית אשר מבין את השפה והמנטליות.
"בישיבות שאני מקיים איתם, אחת לחודש, הם אומרים לי סוף סוף הגיע מישהו שאנחנו יכולים לסמוך עליו ולסמוך על המשטרה: 'אנחנו מרגישים שזה גם שלנו'. להערכתי, בתקופה הזאת האמון שלהם במשטרה גבר ולראיה יש יותר פניות מבני הקהילה. גם שיתופי הפעולה הולכים ומשתפרים".
איך התרשמת מתחנת זבולון?
"בשבילי זה רצף גאוגרפי ומאוד טבעי. יש ממשקים בין תחנת עכו לזבולון. מצאתי פה תחנה חזקה מאוד, שוטרים נחושים שאכפת להם מהאזרח. אתגר מאוד גדול בתחנה הזאת מהווה אזור הבילויים בסופי השבוע. אנחנו מקדישים לכך תשומת לב רבה כי חשוב לנו שהמבלים יחזרו הביתה בשלום.

4 צפייה בגלריה
"היתה לי ילדות נפלאה והשתלבתי בארץ בצורה מצוינת". נצ"מ ניר ג'מבר
"היתה לי ילדות נפלאה והשתלבתי בארץ בצורה מצוינת". נצ"מ ניר ג'מבר
"אנחנו פוגעים בעבריינים כלכלית". נצ"מ ניר ג'מבר
(צילום: שרון צור)

"לתפיסתי, חשוב יותר למנוע אירועים מאשר להגיב לאירוע שהתרחש. אם הגבנו, אנחנו כבר באיחור מסוים. אתגר נוסף הוא כל נושא איזור התעשייה והחומרים מסוכנים. המעבר בין זמן שיגרה לחירום והתגובה שלנו כמשטרה. אנחנו שמים דגש כעת לפריצות לבתים ולרכבים, מה שפוגע באזרח יותר מכל. אדם שפורצים לביתו, זו חדירה לפרטיותו במובן הכי מובהק שיש. אנחנו מסמנים את האנשים בעלי פוטנציאל לבצע עבירות כאלה, כגון כאלה שכבר נתפסו והוגש נגדם כתב אישום, כדי למנוע עבירות מסוג זה".

מרוצי מכוניות בלילות

תופעה נוספת שמתרחבת בקריות בתקופה האחרונה ופוגעת מאוד בתושבים היא גניבת רכבים וחלפי רכבים.
"ישנם סוגים ספציפיים של רכבים שמושכים את הגנבים", מסביר ג'מבר. "בגלל הקורונה החלקים של הרכבים האלה חסרים וזאת תופעה עולמית. הרכבים האלה נגנבים, עוברים לשטחים לפירוק וחוזרים חזרה לארץ בחלקים. זה גורם גם לעלייה של מחירי הביטוח וזו פגיעה בכיס של התושב. עצרנו מספר עבריינים בתחום, יש לנו מבצעים ממוקדים ואנו רואים ירידה של כ-12 אחוז לעומת השנה שעברה", אמר.
מרוצי המכוניות בכבישים הראשיים מדירים שינה מעיני התושבים. כיצד אתם מטפלים?
"כל המכוניות והאופנועים משופרים וזאת הסיבה להבזקים ולרעש בשעות הלילה. אנחנו מקדמים מבצעים בתחום. לא ניתן כרגע לומר שהתופעה הופסקה, אבל היא נמצאת בדעיכה. אנחנו מטפלים לא רק בתופעה עצמה אלא במי שמייצר אותה. כבר מתהליך ביצוע השיפורים ברכב, שלרוב אינו מתבצע בקריות".
אחת הסוגיות המרכזיות שהעסיקה את תושבי הקריות בשנה החולפת היא תחושת אובדן הביטחון האישי. מדי שבוע מדווחים בקריות אירועים של בריונות בכביש, דקירות, השלכת רימונים, אלימות, הצתות כלי רכב ובתי עסק ואף רצח של אזרחים חפים מפשע. תחושה זו התגברה עם הטעות בזיהוי שהובילה לרצח: מור טויזר (29), צעיר חף מפשע, שהיה בדרכו הביתה למשפחתו בקרית ביאליק כשנורה למוות לפני כחודשיים כתוצאה מטעות בזיהוי. רצח מזעזע נוסף התרחש לפני שבועיים בשכונת צור שלום, במהלכו נדקר למוות אטרסאו צ'קולה בן ה־36, לאחר שהפריד ככל הנראה בין הניצים, ושילם בחייו.
"הרצח של צ'קולה התרחש במקום מפגש קטן וצדדי", אמר תנ"צ ג'מבר. "ישבו שם 6-7 אנשים. סמוך למקום ישנה נקודת משטרה, ומתבצעים סיורים כל הזמן. האירוע קרה בין מספר אנשים מצומצם שמכירים אחד את השני ולא היה אף גורם מתריע קודם לכן שיכול היה לומר לנו שדבר כזה עלול להתרחש. בשני המקרים נעצרו חשודים בארוע. אין כמעט ארוע שטופל על ידי התחנה ואינו נסגר", אמר.

אובדן הביטחון האישי

רימונים מושלכים לעבר מסעדות ופיצוציות, דקירות בבתי עסק.
"אנחנו מתמודדים בשני מישורים. תחילה בנראות, נוכחות משטרתית, ניידות שמסתובבות, סיורים, בדיקת חשודים ועוד. המישור השני הוא המניעתי, הליך רישוי העסק באמצעות כל הגורמים, אישור למכירת אלכוהול. בנוסף, אם אנחנו יודעים שלמקום מסוים מגיעים ריבוי של משתתפים, או שמדובר במקום שהיו בו ארועי אלימות בעבר, אז אנחנו מגבירים סיורים ונוכחות של שוטרים במקום, או מבקשים מבעל העסק שיציב סדרנים או שומרים. רק לאחרונה סגרנו כמה וכמה מקומות".
במקומות שכבר נסגרו על ידי המשטרה מתרחש אירוע נוסף. כמה זה אפקטיבי במניעת פשיעה?
"מקום שנסגר זו מכה אנושה עבור הבעלים. יש הפסד כלכלי רחב מאוד והוא מפסיד לקוחות שעוברים למקום אחר. מבחינתנו זה בהחלט יוצר הרתעה ומניעה, לא תמיד האזרח רואה את זה. לרוב בעל המקום פועל כדי למנוע אירוע פלילי. הוא יוצר את ההתערבות הראשונית עד שהמשטרה מגיעה".
תושבים בקריות מלינים על כניסה של משפחות פשע לשכונות חדשות. זה נכון?
"שמעתי את הטענה הזאת. כמפקד תחנת משטרה אני לא רואה שום שינוי בפשיעה, הכל יחסי ואין אירועים חריגים בשכונות שמצביעים על כך. נהפוך הוא, אנחנו רואים שיש ירידה בעבירות של תקיפה, אנחנו פוגעים בעבריינים כלכלית. סגרנו את שנת 2022 לאחר שחולט רכוש של עבריינים בשווי 2 מיליון שקל במגוון עבירות, בהן סמים לעומת 800 אלף בשנת 2021.

תחנת משטרה עצמאית

המשטרה נערכת לגידול המסיבי באוכלוסייה בקריות ובסביבה בעקבות הבנייה המואצת. לדברי תנ"צ ג'מבר, כעת מתכננים את הקמתה של תחנת משטרה חדשה בקרית אתא. "בקרית אתא השיטור הקהילתי הוא משמעותי. אם אני מוריד שוטר אחד, זה כבר מורגש. זו עיר של 70 אלף איש ויש שם הרבה בעיות.

קראו עוד >>

"בשל גידול האוכלוסייה, אנחנו מקדמים הקמה של תחנת משטרה עצמאית חדשה בעיר, במהלך השנה הקרובה, והיא תכלול כ-120 שוטרים. היא תעניק שירות לקרית אתא, רכסים, כפר חסידים, בוסמת ועוד. התחנה תעניק שירות לצד תחנת זבולון, שתתמקד יותר באיזור הנותר".
פורסם לראשונה: 07:20, 27.01.23