24 חודשי מאסר בפועל, בניכוי ימי המעצר - זה העונש שגזר בית המשפט המחוזי בחיפה על הגננת שרית בן חמו (50) מקרית אתא, שהורשעה בחודש אוגוסט 2023 בריבוי עבירות שעניינן התעללות בקטין על ידי אחראי.
3 צפייה בגלריה
שרית בן חמו שהורשעה בהתעללות ותקיפת 14 פעוטות
שרית בן חמו שהורשעה בהתעללות ותקיפת 14 פעוטות
שרית בן חמו בבית המשפט המחוזי בחיפה, היום
(צילום: שרון צור)

בנוסף, גזר בית המשפט על הגננת 12 חודשי מאסר על תנאי לשלוש שנים בגין עבירות של התעללות בקטין או חסר ישע, עוד 6 חודשי מאסר על תנאי בגין עבירות של תקיפה ופיצוי בסך 80 אלף שקל, שיחולקו לפי חלוקה שבית המשפט קבע, בין הילדים שנפגעו מידי הגננת.

צעדי משמעת נוקשים


מכתב האישום עלה כי הגננת הייתה אחראית ל-14 פעוטות בשנת הלימודים תשפ"ב: "במסגרת עבודתה כמטפלת בפעוטות, הנאשמת נהגה להטיל אימה על הפעוטות, להשתמש כלפיהם באלימות פיזית ונפשית באופן שהיה בו כדי להשפילם, ולנקוט צעדי משמעת נוקשים כלפי הפעוטות שכללו, בין היתר, שימוש באלימות במקרים בהם הנאשמת סברה שהפעוטות התנהגו שלא כשורה... הטלת האימה מצד הנאשמות כלפי הפעוטות, באה לידי ביטוי, בין היתר, בכך שהפעוטות נדרשו לשבת דקות ארוכות ברציפות על כיסא ילדים הצמוד למקום מושבה הקבוע של הנאשמת, כאשר משני צדיו ספסלים והחלל ביניהם צר, וגבו מופנה אל אחד הקירות, שנקרא על ידה כיסא חשיבה. "אף שהפעוטות התנהגו כשורה וללא כל סיבה".

3 צפייה בגלריה
תיעוד ההתעללות בפעוטון בקרית אתא
תיעוד ההתעללות בפעוטון בקרית אתא
תיעוד ההתעללות בפעוטון בקרית אתא
(צילום: מצלמות האבטחה)

עוד נטען, כי הנאשמת האכילה את הילדים בכוח תוך שהיא גורמת להם לכאב. "הנאשמת נהגה להאכיל אותם בחוזקה וגרמה להם למכאוב כשהיא דוחפת להם כפיות גדושות באוכל לתוך חלל הפה בצורה רציפה וללא הפסקות, אף שהביעו התנגדות לכך והתקשו לבלוע את האוכל, לעיתים כשהיא מחזיקה את ראשם או את פניהם ודוחפת להם את האוכל בכוח לתוך חלל הפה", נכתב. "הטלת האימה מצד הנאשמת באה לידי ביטוי גם בהרמת הפעוטות בצורה כוחנית והעברתם ממקום למקום בתוך הגן כשהנאשמת אוחזת בהם בידם, מרימה אותם ומניחה אותם ובצורה אכזרית".

3 צפייה בגלריה
הורי הפעוטות בבית המשפט, היום
הורי הפעוטות בבית המשפט, היום
הורי הפעוטות בבית המשפט, היום
(צילום: שרון צור)

בהכרעת הדין נכתב: "במהלך שהייתם של הפעוטות בגן הייתה הנאשמת אחראית לצרכי מחייתם, בריאותם, חינוכם ושלומם. המעשים המיוחסים התרחשו כולם בגן במהלך שעות הפעילות. כתב האישום הוגש ביום 15.05.2022 המעשים כולם מתועדים בתיעוד חזותי - סרטונים המהווים את הבסיס העובדתי לכתב האישום, ותוכנם אינו שנוי במחלוקת.



"המסגרת הנורמטיבית של העבירות גם היא אינה במחלוקת. המחלוקת הטעונה הכרעה הינה הפרשנות שיש לתת למעשים והאם הם מקיימים את יסודות העבירות שיוחסו לנאשמת ובפרט בהתייחס לעבירות ההתעללות", כתב השופט ארז פורת בהכרעת הדין. בסופו של דבר, הרשיע השופט את הגננת בחלק מהמעשים שיוחסו לה בכתב האישום: "לאור כל האמור לעיל, מצאתי להרשיע את הנאשמת בשתי עבירות התעללות בקטין בידי אחראי.

קראו עוד:

זאת, בגין מעשיה כלפי הפעוט א.ש, ובהם תקיפות רבות לאורך התקופה שבין 24.12.2021 לבין 27.02.2022 וכן בגין שיטת ההאכלה האגרסיבית כלפי כלל פעוטות הגן, למעט י.א. שהצטרף רק למספר ימים בחודש מרץ. כן מצאתי להרשיע את הנאשמת בריבוי עבירות של תקיפה סתם של קטין בידי אחראי, שלושים ואחת במספר. מצאתי לזכות את הנאשמת מעבירת התעללות נפשית בכל פעוטות הגן, וכן מריבוי עבירות ההתעללות שיוחס לה בגין כל יום כפי שפורט בכתב האישום".
נוי ממן דרופבסקי, אמא מהגן, אמרה למיינט קריות: "אני אפילו לא יודעת מאיפה להתחיל. אחרי מאבק ממושך של שנתיים, חשבתי שלמרות שהשופט זיכה אותה מרוב האישומים שהוא יעשה צדק עם הילדים שלנו והוא הוכיח שלא. שנתיים מאסר על מה שהיא עשתה זו בדיחה, היא פגעה לנו בילדים, אנחנו מתמודדים עם ההשלכות של מעשיה יום יום ובית המשפט פשוט צוחק לנו בפנים. אני מקווה מאוד שהפרקליטות תערער על העונש המגוחך הזה ושעונשה יוחמר".
חן קובריץ כהן, מטה המאבק למען הילדים המלווה את ההורים: "אנחנו ממש לא מופתעים מגזר הדין של השופט פורת, התרגלנו לכך שהוא פעם אחר פעם מקל עם מי שמתעללות ופוגעות לנו בילדים וכנראה ששנתיים מספיקות מבחינתו.

ענישה מגוחכת


"כנראה שצריך להזכיר לשופט שסיימנו מזמן עם ענישה מגוחכת, שיש החמרת ענישה עם מתעללות וראוי שיתיישר גם הוא לפי מגמה זו. לשמחתנו חוק החמרת הענישה של יו"ר הקואליציה אופיר כץ חל על כל המקרים מאז חקיקת החוק ושבעתיד תיקים שיובאו בפני השופט פורת יחייבו אותו לעמוד בחוק.
"לצד זה, חשוב לזכור כי היא עבריינית מורשעת שעתידה להיכנס בשער נווה תרצה ולהצטרף לנבחרת המתעללות שכבר מרצות את עונשן והיא תורחק מהחברה בשל מעשיה. אין ספק שלהורים זה לא מספיק אך הם יוכלו כעת להתחיל ולשקם את הילדים ואת משפחתם, מאחר שאסור לנו לשכוח כי גם אם היא נכנסת לכלא, הילדים עדיין חיים את הטראומה והפגיעה וייקח זמן עד שיתחזקו אם בכלל".
סניגורה של הנאשמת, עו"ד תומר נוה: "ביהמ"ש הורה על ענישה מתונה, למרות בקשת המדינה ל 10 שנות מאסר , קיבל ביהמ"ש את עמדתנו והשית ענישה במתחם העונש שהוצע על ידינו".
פורסם לראשונה: 16:32, 29.01.24