המאבק הציבורי הרחב שנוהל לפני שנתיים להצלת 30 עצי אקליפטוס מהמסלול המתוכנן של המטרונית בין הקריות לעכו, באזור בוסתן הגליל, הצליח והעצים לא נכרתו. אבל כעת מסתבר שהצלת העצם גרמה לעיכוב של שנתיים בפתיחת הפרויקט ולעלויות כספיות ניכרות, כאשר לפני שנתיים אומדן הפרויקט עמד על כ-350 מיליון שקל וכעת אומדן הפרויקט הוא כ-400 מיליון שקל וחלק מהעלייה באומדן מוסבר בצורך לתכנן מחדש מקטע בשל האיסור לכריתת עצים.
3 צפייה בגלריה
הקטע הסלול במקטע בתוך עכו
הקטע הסלול במקטע בתוך עכו
הקטע הסלול במקטע בתוך עכו
(צילום: נתיבי ישראל)
כך גילה בשיחה לידיעות הצפון המהנדס יצחקי טישלר, סגן מנהל אגף פרויקטים צפון בחברת נתיבי ישראל ואחראי על פרויקט המטרונית מטעם החברה. השבוע החלה החברה את ביצוע שלבי 1 ו-2 בפרויקט, בין צומת כורדני לצומת עין המפרץ, עבודות שיימשכו שנתיים ובמהלך חלק מהתקופה ייסגר מסלול אחד לכל כיוון תוך הגדלת עומסי התנועה הגדולים בלאו הכי באזור.

תכנון מחדש


כזכור פרויקט סלילת המטרונית בין הקריות לעכו הועבר מחברת יפה נוף לחברת נתיבי ישראל, לאחר שמשרד התחבורה הפסיק את ביצוע כל עבודות התשתית באמצעות יפה נוף. הפרויקט הועבר לידי נתיבי ישראל ובקיץ לפני שנתיים החלו העבודות במקטע האחרון של המסלול, בין צפון עכו לשומרת. העבודות היו כרוכות בכריתת כמה עשרות עצי אקליפטוס עתיקים, בני עשרות שנים. תחילה ניתן רישיון כריתה ל-30 עצים אבל בעקבות המאבק, ביטל קצין היערות את רישיון הכריתה.
3 צפייה בגלריה
הקטע הסלול במקטע בתוך עכו
הקטע הסלול במקטע בתוך עכו
הקטע הסלול במקטע בתוך עכו
(צילום: נתיבי ישראל)
נתיבי ישראל החליטו שלא לתקוף בבית המשפט את ההחלטה והחלו לתכנן מחדש את המקטע האחרון, כאשר ההנחיה הייתה לא לכרות אף עץ. כדי לעשות זאת, הוחלט כי במקטע האחרון, באורך 2.5 ק"מ, בין צומת דושניצקי, בצפון עכו לצומת שמרת, ייסלל רק מסלול מטרונית אחד, מצפון לדרום, ללא מדרכות וללא שבילי אופניים, כפי שתוכנן תחילה. המטרוניות שייסעו צפונה, ישתמשו בנתיב התחבורה הרגיל, ולא בנתיב ייחודי, יחד עם יתר כלי הרכב שייסעו באותו זמן באותו נתיב. משמעות הדבר, שירות פחות טוב במקטע האחרון של הפרויקט ומצד שני הצלת עצי האקליפטוס הוותיקים.


"פחות יעיל"


טישלר: "בעקבות אותה החלטה נערך תכנון מחדש של המקטע האחרון וכמובן שאי כריתת העצים יצרה בעיות תכנוניות מורכבות. בפועל, במקטע האחרון, המטרוניות צפונה לא יזכו למסלול מיוחד, להעדפה ברמזורים וכלי התחבורה הזה יהיה פחות יעיל. בנוסף נאלצנו לבטל תחנה ליד בוסתן הגליל ולהזיז ולהוסיף תחנה בקצה. תושבי בוסתן הגליל יאלצו ללכת כ-250 מטר לתחנה הזו. כל השינויים הללו דחו את הפרויקט בכשנתיים וכמובן שהיו לזה גם משמעויות כלכליות. בזמנו כבר היה קבלן שהחל לעבוד בשטח ונאלצנו לעצור את הכל. אומנם אף עץ לא נכרת אבל הציבור מקבל מוצר תחבורתי לא מושלם".
תכנון סלילת המטרונית לעכו, מצומת כורדני, בצפון קרית מוצקין, ועד סמוך לצומת שומרת, על כביש עכו נהריה, באורך כ-12 ק"מ , החל כאמור עוד במסגרת חברת יפה נוף, ועבר לנתיבי ישראל, דבר שגם יצר עיכוב בביצוע הפרויקט. המסלול חולק לחמישה מקטעים, שני מקטעים לאורך כביש 4 ועוד שלושה מקטעים בתוך העיר עכו. שתי חברות יבצעו את המקטעים על כביש 4 וחברה שלישית תבצע את שלושת המקטעים בתוך העיר עכו.


2 מקטעים מוכנים


מקטע ראשון הא בין צומת כורדני, עד לשם מגיע קו המטרונית היום ועד צומת כרי נעמן, המקטע השני הוא עד צומת עין המפרץ, השלישי עד רחוב גדוד 22 בתוך עכו, דרומית לאזור הקניונים, הרביעי עד צומת דושניצקי, בצפון עכו והאחרון עד קרוב לצומת שומרת.

3 צפייה בגלריה
ניצחון לציבור. האקליפטוסים העתיקים
ניצחון לציבור. האקליפטוסים העתיקים
ניצחון לציבור. האקליפטוסים העתיקים
(צילום: פרטי)

לאורך המסלול יוקמו קרוב ל-40 רציפים. הקו החדש שיופעל לאורך המסלול, קו 8, ייסע משכונת הדר, בחיפה, דרך מפרץ חיפה עד צפון קרית מוצקין ומשם במסלול החדש עד צומת שומרת, עם תדירות של 5 אוטובוסים לשעה, כל 12 דקות לכל כיוון. בסך הכל יעבור לאורך הקו כ-90 אוטובוסים ביום, והוא יפעל עד אחרי חצות.
עלות הפרויקט 400 מיליון שקלים ובמסגרתו יתבצעו עבודות נוספות, בנוסף לסלילת המסלול הייעודי, כמו סלילת שבילי אופניים לאורך המסלול, פיתוח נופי.
עד כה בוצעו שני מקטעים בתוך העיר עכו, מקטעים 3 ו-4 וכעת עובדים על מקטעים 1, 2 ו-5.

מהפכה תחבורתית


בשני המקטעים במרכז העיר עכו הושלמו העבודות ההנדסיות, מצומת עין המפרץ עד חטיבת גולני, ושני נתיבי המטרונית למעשה מוכנים. כעת צריכים בנתיבי ישראל "לרהט" את הרציפים וכשזה יקרה, תחל כל התחבורה הציבורית בתוך העיר עכו לנסוע במסלולים אלו, עוד לפני שהמטרונית עצמה תחל בנסיעה.

קראו עוד:

יצוין, כי בניגוד לקווי המטרונית במפרץ חיפה, שמיועדים אך ורק למטרוניות, בקו החדש, כמו בקו לנשר, תתאפשר נסיעת כל תחבורה ציבורית נוספת במסלולים ולא רק למטרוניות.
בימים אלו החלו כאמור להתבצע העבודות להכשרת המסלולים בשני המקטעים הראשונים. תחילה יתבצעו העבודות בשולי הכביש אך בהמשך יעבור העבודות למרכז הכביש, דבר שיחייב סגירת נתיב לכל כיוון לאורך כביש 4, בין כורדני לעין המפרץ. יצוין כי גם כיום קטע כביש זה כמו גם המסלול החליפי דרך כביש 20 (עוקף קריות) עמוסים מאוד, בעיקר בשעות אחר הצהריים והעבודות רק יגבירו את עומסי התנועה באזור.
בחברת נתיבי ישראל ציינו השבוע כי הפעלת המטורנית עד לצפון עכו תהווה בשורה של ממש לתושבי הקריות וגם לתושבי עכו. יצחק טישלר: "הפעלת המטרונית תכניס לחגיגה של תחבורה ציבורית זמינה את תושבי עכו. יהיה מאוד קל להגיע למקומות עבודה מרכזיים לאורך המסלול, כמו רפאל, אזור התעסוקה בנעמן, אזור התעסוקה מילואות, אזור התעסוקה בדרום עכו. כן ניתן יהיה להגיע לאצטדיון בעכו. יותר ויותר אנשים לא יזקקו לרכב הפרטי ביום יום. עם כל הקשיים שיהיו עד לפתיחת השירות, זו בשורה לתושבים, שיקבלו מוצר תחבורתי יעיל זמין ואיכותי".

מקטע 1
בין צומת כורדני עד צומת כרי נעמן
מקטע 2
עד צומת עין המפרץ
מקטע 3
עד רחוב גדוד 22 בעכו
מקטע 4
עד צומת דושניצקי, בצפון עכו
מקטע 5
קרוב לצומת שומרת