בעקבות ההנחיה של משרד האוצר הדורש לשנות את מודל הצהרונים כבר בשנת הלימודים הקרובה, כ־30 ראשי רשויות חתמו על מכתב חריף לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', במחאה נגד הקיצוץ בסבסוד צהרונים, בהם קרית ביאליק. קרית מוצקין, קרית ים וחיפה.
4 צפייה בגלריה
צהרונים
צהרונים
"משרד האוצר בוחר לפגוע דווקא באלה הזקוקים לסיוע". צהרון
(צילום המחשה: shutterstock)
בקרית ביאליק, הנמצאת באשכול סוציאו אקונומי 6, מסבסדת המדינה ב-300 שקל את שכר הלימוד בצהרוני כיתות א'-ב'. דוקורסקי: "במסגרת הקיצוץ התקציבי שנעשה בעקבות המלחמה, משרד החינוך הונחה על ידי משרד האוצר לקצץ 250 מיליון שקל מתקציב הצהרונים. דהיינו, העלייה תגולגל לפתחם של ההורים. במקום 635 שקל ייאלצו ההורים לשלם 735 שקל". עוד אמר: "השר סמוטריץ' מוביל שורה של מהלכים על מנת לחרב את השלטון המקומי שהוא עוגן של שפיות במדינה״, הוסיף ראש העיר. לשבחו של שר החינוך אמר דוקורסקי: "השר קיש הצטרף למאבק שלנו".

4 צפייה בגלריה
אלי דוקורסקי
אלי דוקורסקי
"השר קיש הצטרף למאבק שלנו". ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי
(צילום: דוברות העירייה)

פגיעה בחלשים

ראש העיר קרית מוצקין, ציקי אבישר: "הקיצוץ המתוכנן בסבסוד הצהרונים יגדיל בהכרח את הנטל הכלכלי על משפחות שנאבקות כבר עתה עם ההשלכות הכלכליות של המלחמה. מוצקין המדורגת באשכול סוציו-אקונומי 7, זוכה לסבסוד נמוך ממילא של 200 שקל בלבד. זהו גם לעג לרש וגם הפרת התחייבות של שר האוצר שלא לפגוע בסבסוד הצהרונים. נאבק בהחלטת השר מצד אחד וניקח אחריות על תושבינו מצד שני".

4 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
ראש עיריית קרית מוצקין הנבחר, ציקי אבישר
"לעג לרש". ראש עיריית קרית מוצקין, ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל)

לשון המכתב: "התנגדותנו הנחרצת לפגיעה באזרחי ישראל, תושבינו וילדיהם. הכוונה לקצץ בתקציב צהרוני 'ניצנים' לשנת הלימודים הקרובה, היא פגיעה חמורה באזרחי ישראל במיוחד בעת הזו הנוחתת על ההורים כחודש לפני פתיחת שנת הלימודים". עוד הסבירו: "בעשרת החודשים האחרונים, מאז פרוץ המלחמה, הרשויות המקומיות נושאות בנטל כבד של מתן מענה לצרכי התושבים בכל התחומים ובכל הגילאים.
"למרות שחלק מן השירותים אינם באחריותנו הישירה, נכנסנו מתחת לאלונקה כדי להבטיח המשך תפקוד ושגרה ככל האפשר. הקיצוץ המתוכנן בתקציב ניצנים יפגע ישירות בהורים ובילדים, עם הגדלת הנטל הכלכלי על משפחות הנאבקות כבר עכשיו עם השלכות המלחמה, פגיעה ביכולת ההורים לשמר את מקומות עבותם, במיוחד משרתי מילואים, וצמצום המענה לילדים המתמודדים עם חרדות וטראומות מהתקופה האחרונה קיצוץ התקציב, משמעותו הקטנת השקעת המדינה והגדלת ההוצאות להורים. במקום לתמוך באזרחים בעת מצוקה, משרד האוצר בוחר לפגוע דווקא באלה הזקוקים לסיוע".

העמקת הפערים


במכתב מסבירים ראשי הרשויות על עוצמת הפגיעה: "כל ההורים יפגעו, חלקם רק בהעמקת יוקר המחיה האישי, וחלקם ייאלצו לוותר על השירות, היות ולא יהיה מסובסד. הורה שלא יוכל לשלוח את ילדו לצהרון מסובסד, לא יוכל לעבוד והדבר יוביל להעמקת הפערים החברתיים -כלכליים".

קראו עוד:

דוקורסקי: "שר האוצר באופן דורסני פוגע בשלטון המקומי שזו בעצם פגיעה בתושבים. דרשנו לבטל את הגזירה שהוא מפיל על תושבינו. בסיכומו של דבר זה מוביל להעלאת הארנונה. אני לא הסכמתי להעלאה חריגה של הארנונה בקרית ביאליק. אני יודע כמה קשה לאנשים בתקופה זו. אני רואה בדרישת האוצר ניתוק מוחלט מהמציאות. אותי לא מעניין מאיזו מפלגה מגיעים השרים. המכתב אינו פוליטי. חובת הנאמנות שלי היא לתושבי קרית ביאליק בלבד. אנו נצא למאבק הציבורי".

4 צפייה בגלריה
דוד אבן צור , ראש עיריית קרית ים
דוד אבן צור , ראש עיריית קרית ים
"אסור לפגוע בחינוך הילדים". דוד אבן צור , ראש עיריית קרית ים
(צילום: גיל נחושתן)

מעיריית קרית ים שהצטרפה למכתב המחאה באיחור נמסר: "מסיבה טכנית הקשורה בטעות אנוש המכתב לא התקבל בעירייה ומיד עם שליחתו מהמרכז לשלטון המקומי הורה ראש העיר, דוד אבן צור, לחתום עליו והסביר מדוע יש להתגייס למאבק. ״ישראל במלחמה, אסור לפגוע בחינוך הילדים ובאוכלוסיות מוחלשות. זהו מאבק מהמוצדקים בעת הזו״, אמר אבן צור.
מעיריית קרית אתא לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.