זאת אמורה להיות אחת הבשורות הגדולות לתושבי הקריות בעשר השנים האחרונות: בית חולים חדש ומודרני שאמור לקום בקריית אתא. החלטות ממשלה כבר יש ואפילו מיקום ותקציב, וגם שם. בימים אלו מקיים משרד הבריאות פגישות ודיונים עם נציגי מספר בתי חולים שמבקשים לעבור למבנה החדש בקריות, מה שחושף מאבקי יוקרה בין בתי החולים בצפון סביב הסוגיה מי יזכה בכבוד.
2 צפייה בגלריה
בית החולים כרמל
בית החולים כרמל
בית החולים כרמל
(צילום: נחום סגל)
בתי החולים, שרואים עצמם מתאימים למעבר הם בית החולים לבריאות הנפש בנהריה מזור (מזרע), בית החולים הגריאטרי פלימן, בית החולים בני ציון ובית החולים כרמל של קופת חולים כללית.
ל-mynet קריות נודע' כי בסדרת פגישות שמקיים משרד הבריאות עם נציגי הנהלות בתי החולים השונים, מבקשים כלל בתי החולים לעבור לבית החולים החדש. במשרד הבריאות אישרו השבוע את הדברים, וציינו: "משרד הבריאות מקיים מפגשים עם כלל בעלי העניין במטרה לדון בחלופות בנוגע לזהות בית החולים שיועתק לקריית אתא. החלטה בנוגע למתכונת ההפעלה, סוגיות כוח האדם (כולל מקור הצוותים) מגובשים בימים אלו".

רוצים את בגין

אבן הפינה לבית החולים על שם מנחם בגין שצפוי לקום בצפון העיר הונחה בחודש פברואר 2020. על פי התוכנית, תמ"ל 1025, שאושרה על ידי הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור בחודש דצמבר 2019. בית החולים ייבנה לצד שכונה חדשה ובה כ-11 אלף יחידות דיור, 1,400 יחידות דיור מוגן, מבני ציבור, משרדים ומסחר, ומוסד להשכלה גבוהה.
להמחיש את גודלו של ביה"ח החדש צריך להסתכל על הנתונים. ביה"ח בגין המתוכנן יכלול לא פחות מ-2,200 מיטות אשפוז, והוא צפוי להיות בית החולים הגדול ביותר באזור חיפה הצפון. לשם השוואה, ברמב"ם כיום – 1,000 מיטות, כרמל – 500 מיטות, בני ציון – 450 מיטות, מזור – 370 מיטות, פלימן – 160 מיטות. בית החולים בגין לא יהיה רק הגדול ביותר, אלא גם המתקדם ביותר.
2 צפייה בגלריה
בית החולים בני ציון
בית החולים בני ציון
בית החולים בני ציון
(צילום: נחום סגל)
גורם במשרד הבריאות: "כל בתי החולים היו רוצים לעבור למבנה חדש ומתקדם, שמתוכנן בצורה מתקדמת, ממוגן, וכזה שלוקח בחשבון את צרכי העתיד. אזכיר כי בית החולים כרמל תוכנן בשנת 1935, רמב"ם נחנך ב-1938, פלימן החל לעבוד ב-1972, מזור הוקם ב-1954. נכון שכל בתי החולים עברו שיפורים ושדרוגים, אבל אין מה להשוות לבית חולים שייבנה בטכנולוגיות ובתכנון של היום".
במשרד הבריאות מבקשים להעביר לפחות בית חולים אחד למבנה בית החולים בגין. גורם במשרד הבריאות: "המחשבה היא להעביר בית חולים גדול, כרמל או בני ציון, ובית חולים קטן, פלימן או מזור. נזכיר כי מתוכננות 2,200 מיטות אשפוז. בשנים האחרונות אנו רואים בעולם חיבורים של מוסדות רפואיים, ולכן מדובר במהלך משמעותי שיש לבחון את כלל השלכותיו. חיבור שכזה ראינו בין בית החולים רמב"ם ובית החולים לבריאות הנפש 'מעלה כרמל'. בית החולים מזור בעדיפות עליונה, בשל מצבו התשתיתי וסירובה של עיריית נהריה לאשר את המשך פיתוח בית החולים. השאלה הגדולה תהיה מי יעבור בנוסף – בני ציון או כרמל".
קראו גם >>>
מהכרמל לקריות
לאורך שנים, מאז תחילת התכנון וההבנה כי יוקם בית חולים בקריות, דובר כי בית החולים בני ציון יהיה זה שיעבור בשל גודלו ביחס לאחרים בחיפה. כעת נודע ל"ידיעות חיפה" כי בית החולים כרמל רואה עצמו מועמד למעבר.
מנהל כרמל, ד"ר אבי גולדברג מסביר: "אין ספק כי יש צורך בהקמת בית חולים בקריות, שרק ילך ויגדל. אנו רוצים לעבור לשם וזה מכמה סיבות. יש בכרמל מחסור בשטחים ובתשתיות, ואנו רוצים להגדיל את מרכזי המצויינות שלנו, המערך הקרדיולוגי, חדרי הניתוח, מחלקות האשפוז. יש לנו מצוקת מקום. יש לנו קרוב ל-500 מיטות אשפוז וכבר היום אנו צריכים עוד 150 מיטות. אנו חייבים לגדול".
אז למה דווקא כרמל ולא בני ציון?
"כבר היום אנו קולטים את תושבי הקריות אצלנו. אנו פועלים ביחד עם המחוז באזור הקריות ומכירים היטב את צורכי אוכלוסיית הקריות. אנחנו יכולים וצריכים להיות בית החולים שיעברו לקריות. ברור לכולם שבית החולים בקריות יושתת על צוותים קיימים ולא חדשים, כי לא ניתן פתאום למצוא מאות רופאים. כרמל צריך לעבור עם כל הצוות הרפואי".
מתי אתה מעריך שהמעבר יושלם?
"הכל תלוי בממשלה, אבל אני מניח שתוך 5 עד 10 שנים".
איך המעבר ישפיע על חיפה?
"ישפיע לטובה. בית החולים בקריות אולי יהיה רחוק יותר עבור החיפאים, אבל יהיה בעל תשתיות ומערכות מתקדמות של רפואת העתיד. כרמל יפונה, והשטח שבבעלות הכללית עשוי לשמש כמבנה רפואי. בכל מקרה, עוד חזון למועד. בינתיים אנו עושים שימוש בשטח הקיים בצורה הטובה ביותר, מכניסים עוד מערכות מתקדמות, ולא מפסיקים להשתפר. אבל אנו לא יכולים לפתוח עוד חדרי ניתוח ומחלקות אשפוז וזה מחייב שינוי של כללי המשחק".
המאבק בין בתי החולים נובע מההבנה שיקום בית חולים שיהיה הטוב בצפון?
"בהחלט מדובר בבית חולים בעל פוטנציאל להיות מוביל. כרמל תהיה הבחירה הנכונה לבית החולים החדש".
פורסם לראשונה: 08:20, 22.10.21