פרויקט הרכבלית אמור היה לפעול כבר השבוע ולאפשר למאות ואף לאלפי סטודנטים להגיע לקמפוסים של האוניברסיטה והטכניון בצורה מהירה ויעילה. ל-mynet קריות נודע, כי המחלוקת הכספית המונעת את הפעלת הרכבלית מסתכם בכ-20 מיליון יורו אותם דורשת החברה שבנתה את הפרויקט, החברת האוסטרית הבינלאומית דופלמאייר.
2 צפייה בגלריה
הרכבלית
הרכבלית
הרכבלית
(צילום: נתיבי ישראל)
גורם המצוי בפרויקט: "הרכבלית אמורה הייתה לצאת לדרך ב-10 לאוקטובר. החברה האוסטרית דורשת כ-20 מיליון יורו כדי לשחרר את התוכנה המפעילה את הרכבלית. הכל כבר מוכן מבחינת ברזלים ותשתית.
מבחינה הנדסית, החברה האוסטרית סיימה את שלה ואף ביצעה הכשרה לחברת כבל אקספרס שתפעיל את הפרויקט. האוסטרים יודעים כי ברגע שהפרויקט יפעל, הם יאבדו את המנוף שלהם ויהיה להם הרבה יותר קשה ללחוץ את משרד התחבורה.
2 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
עיכובים לא צפויים. הרכבלית
(צילום: גיל נחושתן)



"יש סכסוך משפטי בין החברה האוסטרית, משרד התחבורה ויפה נוף. הדרישה נובעת מהחלטת משרד התחבורה להעביר את הפרויקט מיפה נוף לנתיבי ישראל. ההחלטה והביצוע, תוך השפלת יפה נוף, הובילו אותה לעכב את הפרויקט ודרישה שלהם ממשרד התחבורה להסדיר את נושא הבטחונות לפרויקט. מעבר לכך, האוסטרים דורשים שיפוי בעקבות העיכובים בפרויקט ומעבר הפרויקט לנתיבי ישראל.
"במשרד התחבורה יכלו לסיים את המשבר מחר בבוקר, אבל זה יכול להימשך גם חמש שנים. יכלו לשלם את הכסף לאוסטרים ואחר כך להגיע להבנות עם יפה נוף. אחרי ששרת התחבורה הקודמת מירי רגב השפילה את יפה נוף, יש הרבה דם רע ואפס רצון להתגמש. בינתיים הציבור החיפאי משלם את המחיר, ובמיוחד הסטודנטים".
גורם ביפה נוף מסר ל"ידיעות חיפה" שהם כבר שנה וחצי מחוץ לפרויקט, וזה עניין של משרד התחבורה. עוד נטען כי משרד התחבורה מעכב תשלומים של עשרות מיליונים לספקים שונים לפרוייקטים שלקחו מיפה נוף לטובת חברה אחרת.
ממשרד התחבורה נמסר: "בשל העברת הפרויקט מחברת יפה נוף, התגלעו מספר סוגיות משפטיות אשר יצרו עיכובים לא צפויים. הנושאים המשפטיים עשויים להגיע לסיומם בימים הקרובים, ובכך נמנע עיכוב בהפעלת הרכבלית".

בגורדון מצאו פתרון

לצד העיכובים בהפעלת הרכבלית, הצפויה להעלות סטודנטים לאוניברסיטה ולטכניון, והנסיעה בה תהיה בתשלום, מצאו במכללת גורדון בכרמל המערבי פתרון עבור הסטודנטים שלהם, באמצעות רכבל סטלה מאריס שהחל להסיע מהשבוע את הסטודנטים של מכללת גורדון היישר לקמפוס, וללא תשלום.
הרכבל מבת גלים כונה בעבר "הביצים של גוראל" והוא קיים משנות ה-90. השירות לסטודנטים פעל בעבר, אך הופסק עם פרוץ מגפת הקורונה. כעת, עם פתיחת השנה האקדמית הוא שב לפעול.
קראו גם >>>
שירות הרכבל חינם נועד לתת מענה למצוקת החניה בסמוך למכללה הממוקמת ברחוב טשרניחובסקי הנמצא במרחק הליכה מהנקודה העליונה של רכבל סטלה מאריס.
במכללה ניסו לאורך השנים להגיע להבנות עם העירייה בנוגע להרחבת מקומות החניה באזור, אך מצאו כי הדרך היעילה והירוקה יותר היא שיפור הגעת הסטודנטים באמצעות תחבורה ציבורית.
בזכות הרעיון של "רכבל תחבורתי", הסטודנטים יכולים לחנות בחניון בת גלים ולעלות ברכבל למכללה, או להגיע לרכבל באמצעות אוטובוסים או מטרונית ואז לטפס ברכבל עם הנוף היפה בעיר, היישר למכללה.
ההסכם שנחתם בין הנהלות המכללה והרכבל, מאפשר לסטודנטים לנסוע בחינם ולהגיע בצורה מהירה, הרכבל נהנה מגידול של 50 אחוז במספר הנוסעים, ושני עסקים חיפאים מקיימים שיתוף פעולה עסקי המפרה את שניהם.
פורסם לראשונה: 08:14, 21.10.21