היום (שלישי) נפתח בית הספר היסודי החדש בשכונת משכנות אומנים בקרית מוצקין ע"ש נחמה ריבלין. בית הספר יתמקד בנושא אמנות על כל תחומיה. לצד מקצועות כמו מוסיקה, נגינה, תאטרון, יצירה, ספורט ועוד. מנהלת בית הספר, יפעת חזן פפושדו, שסיימה את תפקידה כמנהלת בית ספר ישראלי בהודו, מבטיחה: "לא עוד מורה עומד מול כיתה ומלמד, אלא למידה שפורצות גבולות ומקום".
1 צפייה בגלריה
מצפה גם לשיתופי פעולה עם הקונסרבטוריון. יפעת חזן פפושדו
מצפה גם לשיתופי פעולה עם הקונסרבטוריון. יפעת חזן פפושדו
מצפה גם לשיתופי פעולה עם הקונסרבטוריון. יפעת חזן פפושדו
(צילום: נחום סגל)
קראו גם:
בית הספר היסודי החדש יפעל במתכונת ייחודית. הוא יתחיל את דרכו כבית הספר צומח, ונכון לעכשיו כולל 150 תלמידים המתגוררים בשכונה החדשה. השנה ייפתחו שלוש כיתות א', וכיתה אחת מכל שכבת גיל - ב', ג', ד', ה'. בחודשים הראשונים יתקיימו הלימודים בשלוחת אלון בעיר, עד שיסתיימו העבודות במבנה החדש.
לניהול בית הספר נבחרה יפעת חזן פפושדו (39), נשואה ואם לשלושה, המתגוררת בזכרון יעקב. היא בעלת תואר ראשון בהוראת תיאטרון ובימוי בסמינר הקיבוצים ותואר שני בטיפול באמנות מאוניברסיטת חיפה. "אני נמצאת במערכת החינוך כעשר שנים, במהלכן שימשתי בתפקידים מגוונים בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, מיסודי עד תיכון", סיפרה השבוע למיינט קריות.
"התחלתי כמורה, מחנכת, חברת צוות ניהול, הקמתי מרכז הבעה ויצירה לבני נוער בזכרון יעקב, עבדתי באגף מחקר ופיתוח במשרד החינוך ועוד".
את ניהול בית הספר החדש קיבלה חזן פפושדו לאחר שסיימה תפקיד כמנהלת בית ספר ישראלי בהודו. "היינו בשליחות, כי בעלי הוא נספח צבאי שם. זה בית ספר שהוקם בשיתוף של משרד החינוך ומשרד החוץ כדי לתת מענה לילדי הדיפלומטים שגרים מעבר ים, במטרה לצמצם להם את הפער מבחינת השפה ומבחינת הזהות הישראלית. זה חינוך משלים לילדים מגיל 3 עד י"ב.
"בשנה שעברה היו 80 תלמידים. במסגרת כזו אתה מרגיש שליח ומייצג את המדינה, עם המון גאווה וחיבור ישראלי. רוב שעות השבוע הילדים לומדים בבתי ספר אמריקאים, חוגגים חגים הודיים ואמריקאים, וחשוב לשמור על הזהות והקהילה היהודית. יש לימוד פרונטלי ביום ראשון, ושאר הלימודים נערכים באופן מקוון".
במרץ השנה, עם פרוץ המגפה, שבו חזן פפושדו ובני משפחתה לישראל. "חזרנו מהודו בגלל הקורונה והחלטנו להישאר. אני מאוד מתרגשת מפתיחת השנה בבית הספר ריבלין. זה בית ספר חדש בשכונה חדשה, מבחינתי זה לבנות קהילה חדשה. אני רוצה להאמין שבית הספר יהפוך למרכז קהילתי של כל השכונה, וייתן מענה רגשי, חברתי ואקדמי לילדיה.
"צוות מאוד מרתק גויס לבית הספר. אנחנו נמצאים בשכונת משכנות אמנים, אז הכוונה שלנו שאמנויות כגון מחול, תיאטרון ואמנות פלסטית יהוו כלי הוראה מרכזי בבית הספר. האמנות היא לא מטרה, היא כלי. אנחנו לא מגדלים פה את פיקאסו או כוכבי קולנוע. אנחנו רוצים שכל דבר שהילד יעשה, הוא יעשה הכי טוב שהוא יכול. המטרה היא לתת לו ארגז כלים לצורך כך. כל ילד והדרך היעילה בשבילו ללמוד, אם דרך ספורט, דרך אמנות, מוסיקה וכדומה".

בובות ולגו

גם שיטת הלימוד בבית הספר צפויה להיות ייחודית, ותכלול בתוכה רעיונות וכלים לא שגרתיים, שאת חלקם הביאה עמה חזן פפושדו מבתי הספר האמריקאים בהודו. "יש לנו מורה לאמנות בוגרת בצלאל. אני אלמד תיאטרון, יש לנו מורה לספורט שהוא מטפל בספורט. המחשבה העיקרית שלנו היא למידה בצורה רוחבית. כלומר, אם ילד לומד נושא בשפה או בחשבון, הוא ילמד את אותו נושא בכל מקצועות הלימוד. לדוגמה, את נושא הסתיו אפשר ללמד בשיעור שפה, שיעור מוסיקה, אמנות, מדעים וכו.
"הלמידה הרוחבית מאפשרת לילד לעשות את ההקשרים בלמידה, שזה מה שאנחנו רוצים לפתח אצלם, את ההבנה שיש סיבה ללמה אני לומד. אנחנו עושים לשם כך הכשרה של כל הצוות לארגזי כלים של הוראה. לא עוד מורה עומד מול כיתה ומלמד, אלא למידה שפורצות גבולות ומקום. למידה מחוץ לכיתות במרחבים, מתחת לעץ, או לצאת לחקור במגרש המשחקים בזוגות ועוד. אנחנו מכינים שיעור של קריאת שירה. כל תלמידי יבחר שיר שהוא מתחבר אליו. אחר כך ננתח אותו מבחינה לשונית, לאחר מכן נלמד לשיר אותו, נלמד על מהשורר, על המשמעות של המילים, למה כתב, באיזו תקופה וכדומה. שהילדים יוכלו להתאים עצמם למציאות המשתנה כיום".
מה את מביאה איתך מהודו?
"סובלנות, נימוס, נחת רוח, יוגה, מדיטציה. הילדים שלי למדו שם בבית ספר אמריקאי, וכהורה למדתי על החינוך ולקחתי משם המון דברים - עיצוב כיתה, התהליך החינוכי והתוצרים. מיומנויות שונות ממה שאנחנו לומדים פה. לדוגמה, הכיתה שם לא מורכבת רק משורות של שולחנות וכיסאות אלא כוללת גם מרחבים שונים עם שטיח וספסלים.
"הלמידה מתבצעת בקבוצות, על שטיח, לוחות משתנים וכו'. בבית הספר מתקיימת למידה של מיומנויות ולא למידה בעל פה. הילדים לומדים איך לחשב תרגילי כפל ולא לשנן אותו בעל פה.
"דבר נוסף הוא הכבוד. יש שם קשר אישי בין המורה לתלמיד, והלמידה היא גם קבוצתית וגם אישית. דבר נוסף שהבאתי משם זו הבחירה. חשוב שילד ילמד את מקצועות הליבה ויתמקצע בהם, אבל חשוב שתהיה לו אפשרות לבחור איך הוא עושה את זה מתוך תחומי הדעת שמעניין אותו. יש ילד שמעניין אותו מכוניות, בובות, לגו או כל דבר אחר. לפי זה אנחנו מתאימים את החליפה לכל ילד".
תחומי האמנות ייבחרו, היא מסבירה, בהתאם לדרישות וצרכי הילדים. "נגיע לבית הספר, נלמד את האוכלוסייה וצוות המורים, וניצור משהו שמותאם ספציפית לקהילה הזו, לפי הצרכים שיעלו. באמצעות סוגי האמנות השונים, הילדים ילמדו היסטוריה, דמויות מורשת ועוד. כמו כן, אנחנו נמצאים כרגע במבנה הקונסרבטוריון, ומקווים שאחרי שתתחיל השנה ניצור גם שם שיתופי פעולה".
פורסם לראשונה: 17:02, 01.09.20