"בחלומות הכי רעים שלי לא תיארתי לעצמי שאגיע לסיטואציה כזו. אני סטודנטית ולא פוליטיקאית. רוב חבריי בלימודים נמצאים במילואים וכל הזמן הייתי בקשר איתם ושלחתי להם הודעות ואיחולים שיחזרו בריאים ושלמים". כך אמרה ביאן ח'טיב למיינט קריות, הסטודנטית מהטכניון שנעצרה לפני שבועיים בחשד להסתה בגלל סטורי שהעלתה לחשבון האינסטגרם שלה.
3 צפייה בגלריה
ביאן ח'טיב והפוסט בגינו נעצרה
ביאן ח'טיב והפוסט בגינו נעצרה
ביאן ח'טיב והפוסט בגינו נעצרה
(צילום: פרטי)
"כל בן אנוש צריך לגנות את הטבח הזה ואני בחיים שלי לא פגעתי אפילו בזבוב. לצערי הרב לקחו את הנושא הזה בצורה קיצונית רחוק מאוד ואף אחד לא רוצה לשמוע אותי והיום אני משלמת מחיר יקר", היא מוסיפה.
ח'טיב, 23, תושבת כפר כנא, סטודנטית שנה רביעית בהנדסת נתונים ומידע בטכניון. ב־ 8 בחודש שעבר, יום אחרי הטבח בדרום, ח'טיב העלתה סטורי לחשבון האינסטגרם שלה ובו סרטון של שקשוקה שבישלה, שעליה נכתב: "בקרוב נאכל את שקשוקת הניצחון" בצירוף דגל פלסטין.
הסרט צולם על רקע נמל חיפה ולדברי ח'טיב היה מיועד לקבוצה מצומצמת מאוד של כ- 20 חברים. "אני ידועה בקרב החברים שלי כמי שלא יודעת לבשל, ובאותו יום בישול השקשוקה צלח לי ושמחתי ועל כך פרסמתי את הסטורי. אמרתי לעצמי סוף סוף הצלחתי לבשל והכל היה סתם בצחוק. באותו היום לא ידעתי על גודל האסון בדרום. המשכתי בסידורים שלי ושכחתי מהסרטון. לא חשבתי לרגע שהסטורי הזה יהפוך אותי לפושעת ויוביל אותי למעצר".

3 צפייה בגלריה
הטכניון נפרץ
הטכניון נפרץ
ועדת המשמעת העבירה תלונה בנושא ח''טיב למשטרה
(צילום: שאטרסטוק)

לדבריה מאז פרוץ המלחמה היא נמצאת בקשר כמעט יומיומי עם עמיתיה לספסל הלימודים שנמצאים במילואים ומאחל להם שיחזרו בשלום: "השותף שלי בפרויקטים הוא דרוזי שנמצא במילואים ואנחנו בקשר כל הזמן".
יומיים אחר כך קיבלה ח'טיב שיחת טלפון ממשפחתה בה נודע לה כי המשטרה הגיעה אליה הביתה ומחפשת אותה. "לא הבנתי על מה. ביוזמתי התקשרתי למשטרה ושאלתי אם מחפשים אותי. מיד שנכנסתי שמעתי אותם אומרים הנה הגיעה הנעצרת. ישבתי מול אחד החוקרים ופתאום התחיל לחקור אותי על הסרטון והטיח בי האשמות שאני שמחה על הטבח וכי אני לא מצטערת על מה שקרה. רק אז הבנתי מול מה אני מתמודדת".
לדבריה ניסתה להסביר לחוקר שיש טעות והסרטון המדובר לא קשור לטבח בדרום, "אולם כל הזמן אמר לי שאני משקרת ועליי להתבייש".

"אלחם על שמי"


ח'טיב נעצרה בגין חשד לביצוע עבירות של התנהגות העלולה להפר את שלום הציבור, הזדהות עם ארגון טרור והסתה לטרור. מעצרה הוארך ביום אחד והיא שוחררה בתנאים מגבילים בעקבות ערעור שהגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה. סניגורה עו"ד חסן ג'בארין מארגון "עדאלה" טען כי המשטרה לקחה את הכיתוב שלה למקום קיצוני שלא משקפים את הכוונה או המסר שהתכוונה להעביר".
ח'טיב מספרת כי כל האירוע התחיל לאחר שסטודנטים יהודים הפיצו את שמה ואת הסטורי, וטענו כי הוא מהווה תמיכה בטבח בדרום. "ראיתי בקבוצות הוואטסאפ של הסטודנטים שתקפו אותי קשות ואיימו שלא יחזרו ללמוד אם אני נשארת".

3 צפייה בגלריה
עו"ד חסן ג'בארין ארגון עדאלה
עו"ד חסן ג'בארין ארגון עדאלה
עו"ד חסן ג'בארין ארגון עדאלה
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

בעקבות כך, לטענתה הוגשה תלונה לטכניון שהחליט להשעותה זמנית ולהרחיקה מהקמפוס. "עד היום אני מקבלת השמצות ואיומים והודעות של הסתה נגדי. הסטודנטים שלמדתי איתם, מרצים, וכל הגורמים בטכניון הפנו לי עורף ולא רצו לשמוע אותי. הפכתי בעיניהם לטרוריסטית על לא עוול בכפי ואני מרגישה מאויימת ונרדפת".
ח'טיב מספרת כי היא מתנגדת בתוקף לכל סוג האלימות ואף מגנה את הטבח בדרום. "אני חושבת מתמטיקה ואקדמיה ולא פוליטיקה. אני אלחם על שמי ועל עתידי כי אני צודקת. הוריי לא חינכו אותי על שנאה. אני לא מסיתה ולא תומכת באלימות וטרור".
למרות טענותיה לרדיפה בשל פוסט שלא הובן, ח'טיב לא הסבירה מדוע צירפה את דגל פלסטין לפוסט, ומדוע התקשה להבין את חומרת האירוע למרות שחבריה הם מילואמניקים.