פיצוי חסר תקדים בגין תביעת לשון הרע נקבע בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בחיפה, שחייב את איש התקשורת ומ"מ ראש עיריית ביאליק לשעבר, יוסי דואק, לשלם סך של כמיליון שקל לחבר עיריית קרית מוצקין ויו"ר האופוזיציה, צביקה אבישר.
2 צפייה בגלריה
דואק (מימין) וצורי
דואק (מימין) וצורי
יוסי דואק (מימין) וחיים צורי
(צילום ארכיון: נחום סגל)
אבישר הגיש תביעת לשון הרע נגד דואק ושי לנדמן, מנהל המחשוב בעיריית קרית מוצקין, שבה טען לפרסומי לשון הרע נגדו ב'פייסבוק'. התביעה הוגשה בגין 45 פרסומים, שלטענת אבישר פורסמו כלפיו במסגרת קמפיין הכפשה שנוהל כנגדו במהלך השנים 2018-2016 על ידי הנתבעים כחלק מקמפיין הבחירות של ראש עיריית קרית מוצקין חיים צורי. דואק הגיש תביעה שכנגד נגד אבישר בגין 6 פרסומים שלטענתו אבישר אחראי לפרסומם.
לטענת אבישר, הפרסומים פורסמו באמצעות פרופילים פיקטיביים (של אנשים שאינם קיימים) ונעשו תחילה בשתי קבוצות פייסבוק פופולאריות שפעלו באותה עת – קבוצת 'תושבי מוצקין' וקבוצת 'תושבי נווה גנים קרית מוצקין'. בשלב מאוחר יותר, נטען בכתב התביעה, פורסמו הפרסומים בקבוצות ובדפים ייעודיים לקמפיין הכפשה כנגדו, כשהקבוצה המרכזית שבהם היא קבוצת 'קרית מוצקין-הבית שלנו', ששינתה את שמה פעמים רבות ובדפים מתחזים, דוגמת 'רוח חדשה בקרית מוצקין' ו'פוסטים אפשריים של צביקי אבישר'.
לטענתו, קיימות ראיות רבות המובילות אל דואק כמי שעמד מאחורי הפרסומים נגדו, ואל לנדמן כמי שנטל חלק בהקמת הקבוצה יחד עם דואק, ולכן הוא אחראי לפרסומים המכפישים שפורסמו על ידי הפרופילים הפיקטיביים בקבוצה זו.

היקף התפוצה

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד יאיר אבני, טען אבישר כי כל הפרסומים הם פרסומים פוגעניים שמטרתם היא הכפשתו, ביזויו, לשים אותו ללעג בפני הציבור ולפגוע בסיכוייו להיבחר לתפקיד ציבורי. לטענתו, הקבוצה שבה בוצעו הפרסומים הוקמה כקבוצה ייעודית ראשונה כחלק מקמפיין הבחירות של ראש העירייה צורי ושימשה פלטפורמה לקמפיין הכפשה כנגדו.
באחד הפרסומים על ידי 'בני מור' מופיעה תמונה ערוכה של אבישר לצד גברים בלבוש חושפני ותמונת אשתו, שלידה נכתב: "איילת אבישר על ציקי בעלה: 'כשהוא ייצא מהארון, גם אני אצא מהארון'". פוסט אחר כלל את תמונת אשתו של אבישר ונכתב: "אבישר איילת מתבלבלת ושואלת איך חגג ומה בדיוק עשה ציקי בעלה במשך שבועיים בשטוקהולם".
הפרסומים הללו, כתב השופט, מרמזים על נטייתו המינית לכאורה של אבישר ועל בגידה כביכול, ומטרתם ללעוג לו ולהשפילו והם לשון הרע.
אבישר טען כי הפיצוי ברף הגבוה שדרש נובע מהיקף התפוצה של הפרסום והפגיעה הנובעת ממנו, כשהפרסומים נעשו במספר רב של דפים וקבוצות פייסבוק, ובחלקם התוכן אף היה ממומן על מנת להגדיל את חשיפתם לציבור.

התביעה שכנגד

באשר לתביעה שכנגד, אבישר טען כי מדובר בהבעת דעה על התנהלות דואק ועל יחסי הגומלין בינו לבין ראש העירייה צורי.
דואק, המיוצג על ידי עו"ד מוני עזורה, טען מנגד כי התובע לא הוכיח את זהות העומד מאחורי הפרופילים הפיקטיביים. "אבישר היה יכול להביא את הראיה הטובה ביותר להוכחת טענותיו בפנייה לפייסבוק בדרישה לחשיפת מידע על אודות הפרופילים הללו, אך בחר שלא לעשות כן". לטענתו, "אבישר היה יכול להפעיל חוקר פרטי שינסה לדובב את הפרופיל הפיקטיבי ולדלות ממנו פרטים מזהים".
עוד טען דואק כי כלל לא שימש כמנהל ('אדמין') בקבוצה כזאת או אחרת ושעל אבישר היה לפנות אליו בזמן אמת ולבקש את הסרת הפרסום. לטענתו, אין לו כל קשר לפרסומים והם אינם מוכרים לו, והוא אינו עומד מאחורי הפרופילים הפיקטיביים.

2 צפייה בגלריה
"תמרור אזהרה לאותם שכירי חרב שלא מבינים את מחירה הכבד של לשון הרע". ציקי אבישר
"תמרור אזהרה לאותם שכירי חרב שלא מבינים את מחירה הכבד של לשון הרע". ציקי אבישר
"תמרור אזהרה לאותם שכירי חרב שלא מבינים את מחירה הכבד של לשון הרע". ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל)

השופט מנחם רניאל החליט לקבל את התביעה העיקרית וקבע כי דואק ישלם לאבישר סך של 1,050,000 שקל בנוסף לשכר טרחה בסך 117,000 שקל, בקיזוז פיצוי לפי התביעה שכנגד, שהתקבלה בחלקה, בסך 60,000 שקל, ושכר טרחה בסך כ־30,000 שקל.
השופט רניאל דחה את התביעה נגד שי לנדמן.

עוצמת הרעל

אבישר מסר: "היקף ועוצמת הרעל שהופץ ברשתות החברתיות בקמפיין הבחירות של חיים צורי נגדי ונגד הקרובים לי היה חסר תקדים. אל מול מתקפה כזאת אסור לשבת בחיבוק ידיים. פסק הדין יהווה תמרור אזהרה לאותם שכירי חרב שלא מבינים את מחירה הכבד של לשון הרע ונרתמים לקמפיינים של השמצות ברשתות החברתיות.

קראו עוד:

"לצערי, במערכת הבחירות הנוכחית נכנסו בנעליו של דואק שחקנים אחרים שמפעילים דף פייסבוק בשם 'החדשות בקרית מוצקין', שמפרסם באופן קבוע השמצות, גידופים ופייק ניוז שמטעים את הציבור. זהותם של מפעילי הדף נחשפה, ועל יסוד פסק הדין הנוקב והברור יינקטו בקרוב מאוד צעדים משפטיים גם נגדם".
עו"ד מוני עזורה מסר שבכוונתו לערער: "אנחנו מאמינים שנצליח לשכנע את העליון שאין בסיס בכלל לתביעה ולפסק הדין. השופט טעה ואנחנו נכבד את פסיקתו". עו"ד עזורה הוסיף כי הם פנו לחברת 'פייסבוק' על מנת לבדוק מי עומד מאחורי העמודים האלה והם מחכים לאישור שלהם.