משה כץ (39), ארכיטקט מקרית מוצקין שתיכנן את המגדל שעתיד להיות הגבוה ביותר במזרח התיכון, נתבע על ידי משרד האדריכלים מילוסלבסקי שבו עבד בגין הפרת זכויות יוצרים, בטענה כי באותה תקופה עבד אצלם כשכיר, ועל כן יש להם זכות יוצרים בלעדית על הפרויקט.
2 צפייה בגלריה
צילום: נחום סגל
צילום: נחום סגל
צילום: נחום סגל
מגדל "בין ערים" הוא גורד שחקים של 100 קומות, המתוכנן להיבנות בתל אביב, בסמוך לגבול המוניציפלי עם רמת גן וגבעתיים.
התוכניות כבר אושרו בוועדה המחוזית, ואין ספק שמדובר באחד הפרויקטים הגדולים ביותר בתחום הבנייה במדינת ישראל ובמזרח התיכון, אולי הגדול ביותר.
"נודדים בעולם" כץ הוא ארכיטקט לא שגרתי, והוא מכנה עצמו אמן. הוא נולד להורים שנדדו בעולם, וכך למד לשרוד ולהשתלב בכל מקום שאליו הגיע: "מאז שהייתי ילד אנחנו נודדים בעולם, אבל תמיד יצאנו מקרית מוצקין וחזרנו למוצקין.
"מגיל שלוש עד שש חיינו בפרנקפורט, ומגיל עשר עד 16 בברלין. בגיל 16 חזרנו לארץ ולמדתי אדריכלות באורט מוצקין, שם נדלקתי על המקצוע. היתה לי מורה לאדריכלות בשם דיאנה נפטה, שהשפיעה עלי.
"בתום הלימודים באורט מוצקין הבוחנת של המגמה, שהיתה אדריכלית חיצונית, לקחה את הפרויקט שלי ויישמה אותו במסעדה בחיפה. זה היה בשנות ה-90, בארץ לא היו עדיין מסעדות אסיאתיות, ואני עיצבתי מסעדת סושי כשבאמצע תיאטרון שלם של השף, אשר מכין את האוכל בתיאטרליות והסועדים יושבים מסביבו, צופים בו ואוכלים את מטעמיו. היום אנחנו רואים את זה בכל מקום, אבל אז זה היה חדשני.
לימודים בפירנצה "בגיל 23 נסעתי לאיטליה והתקבלתי ללימודי ארכיטקטורה באוניברסיטת פירנצה. בסוף השנה הראשונה הצגתי עבודה בתערוכת הביאנלה בוונציה, והיא נבחרה מכל האוניברסיטאות באיטליה.
"ביאנלה זה האוסקר של האדריכלים. בכל שנתיים נבחרים האדריכלים הכי חדשניים שאמורים להראות לעולם לאן פני האדריכלות, ואני הייתי ביניהם.
2 צפייה בגלריה
בניין "בין ערים", הדמיה
בניין "בין ערים", הדמיה
בניין "בין ערים", הדמיה
"בתום שנת הלימודים השנייה בפירנצה החלטתי שלא אוכל להיות ארכיטקט אם לא אלמד פילוסופיה, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, ביולוגיה, מוזיקה, סוציולוגיה וספרות. חזרתי לארץ והתחלתי ללמוד את זה באוניברסיטת תל אביב, כל יום מבוקר עד ערב. לאחר שנה וחצי, חזרתי לפירנצה כדי לסיים את לימודי.
"בגיל 29, אחרי ארבע שנים, חזרתי לארץ. הייתי צריך להשלים שנה וחצי של פרויקט גמר וקורסים שונים כדי לקבל תעודת אדריכל מוכרת בארץ. פניתי שוב לבצלאל, והפעם התקבלתי והפכתי לתלמיד מצטיין.
קופסה נפתחת "בתום הלימודים התקבלתי לעבודה במשרדי אדריכלים בארץ ובחו"ל. תיכננתי דברים גדולים והתקדמתי. למשרד של מילוסלבסקי הגעתי בתחילת 2014 ועבדתי בו שנה, שבמהלכה תיכננתי את 'בין ערים'.
זה אמור להיות אייקון של מדינת ישראל ושל תל אביב במאות השנים הבאות, כמו האייפל בצרפת. הכנסתי בו רעיונות מהפכניים, שלא היו קיימים במגדלים בנוף הזה.
מדוע אתה חושב שיש לך זכויות על היצירה? "המגדל הוא רעיון שאני הגיתי, שיצא מהנפש שלי ומהראש שלי. אני האבא והאמן שלו. מי מעלה על הדעת שמיכאלאנג'לו, שפיסל את 'דוד', הפסל המפורסם ביותר בעולם, לא יהיה משויך ליצירה שלו רק בגלל שבאותה עת הוא עבד אצל משפחה שנתנה לו כסף ומגורים ועבורה הוא עיצב את הפסל?
"אין לי דרישות כלכליות על היצירה שלי. אני רק רוצה להיות משויך אליה. היא חלק ממני. התרומה של מילוסלבסקי ליצירה וגדולתו היא בכך שזיהה אותי ואת היצירתיות שבי ונתן לי חופש פעולה מלא".
מגדל חברתי
ומה היית מציע בקריות? "לקרית ים אני מתכנן בימים אלה מצפה שקיעה על חוף הים. אני מכור לשקיעות. בכל מקום בעולם שאני מגיע אליו, אני מסתכל על השקיעות. מדהים שאין בכל הקריות פסל סביבתי שמאפשר לתושבי המקום לראות את המופע של השמש.
"במוצקין הייתי לוקח את הרחובות ויצמן וגושן והופך את החללים הפנימיים שלהם לגלריה. ילדים יכולים ליצור יצירות בבית הספר, אשר יוצגו בגלריה הענקית הזאת, שמתפרשת על רחוב או שניים.
"הצעה דומה הייתי נותן גם לקרית ביאליק, שהיא עיר שוחרת תרבות. צריך להוציא את האיכות האנושית לרחוב. בבתי אבות בעיר עושים כל מיני יצירות יפהפיות. למה לא להוציא אותן החוצה? ניתן גם לבנות מתחמים להוצאת חוגים החוצה, שהילדים ירקדו בחצרות וכל העוברים והשבים יסתכלו עליהם בהנאה.
מצפה נוף "לקרית אתא יש הגבעות שלה, שלא מנוצלות. לדעתי צריך ליצור שם מצפה שמשקיף על כל הנוף ולאפשר לתושבים לראות את העיר מהחלק הגבוה שלה.
עו"ד אביתר רגר, המייצג את כץ בעניין התביעה שהוגשה נגדו: "בלעדי כץ המגדל הזה לא היה בא לעולם, ועל כן לא ניתן לנתק אותו מהיצירה שלו. הזכות הכלכלית של הפרויקט היא של מילוסלבסקי, אבל הזכות המוסרית היא של מרשי, שהוא בעל הכשרון והכישורים ויצר את היצירה הזאת. אגב, כשהוא עזב אותם, הם נתנו לו המלצה חמה ובה כתבו שכץ היה המעצב, המתכנן ומנהל הפרויקט".
עו"ד אלעד שחם, המייצג את משרד מילוסלבסקי, בחר שלא להגיב, אך בתביעה שהוגשה נגד כץ, נכתב: "הנתבע התחייב שכל רעיון או יצירה או תוצר עבודה שלו במהלך עבודתו במשרד האדריכלים מילוסלבסקי יהיה קניינו הבלעדי של המשרד".