המועצה האזורית זבולון הכריזה על מאבק ציבורי נגד ההקמה של מה שהיא מכנה "עיר המתים" בבית העלמין תל רגב הנמצא בתחום שיפוטה. ראש המועצה האזורית זבולון דב ישורון, מתכוון לפנות במהלך הימים הקרובים לראשי הערים בקריות, נציגי ארגונים לאיכות הסביבה ואישי ציבור בבקשה להצטרף לקמפיין ציבורי נגד הקמת "עיר המתים" שתכלול כ-25 בניינים מלאים בקברים בגובה של כ-24 מטרים שהם בגובה של בנין מגורים בן 8 קומות.
בית העלמין תל רגב מספק שירותים לכלל הקריות, חיפה, נשר, רכסים וקרית טבעון. לפני מספר חודשים התברר, כי תוכנית חדשה אמורה להמציא פתרונות יצירתיים להגדלת מספר מקומות הבנייה.
במועצה טוענים, כי על פי התכנית של מינהל מקרקעי ישראל, שאושרה להפקדה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז חיפה, יוקמו כ- 25 בניינים מלאים בקברים, כאשר כל קומה אמורה להיות בגובה של כ-6 מטרים וכל מבנה שכזה יכיל ארבע קומות, שיתנשא לגובה של כ-24 מטרים שהוא למעשה גובה של בנין מגורים בן כ-8 קומות.
לדברי ראש המועצה האזורית זבולון דב ישורון, "מדובר בתכנית הזויה שאם תצא לפועל, היא עלולה ליצור מבנים גדולים ומכוערים בתוך שטח של פארק טבעי והיא עלולה ליצור מפגע נופי קשה", אמר ישורון. "אני קורא לראשי הערים בקריות ולציבור התושבים באזור להצטרף למאבק הציבורי נגד הקמת עיר המתים במתכונת המוצעת".
ישורון, הוסיף ואמר: "אנחנו תומכים בקבורה הרוויה, אך לדעתנו, צריך להתאים אותה לנוף ולאותה סביבה פתוחה וכפרית שלנו ובכך להימנע ממפגע נופי קשה שכזה".
מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובניה במועצה, רן ברוקנר: "לצערנו, התכנית נמצאת בשלב מתקדם יחסית, אך אנחנו משוכנעים שאין שום סיכוי שתתממש לנוכח ההתנגדות הצפויה של הציבור לקבורה בתוך בניינים רבי קומות שנראים למעשה, כמו חניונים גדולים למכוניות, מה עוד שצריך לקחת בחשבון שבניינים שכאלה, במידה ויוקמו בשיטת הבנייה המוצעת על פי התכנית, עלולים להתפורר בעוד לכל היותר כ- 100-150 שנה".
יו"ר מועצת בתי העלמין תל רגב, עו"ד ניסים אוחיון: "השטחים של התוכנית האמורה עדין לא הוקצו למועצת בתי העלמין תל רגב. שלבי התכנון מבוצעים על ידי המנהל באמצעות חברת ORK. את דעתי המקצועית הבעתי בפני המנהל באופן מפורט ומנומק הן בעל פה והן בכתב. סלע המחלוקת כפי שאני רואה אותה נעוצה בשאלת הצפיפות קרי מספר יחידות קבורה שאמורים להיבנות על כל דונם אדמה.
כידוע פיתוח שטחי קבורה בשיטת הקבורה הרוויה נובע מאילוץ בשל מחסור בקרקע שהינו משאב יקר במחוזותינו. לדעתי הפתרון מצוי בסעיף 14א' רבתי לחוק שירותי הדת המגדיר קבורה זו בצפיפות של 700 יחידות קבורה לדונם.
החוק הנ"ל נותן מענה ואיזון נכון בין מצוקת שטחי הקבורה, ניצול אופטימאלי של הקרקע והצורך למעבר לשיטת הקבורה הרוויה לבין היכולת לשאת בעלויות הבנייה הגבהות הרובצות לפתחיהן של חברות הקדישא והכשרת הלבבות למעבר לשיטה חדשה זו שהציבור לא הורגל לה והכול לטובת הציבור שאותו אנו משרתים".