יותר מ-15 שנה נחשבת מסעדת מוצרט בקרית מוצקין לשם דבר בתחום המסעדות ובתי הקפה בקריות. מוצרט הכתיבה את סדר היום בענף ויותר משהיתה מסעדה יוקרתית, היוותה מקום מפגש מרכזי לפוליטיקאים ולסלבריטאים מכל הארץ. ספק אם יש בארץ צומת דרכים שנקרא על שם מסעדה: "צומת מוצרט" - אין היום ילד בקריות שלא יודע איפה זה.
באחרונה נקלעה המסעדה לקשיים, שהכניסו את בעליה, איציק פטיש וליאור טוכנר, למלחמת הישרדות של ממש. מסעדות קמות ונופלות, אבל כשמדובר במוצרט זה סיפור אחר, כי מוצרט היא מוסד. בתקופה האחרונה ובעיקר על רקע המיתון הקשה, משהו במכונה המשומנת התחיל להשתבש. זה החל עם מספר השקעות עסקיות לא מוצלחות ונמשך עם האטה משמעותית בקצב העבודה.
ננקטו צעדים כדי לשקם את המקום. מסעדת מוצרט (צילום: דורון גולן)
פטיש: "מוצרט, כמו כל העסקים בענף המסעדנות והאוכל, נמצא בירידה. מטבע הדברים גם המחזור של המסעדה נמצא בירידה. יש המון דוגמאות של מסעדות גדולות וטובות שמאוד נחשבות ורק בחצי השנה האחרונה נסגרו. למוצרט יש קשיים כלכליים, והקשיים האלה הם עובדות. אנחנו מנסים לעשות כמה שיותר. אנחנו מלווים ביועצים כלכליים, יועצים עסקיים, אנחנו עצמנו מנסים לצמצם כמה שיותר בהתנהלות של המסעדה. חוץ מזה יש גם את עניין הבנקים. הם סגרו את הברזים. כדי להחזיק מעמד בתנאים כאלה צריך אורח רוח וחוסן כלכלי".
כחלק מההתמודדות עם המצב החדש, מספר פטיש, ננקטו לא מעט צעדים על מנת לשקם את המקום. "הורדנו מחירים, אנחנו מנסים למזג כל מיני דברים בתפריט. הוצאנו תפריט בשרי חדש. היום, מנה פלאפל ושתייה עולים כמעט 30 שקל. אצלנו עסקית עולה 50 שקל זה אומר גם מנה ראשונה, גם עיקרית וגם אחרונה. אנחנו מנסים שהקהל ימשיך לבוא. זה קהל ששירת אותנו, נתן לנו כתף ופירגן לנו כל השנים".
בשנים האחרונות ביצעתם גם כמה השקעות לא מוצלחות, יכול להיות שזה גם תרם למצב העגום בו מצויה המסעדה? "היו גם כמה השקעות כאלה. לפני חמש-שש שנים פתחנו בהרצליה מסעדה ספרדית, ממש בלב האינתיפאדה ונכשלנו איתה. גם פה באזור פתחנו כמה דברים ועשינו טעויות. אני חושב שצריך לדעת להגיד טעינו ולהמשיך הלאה".
כשפטיש מדבר על הטעויות הוא מתכוון בעיקר למספר הרפתקאות כמו בית קפה כשר מול המוצרט, ואחריו סביח, וניסיון נוסף להריץ קונספט חדש של ארוחות בוקר נוסח ניו יורקי בקרית חיים, שנתקע עוד בשלבים המוקדמים. בסביבתם של השניים טוענים כי לולא הגיבנות של הכישלונות הללו, המסעדה כשלעצמה עוד היתה מתאוששת.
לקוח ותיק: "אני מניח שאם היה להם היום רק את מוצרט על הראש הם היו יוצאים מזה, אבל יש גם את עניין בית הקפה הסמוך ואת העסק בקרית חיים שתקוע. עצם זה שקוראים לצומת הזאת, צומת מוצרט זה אומר הרבה על העוצמה של המקום ועל הסמל שהוא הפך להיות. מדובר במותג ברמה תל אביבית. בימי הזוהר, גם הפדיונות לא היו מביישים שום עסק מצליח באזור המרכז. אני מאוד מקווה שהם יתאוששו מזה".
הכתבה המלאה על מוצרט בגיליון סופשבוע של "ידיעות המפרץ"