ב-15 בדצמבר פרסמו צוותי מד"א הודעה לאקונית, אחת מיני רבות, על צעירה שהייתה מעורבת בתאונת דרכים במפרץ חיפה. על פי ההודעה, צעירה בת 18 נמצאה ללא רוח חיים בשדרות ההסתדרות במפרץ חיפה בסמוך לבתי הזיקוק בשעה 02:09 בלילה. עוד נמסר כי הצעירה צעדה ככל הנראה על מסלול המטרוניות לפני שנפגעה ממטרונית חולפת.
6 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
תעלומת מותה של אמיליה מרטיננקו
(צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אמיליה)
כך דיווחו חובש בכיר של מד"א ישי לוי ופאראמדיק מד"א תום רטיג: "הגענו במהירות וראינו מטרונית עומדת וכוחות משטרה שהגיעו למקום. על מסלול המטרונית שכבה צעירה כבת 18 מחוסרת הכרה, עם חבלה רב מערכתית קשה מאוד, היא הייתה ללא נשימה וללא דופק, לצערנו לא נותר לנו אלא לקבוע את מותה בשטח".

הסיפור מסתבך

ביום למחרת האירוע סיפור התאונה היה נראה מוכר, וזכה לאזכורים קטנים בתקשורת. מטרונית פגעה בצעירה שהלכה על מסלול המטרוניות. הנהג ברח ונעצר. ללא שם או פרטים מזהים.

6 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
מצאה את מותה האכזרי. אמיליה
(צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אמיליה)

אלא שאז הסיפור קיבל תפנית טרגית. למיינט קריות נודע, כי בוחני המשטרה מצאו ממצאים שהצביעו על עובדה מטרידה, לפיה הצעירה לא נהרגה מהמטרונית של הנהג משפרעם, וכי סימני דם נמצאו על עוד 5 מטרוניות נוספות שנבדקו על ידי בוחנים.

6 צפייה בגלריה
זירת התאונה בשדרות ההסתדרו
זירת התאונה בשדרות ההסתדרו
זירת התאונה בשדרות ההסתדרות
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

משמעות הימצאות דם על מטרוניות נוספות עשויה ללמד כי הצעירה נדרסה על ידי מספר מטרוניות, ולא על ידי אחת בלבד, אין לדעת מי הנהג שגרם למוות, וכי הצעירה נדרסה כארבע שעות קודם לכן ונותרה מדממת על הכביש עד ששהתה במשך שעות. האם נהרגה במקום או שגססה על הכביש עד שעוד ועוד מטרוניות דרסו אותה?
על השינוי בחקירה ניתן היה ללמוד מזימון נהגי מטרונית נוספים למתן עדות, ועל שחרורו של הנהג החשוד למעצר בית שהסתיים. במשטרת ישראל מסרו למיינט קריות כי לאחר מעצרו, בית המשפט שיחרר אותו והחקירה נמשכת.

6 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
מה גרם למותה?
(צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אמיליה)

עם הזמן התבררה זהותה: אמיליה מרטיננקו, יהודייה בת 18, שהגיעה לכאן מאוקראינה והתגוררה אצל סבה וסבתה בחיפה. תעלומת הדריסה של מרטיננקו מעלה כמה שאלות. אחת מהן היא מה עשתה הצעירה על מסלול המטרונית בשעת לילה.
שאלה נוספת היא איך החברה המפעילה את המטרוניות לא ראתה דבר במצלמות הבקרה למרות שמדובר באזור מואר יחסית.

6 צפייה בגלריה
זירת התאונה בשדרות ההסתדרו
זירת התאונה בשדרות ההסתדרו
זירת התאונה בשדרות ההסתדרות
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

איך קורה שמספר מטרוניות דורסות צעירה, אף אחד מהנהגים לא שם לב לזה אלא כמה שעות לאחר מכן, ואיך קרה שרכב פרטי שעובר באזור לא מבחין בצעירה שנמצאה במצב קורע לב?

נתיחת הגופה

במסגרת חקירת המשטרה, שלחו החוקרים את גופתה של אמיליה למכון באבו כביר לנתיחה. מטרת הנתיחה הייתה לנסות ולהבין מה הייתה שעת המוות, ומי היה אחראי למותה. שאלה שיתקשו לקבוע במשטרה במידה ואכן פגעו בה מספר רכבים.
נתיחת הגופה התארכה ובסוף השבוע האחרון כשהסתיימה, יצרו באבו כביר קשר עם סבא וסבתא של אמיליה, והובילו את גופת הנכדה לבית העלמין בחיפה. בחברה קדישא חיפה עשו מאמצים רבים כדי ל"סדר" את הגופה שהייתה במצב קשה ולהביא אותה למצב שמשפחתה תוכל לקבל אותה ולהביא אותה לקבורה.
גורם בחברה קדישא חיפה: "מצב הגופה היה קשה ומפחיד משהו. הבנתי שהיא הייתה יהודייה. לא טרחנו לבדוק בשל הנסיבות. אחרי שהכנו את הגופה הסבא והסבתא באו להיפרד. אחר כך היא נלקחה לשדה התעופה והחזירו אותה להוריה שנשארו באוקראינה. לצערי, הילדה הזו באה לארץ כי ההורים שלה רצו לשמור עליה מהמלחמה, ובסוף היא חוזרת אליהם בארון. לחשוב על זה שמטרוניות דרסו אותה זה נורא. טרגדיה נוראית. היא הגיעה לפה כדי להיהרג".

6 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
מוות מעורר תהיות
(צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אמיליה)

מבוי סתום


פרסום התאונה ברשתות החברתיות הוביל לתגובות רבות וקריאה למשטרה לחקור את נסיבות חייה של מרטיננקו ולבדוק האם נרדפה על ידי גורם עברייני, וכיצד הגיעה למסלול המטרונית בשעת לילה מאוחרת. במשטרה מתמקדים בדריסה, ופחות בחייה האישיים של מרטיננקו.
בצעד חריג החליטה המשטרה לפרסם הודעה הקוראת לציבור למסור מידע על נסיעה במטרונית במטרה למצוא נוסעים ועדים לתאונה שהיו על קו 3 של המטרונית מחיפה לכיוון הקריות סמוך לשעה 23:15 ביום התאונה.


באה והלכה


בניסיון לדלות מידע נוסף על חייה ומותה של אמיליה, פנינו למחלקת הרווחה בעיריית חיפה, אך לא נמצא כל פרט שיכול היה לשפוך אור על הצעירה שהגיעה לישראל כדי למצוא מקום מבטחים. במשטרה, באבו כביר, בחברת קדישא, ובמחלקת הרווחה הייתה אמיליה מרטיננקו עוד נפגעת בתאונת דרכים.

קראו עוד >>

השאלות העולות מהפרשה:

מה עשתה הצעירה על מסלול המטרונית בשעת לילה מאוחרת?
איך החברה המפעילה לא ראתה דבר במצלמות הבקרה?
איך קורה שמספר מטרוניות דרסו צעירה בלי שהנהגים שמו לב?
איך אף רכב פרטי שעבר במקום לא הבחין בגופה על הכביש?