ימים לא פשוטים עוברים על חיים צורי. ראש עיריית קרית מוצקין המיתולוגי, שבנה עיר לתפארת במשך 30 שנה, נאלץ להתמודד עם משפט פלילי, כשהוא מתעקש להתמודד לקדנציה נוספת. צורי הוא היום ראש עיר מושעה שעסוק בבחירות ונמצא רוב הזמן במטה שלו. כמויות השלטים, הסטיקרים והכרזות שמציפים את העיר באופן חסר תקדים מלמדים שהבחירות האלה הם קרב חייו. מבחינתו אין מצב שהוא לא נבחר.
5 צפייה בגלריה
חיים צורי
חיים צורי
חיים צורי
(צילום: גיל נחושתן)
"הוא אנגרטי, מלא מרץ ומתגאה בלשונו החדה והבוטה לעיתים: "אם אני חושב או מרגיש משהו בבטן, אני פשוט אומר את זה". כבר בתחילת הראיון הוא שולף מסמך ששלחה עורכת הדין שלו לבית המשפט לקיים דיון מיוחד בנושא כתבי האישום. לטענתו, יש בבקשה הזו "פצצה" שתשנה את התמונה.
צורי, איך אתה מרגיש בימים אלה?
"אני מרגיש מצוין, אני מתפקד והכל בסדר. יש פרויקטים שיסתיימו עד ל־31 באוקטובר. אני מאוכזב מהפרקליטות, אבל המשפט לא מעסיק אותי בכלל, מה שמעסיק אותי זה איך הגיעו לכך שאני צריך לעמוד לדין".
למה משכתם את הבקשה לביטול ההשעיה מבג"ץ?
"מה שהשתנה שאנחנו גילינו ממצאים חדשים ואין טעם להמשיך בבג"ץ".
מה התגובות שאתה מקבל ברחוב על כתב האישום הקשה?
"תגובות הרבה יותר אוהדות ממה שהייתי מקבל קודם. כי אנשים מבינים שראש עיר שמשרת אותם 30 שנה, מקבל כתב אישום על שוחד וזה לא נורמלי. הם מבינים מה שאתם לא רוצים להבין: שהכל מבושל".

5 צפייה בגלריה
חיים צורי
חיים צורי
"מבחינתי אין אופציה כזאת שאפסיד בבחירות". חיים צורי
(צילום: גיל נחושתן)

כשצורי אומר "אתם" הוא מתכוון לכל חורשי רעתו: הפרקליטות בראש ובראשונה. אחר כך האופוזיצה וציקי אבישר שיש להם קשרים שם לטענתו, וגם אנחנו, העיתון, שהוא מעיד שאיננו קורא וזורק אותו לפח, כי גם ככה לא כותבים עליו ועל העירייה שום דבר חיובי.

"מקבל קהל בחדר שלי"


איך סדר היום שלך בימים האלה?
"סדר היום שלי נראה מטורף לגמרי, מהבוקר עד 11 בלילה, קם ב־5:30 בבוקר, מגיע לעירייה תקראו לזה ראש עיר או חבר מועצה, איך שאתם רוצים. אני מקבל קהל לא בחדר שלי, בחדר ישיבות, את יודעת מה? גם בחדר שלי. אני אגיד לכם, ועדת ההשעיה החליטה שאני לא יכול להיות יו"ר ועדות שונות, אבל למזלי הרב, כל הוועדות האלה לא הייתי בהן גם קודם. לא כתבו לי שאני לא יכול להיות בחדר שלי. אני לא חכמולוג, אני רוצה שיכתבו לי. מה לעשות כשבאנו לישיבת המועצה הראשונה, החוק אומר שאם הסגנים שלי לא רוצים להיות במקומי, אז בוחרים את הסגן חברי המועצה.
"יש אנשים שזה לא מוצא חן בעיניהם? זה חוק. בדיוק כמו שהבאתי את עדי שטרנברג, בכו בכו בכו, 'אתה הבאת אותו מרמלה' הלו, למה כשהחוק כתוב שחור על גבי לבן ומראה שמותר לי, אנשים בוכים, וכשהחוק לטובתי, הם קופצים עלי? עובדה שמשרד הפנים אישר את זה. לא נוח לו (לציקי אבישר) להתמודד איתו, כי הוא רוצה את יוסי מרקוביץ".

5 צפייה בגלריה
דפנה צורי
דפנה צורי
"חצי שנה בארץ חצי בחו"ל, זה החלום שלה" דפנה צורי
(צילום: מתוך הפייסבוק)

אז מה בכל זאת השתנה מאז ההשעיה ?
"מצב הרוח נעשה יותר טוב, אני הולך לבתי ספר ולגני ילדים, נפגש עם אנשים, עושה חוגי בית, הכל. אני מרגיש שהאהדה גדולה יותר ממה שהייתה קודם, בגלל שאנשים לא מקבלים את ההשעיה. אני מרגיש את זה גם בטלפון, אני בכל יום מתקשר לכ-100 אנשים להגיד להם מזל טוב, ואני מרגיש את זה. ואני עושה זה שלושים שנה.
"אין יום שאני לא אהיה בכל האירועים. אף אחד לא יכול למנוע ממני, וכל היום צועקים למה אתה הולך, למה אתה מדבר. ואם נדבר על זה רגע, אז הייתה ועדת השעיה שהיא כנראה חותמת גומי, ושאלנו אם הפשע 'הענק הזה' התרחש לפני שש שנים, למה זה קורה עכשיו, חצי שנה לפני הבחירות, ולא הייתה להם תשובה על זה.
"הכי קל להשעות ראש עיר, אז למה חמש וחצי שנים לא אמרו לי כלום ולא הגבילו אותי. למה השעו אותי לשנה ולא עד לבחירות? הכל בלאגן אחד גדול. כולה סייעת בגן זה לוקח לבדוק חמש וחצי שנים? היום יש מממלא מקום חדש והוא יכול להתייעץ איתי בכל דבר. הוא יכול גם לקבל החלטות לבד, כל החלטה שהוא רוצה".

"רציתי את עומר זוהר"

יש לך שנים רבות סגנים וממלאי מקום נאמנים וטובים. מדוע בחרת את היורש שלך, חבר מועצה מרמלה, ששנים לא גר כאן והתושבים לא מכירים כלל?
"היחיד שחשבתי שהוא יכול יום אחד להחליף אותי, זה עומר זוהר. כל שאר הסגנים היו... אבל הוא החליט שהוא לא רוצה להמשיך והוא החליט ללכת לעסקים לצערי".
איך אתה מתייחס לטענה שעדי שטרנברג הוא בובה שלך?
"הוא לא בובה שלי ולא שום דבר, הוא בחור חרוץ מאוד שעושה את העבודה שלו מהבוקר על הערב. עם עוד קצת ניסיון הוא יכול יום אחד בשקט להחליף אותי. לא בתור יורש, אני לא מכתיר יורשים אני מאמין שהציבור יום אחד יבחר בו".

5 צפייה בגלריה
עדי שטרנברג
עדי שטרנברג
עדי שטרנברג
(צילום: ראובן קופוצינסקי)

איך היחסים ביניכם?
"מצוינים, הוא חלק מהזמן רץ אחרי וחלק רץ לבד, יש לו רצון וחריצות".
אתה מודע לזה שמתקשרים מהמטה שלך ושואלים תושבים אם יצביעו לצורי?
"בוודאי שכן, את מודעת לזה שהצד השני מתקשר ואומר שחיים צורי לא מתמודד. אין בעיה שנתקשר לתושבים ממטה הבחירות. תושב לא חייב להגיד מה שהוא רוצה, או שלא יגיד, אני לא עומד לאף אחד עם אקדח לרקה".
אז באמת שום דבר לא השתנה בזמן ההשעיה?
"העירייה שבונים אותה כמו שצריך זה לא שכל חמש דקות צריך לקבוע. זה כמו בעל מפעל גדול שיוצא לחופשה של חודש ולא סוגרים את המפעל. יש ממלא מקום והוא יכול להתייעץ איתי אם הוא רוצה. הוא יכול לקבל החלטות לבד. מה שכן, השכר שלי השתנה בעקבות ההשעיה.
"אני מקבל שכר של 70%. בחוק כתוב שעל יתר תנאי העבודה יחליט השר. בינתיים ציקי אבישר הולך לבית המשפט להגיד שאסור להשתמש בחדר ובאוטו ומה שהם יגידו זה מה שיהיה. למה גוזרים עלי גזרות אם לא החליטו שאני אשם?".
(הערת המערכת: השבוע שלח המשנה ליועץ המשפטי לממשלה מסמך לייעוץ המשפטי של עיריית קרית מוצקין וחידד והבהיר את ההגבלות שחלים על צורי בזמן ההשעיה).

"ואז נלך לבג"ץ"


הפעם הבחירות במוצקין הם חסרי תקדים בישראל. ראש עיר מושעה מתמודד לראשות, ואם ינצח, לא יכהן כראש עיר. למעשה התושבים בוחרים צורי ויקבלו עדי.
"אני מקווה שנלך לבג"ץ אחרי הבחירות ונגיד להם שאם הציבור החליט עוד פעם לבחור בראש העיר הזה, אז שהוא יבטל את ההשעיה. אני אנצח בבחירות, ואז אני אפנה לבג"ץ לבטל את ההשעיה".
התושבים יודעים את זה?
"אני עושה חוגי בית ואומרים את זה. אבל גם אם יקבלו את עדי מה זה רע?! אין מי ששואל ולא יודע. אם בג"ץ לא יקבל את ההשעיה, אז יקח עוד כמה חודשים עד שאחזור לתפקיד".
האם אתה לוקח בחשבון שתפסיד בבחירות, וראש העיר הבא יהיה ציקי אבישר?
"מבחינתי אין אופציה כזאת. אסור שציקי יהיה ראש עיר. יש לי סקר שלי, אבל אני רוצה לעשות סקר נוסף ואחרי שנפנה לבית המשפט זה יכול לשנות את התמונה עוד יותר.
עד כה פורסם סקר אחד של רפי סמית שהזמין אבישר,לפיו אבישר מנצח את צורי כבר בסיבוב הראשון. צורי אומר שיש לו סקר של מנו גבע ובו הוא מנצח בגדול עם 45% לעומת 20% לאבישר והשאר מתלבטים.

5 צפייה בגלריה
חיים צורי
חיים צורי
"אני אעזוב בגלל איזו סייעת? אני נשאר כאן". צורי
(צילום: גיל נחושתן)

בוא נחזור למשפט. אם היית חוזר לאחור, היית משנה משהו?
"לא הייתי משנה שום דבר. הייתי פועל בדיוק אותו דבר. על מה? על קבלת סייעת לעבודה?. אתמול הייתה לי ישיבה עם מנהל מחלקת החינוך, את יכולה לשלוח לי עוד שתי סייעות לעבודה שיתחילו כבר עכשיו. כל מה שעשיתי הייתי חוזר ועושה עוד הפעם".
יש לך הרבה מעריצים במוצקין ששומרים לך אמונים. ויש לך גם שונאים ומתנגדים שלא אוהבים את ההתנהלות שלך. אם יכולת להגיד למתנגדים משהו, מה היית אומר?
"הייתי רוצה לשמוע ממה הם לא מרוצים, אני רוצה לשבת מולם ולשמוע. אולי הם לא קיבלו עבודה ואולי משהו לא מוצא חן בעיניהם. תמיד יש 20% מהאנשים שמתנגדים לראש העיר, במשך הקדנציות שלי, פעמיים התמודדתי מול עצמי ולא היה לי מועמד, וקיבלתי פעמיים 20% פתקים ירוקים. יש אנשים ממורמרים. אין ראש עיר שאין לו מתנגדים".
יש סיבות שבגללן אתה לא ישן בלילה?
"כן, הכלבה שלי מפריעה לי, קניתי כלבה קטנה והיא ישנה איתי במיטה וכל הזמן שורטת אותי ומפריעה לי".
אתה לוקח בחשבון אפשרות שתורשע באחד מחמשת הסעיפים?
"לא, לא, אין תסריט כזה. אם אתה קורא את החקירות וכתב האישום, אין בכלל קשר. הם כתבו את מה שהם רצו בלי קשר".
אין לך שום חשש שכך תיגמר הקריירה שלך?
"לא, לא, באמת שלא".

"לא מצטער על כלום"


מה הדבר הכי משמעותי שעשית כראש עיר?
"הקמתי את גן חיות ואני גאה בו, זה העלה את מוצקין על המפה. כשאני הולך ביום שבת לטייל שם ולא מזהים אותי, אני הכי גאה בעולם כי אני מבין שאלו אנשים שבאים מכל הארץ. פעם היו שואלים איפה זה מוצקין, היו אומרים ראינו איזה שלט בדרך למוצקין. גם עשינו תאטרון, ויצא מכרז לבית מלון במוצקין.
"אני גאה שפתחתי בית ספר מקצועי בקרית מוצקין ־ 'עתיד'. עשיתי את זה מתוך אידיאולוגיה, אני לא חושב שכל הילדים צריכים להוציא תעודת בגרות, הם לומדים מקצוע ויש להם אפשרות לצאת עם בגרות אם רוצים. השנה פתחנו בית ספר לאוטיסטים מה שלא היה עד עכשיו. פתחנו גם מועדון לקהילה האתיופית והשנה גם בית ספר חדש ובימים אלה עובדים על תחנת רכבת חדשה.
"בעניין בחינוך - הצלחנו לשכנע את משרד החינוך מאחר שאנחנו יושבים על השבר הסורי אפריקאי, שבמקום לחזק בתי ספר, הם יסכימו שנהרוס ונבנה אותם מחדש. גם מצפה וגם בית הספר אחדות. בהמשך בית הספר ויצמן, וזה לא דבר של מה בכך. בנינו גני ילדים רבים ומעונות יום. שואלים אותי הרבה על הרבמ"ד, אבל זה שטח פרטי, אנחנו כעירייה אין לנו כלים לשפץ מקום פרטי".
יש משהו שאתה מצטער עליו?
"ממש לא, זה אולי נשמע באנלי, אבל באמת שלא".
אתה מרבה להתגאות שהפכת את מוצקין מכפר לעיר, איך עשית את זה?
"היו שנים שהייתי הולך לישון וקם עם רעיונות ומגשים אותם. אתם חייבים להבין שקרית מוצקין זורמת לי בעורקים ובדם, גם אז לא באתי לפה כי לא היה לי מה לעשות. כשקיבלתי את המשכורת הראשונה שלי, כמעט קיבלתי התקף לב, כי זה היה נמוך מאוד לעומת מה שהרווחתי קודם. אז זה לא היה עניין של משכורת ולא של כלום, זה פשוט אני".
איך חשבת להיות ראש עיר?
"נולדתי במוצקין ומעולם לא חשבתי להיות בפוליטיקה ולא ראש עיר, אבל ישבנו בבית קפה, עובד ניר ושלמה לונדון שהיה להם עיתון והשניים אמרו שהם רוצים לראות כמה העיתון שלהם חזק. אז הם רצו להריץ חבר כנסת או ראש עיר, ואני אמרתי להם יאללה אני רץ. לא משנה שהם הזניחו אותי בדרך ולא עזרו לי, אבל אני כבר הייתי בפנים וככה התחלתי.
"אשתי הקודמת עבדה בעירייה ואני מעולם לא הגעתי לעירייה וזה לא עניין אותי. קיבלתי בפעם הראשונה שלושה מנדטים והבנתי שמאופוזיציה קשה להגיע למשהו, הייתי סגן ראש עיר ללא שכר במשך חמש שנים של שמחה מילר והיה חדר ושם למדתי את כל רזי העבודה בתוך העירייה".
מה אתה חושב על המקורב שלך יגאל פדידה שיושב עכשיו בכלא בגלל פרשיות החי פארק. תחזיר אותו לעבודה? תבקר אותו?
"ברגע שאוכל לבקר אותו, אבקר אותו. כן אני אלך. לגבי מה יהיה איתו כשישתחרר, תשאלו את עדי הוא ראש העיר עכשיו נכון?
ובכל זאת בכובע של ראש עיר?
"זה לא רלוונטי עכשיו ואני לא חושב שאני צריך לענות על זה".
אין לך מחשבות לפעמים לעזוב את הכל ולצאת לפנסיה ולעשות חיים?
"אני אעזוב בגלל איזו סייעת? אני נשאר כאן (דופק על השולחן), כמו תותח, כמו אריה, כמו ברזל".
איך דפנה והמשפחה מתמודדים עם המצב שלך?
"המשפחה מתמודדת מצוין. הם אפילו אומרים לי שאני לא אנושי, 'איך אתה ממשיך הלאה כאילו שום דבר לא קרה'. ואתם יודעים למה? כי אני בטוח באמת שלי כי אם היו מאשימים אותי שקיבלתי מאיזה קבלן מיליון שקל, או דירות לבנות שלי, אז הייתי הולך הביתה, שם את השמיכה מעל הראש, ואומר לעצמי יא'חתיכת מטומטם תפסו אותך, לך לעסקת טיעון ותלך עם הזנב בין הרגליים, לך הביתה. אבל זה לא המצב. אם מישהו חשב שאני אקבל כתב אישום שלקחתי סייעת, ואני אתפטר ואברח ואתקפל, אז הוא טעה".
מה דפנה אומרת, היא רוצה שתמשיך?
"דפנה הייתה רוצה לעזוב את התאטרון ושאני אפרוש. החלום שלה לחיות חצי שנה בארץ חצי בחו"ל".
בנימה אישית, מה הרגע הכי קשה שעבר עליך?
"אני חושב שזה הרגע שהבנתי שתפרו לי תיק, הרגשתי אי נוחות. חוץ מזה אני נהנה מהעבודה שלי מאוד, מכל רגע שאני בעירייה, מכל דקה שאני עובד, שמשהו גדל ומתפתח, אבל בגדול לא היה לי רגע קשה".

קראו עוד:

מה אתה חושב על הרפורמה המשפטית?
"הצורה הכוחנית שבה נעשו דברים לא מקובלת עלי, שזה מתחיל בראש ויורד למטה. למשל אף אחד לא סיפר לי מי אחראי על הפרקליטות ואצל מי אפשר להתלונן על הפרקליטות, יש אנשים שמחכים למשפט הרבה שנים, אני נשאר לכאורה ניטרלי, אבל אני לא בעד".
אתה יוצא להפגנות?
"אני לא הולך להפגנות כי אני לא חושב שיש להן כוח לשנות".
יש ראש עיר שהוא השראה עבורך?
"אני לא מכיר אותו אישית, אבל ראש העיר של באר שבע. לשאלתכם, אני תמיד רציתי שכולם יגידו שהם רוצים להיות כמוני".
אם הנכד שלך ירצה לרוץ לפוליטיקה?
"ממש לא, בחיים לא. פעם לא היה פייק ניוז, והרבה ממה שיש היום לא היה, אני כבר מאחורי זה וזורם עם זה, אבל אני ממש לא אמליץ לו".
פורסם לראשונה: 07:32, 08.09.23