בזמן שילדים רבים התחילו את שנת הלימודים ביום שישי שעבר, א', כבת ארבע מקרית אתא המאובחנת כחולת אפליפסיה, נותרה בביתה. זאת, לאחר שמשרד החינוך ועיריית קרית אתא לא אישרו לה סייעת רפואית, כך לטענת אמה, למרות מצבה הרפואי. האם: "בעת פרכוס על בתי לקבל תרופה מצילת חיים, ללא סייע רפואית, בתי בסכנת חיים".
2 צפייה בגלריה
הילדה מחוץ לגן, השבוע
הילדה מחוץ לגן, השבוע
הילדה מחוץ לגן, השבוע
(צילום: פרטי)
האם (29) סיפרה למיינט קריות: "אני אם חד הורית לשני ילדים קטנים, בעקבות המצב בתי נותרה בבית ואני איתה. אני לא הולכת לעבודה ולא יכולה לפרנס את שני ילדי הקטנים. בחיים לא האמנתי שלמרות מצבה הרפואי של הבת שלי לא יאשרו לה סייעת רפואית, היא עלולה לקבל פרכוס בגן הילדים. בלי סייעת רפואית שתתן לה תרופה מצילת חיים, הבת שלי נתונה לסכנת חיים מיידית".
א' בת ה-4 אובחנה לפני כשנתיים: "כשהבת שלי הייתה בת שנה ושמונה חודשים היה לי פרכוס ראשון. היא הייתה לאחר מחלת חום וחשבנו כי זו הסיבה לפרכוס, אבל המקרה חזר על עצמו ואושפזנו. כשזה קרה בפעם השלישית היא נלקחה לבדיקות, אז הודיעו לנו כי נצפו תנועות אפילפטיות בשינה. אני עובדת במד"א ולמרות זאת לא קל לראות כך את הבת שלך למשך כעשר דקות", סיפרה בכאב.
"יש עיוות של ארבעת הגפיים, קצף מהפה, סטיית מבט, היא חווה ניתוקים גם במהלך היום, בהתחלה לא הבנו שזו אפילפסיה כי זה משהו גנטי. רק לאחר בירור משפחתי גילינו שיש עבר גנטי במשפחה רחוקה. בית החולים ערך בדיקות ואישר כי מדובר באפילפסיה לא מאוזנת".

אסור להכניס תרופות לגן


הילדה נוטלת תרופות, היא אינה מאוזנת ויכולה לקבל פרכוסים באופן לא מאוזן: "זה יכול לקרות 3 פעמים בשבוע או חודש שלם ללא פרכוסים, זה לא מאוזן. וכשזה קורה לה היא זקוקה לקבל תרופה מצילת חיים ששמים בחניכיים. כשהיא הייתה בגן פרטי אז הייתה מטפלת שקיבלה אישור מיוחד, כעת היא בגן עירייה ולגננות או סייעות אסור לתת תרופות ואף לא להכניס תרופות לגן. הילדה שלי ללא התרופה לא יודעת לעצור את הפרכוסים, ולכן זה מציל חיים".

2 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
"שלחתי ערעור ונדחתי שוב". גן ילדים
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

את התהליך לבקשת סייעת רפואית החלה האם כבר בשנה שעברה: "רשמתי את בתי לגן וציינתי כי הילדה חולה באפילפסיה לא מאוזנת, הוזמנתי למחלקת החינוך למלא טפסים נוספים לקבל סייעת רפואית כמו שמגיע לבת שלי על פי החוק, כבר אז נאמר לי בעירייה שהם 'לא מתאמצים לשלוח כי משרד החינוך לא יאשר' ושלחו אותי למתי"א.

קראו עוד:

"הבהרתי כי מדובר בבעיה רפואית נטו ולא בחינוך מיוחד המצריך סייעת. פניתי גם ללשכת ראש העיר ולא קיבלתי מענה, ולאחר כמה שבועות הודיעו לי במחלקת הבחינות בעירייה כי הבקשה שלי נדחתה והסיבה היא שהילדה שלי לא מפרכסת את כמות הפרכוסים הנדרשים בחודש, על מנת לקבל סייעת. ניסיתי להבהיר שזה בדיוק העניין של אפילפסיה שאינה מאוזנת, אבל לא מצאתי מענה. שלחתי ערעור ונדחתי שוב".
בינתיים הילדה נותרה בבית: "הילדה מאוד רוצה ללכת לגן, היא מכירה את הגן ובוכה כשהיא רואה את אחיה הגדול. קנינו לה תיק והכנו אותה לפתיחת שנה ולא תיארתי לעצמי שזה יהיה המצב. היא רוצה להכיר חברים חדשים, היא בוכה ומאוכזבת, ואני איתה בבית. החיים נעצרו ובעירייה ובמשרד החינוך זה לא משנה לאף אחד".
ממשרד החינוך נמסר: "האם התבקשה להגיש מסמכים לוועדת חריגים שתתכנס בתחילת השבוע הבא. בתום הוועדה נעדכנה בהחלטות".
מעיריית קרית אתא נמסר: "אין בסמכות הרשות לאשר סייעות רפואיות. הנושא נמצא באחריות משרד הבריאות ומשרד החינוך אשר בוחנים את הנושא. כאשר יתקבל אישור הועדה הרפואית, עיריית קרית אתא תפעל לאיתור סייעת רפואית באופן מיידי".
פורסם לראשונה: 08:14, 06.09.23