הרוחות סוערות במגזר על רקע חיסולם של עשרות עבריינים ערבים מתחילת השנה, במסגרת סכסוך בין ארגוני פשיעה חזקים ועשירים שלרשותם עשרות רבות של עבריינים, בני משפחה וחברים שיעשו כל מה שיתבקשו. כל זאת, כמובן, בלי לספור מצידם את המשטרה וגם לא את הפרויקטור של המשטרה למגזר הערבי – ניצב יורם סופר.

4 צפייה בגלריה
ניצב יורם סופר
ניצב יורם סופר
ניצב יורם סופר
(צילום: אלכס קולומויסקי)

במוקד הסכסוך עומד קו הלוואות של 60 מיליוני שקלים בנצרת והסביבה, שהיה שייך לכאורה לנעים סורי (56), עבריין רב עוצמה שחוסל לפני שנה פחות חודש בנצרת. על פי מה שידוע, חיסולו של סורי בוצע בשליחותם של ראשי ארגון הפשע הגדול ביותר במגזר הערבי. אך לאחר שסורי חוסל, הכסף הגדול מחק את השותפות ביניהם והקרב על חלוקת עשרות המיליונים של ההלוואות שהותיר אחריו הצית את המלחמה המדממת שאנו עדים לה בחודשים האחרונים.
מאיפה הגיע סכום הכסף הגדול הזה? מדובר ב"מפעל חיים" מורכב שהקים סורי, במסגרתו השיג שליטה על כל נושא ההלוואות והאשראי "האפורים" בעיקר בתחום הנדל"ן והרכב באזור נצרת, ודרך כך בצפון כולו. חיסולו הפך את המפעל הזה כולו לפנוי, ממתין לגורם חדש שיתפעל אותו מול הלווים בשטח ויטיל את אימתו ומרותו על הדרג הזוטר.
והקרב על מפעל ההלוואות הזה פומבי מאוד - הוא כולל למשל איומים מפורשים ברשתות החברתיות ובעיקר בטיק-טוק, אבל מלווה גם בשיטות הפצת איומים לא רק לדור הצעיר, אלא גם לדור המבוגר שלא שולט באפליקציות. לדוגמא - לידי mynet הגיע תצלום של כרוז שהופץ לפני 4 חודשים בין כל המסגדים באום אל-פחם. המתפללים שהגיעו להתפלל, מצאו עשרות עותקים מפוזרים על רצפות המסגדים.

4 צפייה בגלריה
הכרוז שהופץ במסגדים
הכרוז שהופץ במסגדים
הכרוז שהופץ במסגדים
(צילום: פרטי)

הכרוז הבלתי חתום, שהופץ ככל הנראה על ידי משפחת פשע, פונה באזהרה מפורשת לתושבים: "כל אדם שיתמוך במשפחת אבו לטיף מקרוב או מרחוק, במעשה, בכסף או אפילו בדיבורים, עלול לסכן את עצמו, את אחיו ואת בני משפחתו למוות. אל תשליכו את עצמכם לגיהנום, כי הארץ תראה מלחמה אכזרית, לשנים רבות ולטווח ארוך נגד משפחת אבו לטיף וכל מי שיעזור להם. כל מי שאין לו עניין עדיף לשבת בצד, ראו הוזהרתם".

במגזר דורשים פתרון


הסובלים העיקריים מהמצב הבלתי אפשרי הם בעלי העסקים הלגיטימיים, שעובדים ככל האדם בעסק שהם בנו והשקיעו בו, והם משרתים לקוחות ערבים ויהודים כאחד. אבל הפחד שמתפשט בקרב האוכלוסייה בעקבות הצטברות מקרי הירי והרצח, יוצר מצב בו לקוחות יהודים בעיקר, אבל גם מקומיים, נמנעים מלבוא לעסקים שבהם היו רגילים לקנות.

4 צפייה בגלריה
העבריין נעים סורי שחוסל
העבריין נעים סורי שחוסל
העבריין נעים סורי שחוסל
(צילום: עמית מגל)

בשיחה עם mynet מספר בעל עסק ערבי, שברשימת הלקוחות שלו יש מושבים וקיבוצים שלהם הוא נותן שירות על בסיס יומיומי, כי מבחינתו ומבחינת האזרח הערבי ישראלי העובד ומשלם מיסים ואוהב את המדינה - יש פתרונות. מונולוג:
"שתבינו עד כמה המצב גרוע: אם כל היהודים היו עוזבים את המדינה לחודש, ועוברים לגור במדינה אחרת בעולם, הם היו חוזרים לישראל אחרי חודש למדינה ריקה. לא היה נשאר כאן אף אחד. כל המגזר היה הורג אחד את השני ומשניים-שלושה הרוגים ביום היו כאן 500 הרוגים ביום, אם לא אלף.
"מצד שני, יש גם פתרון אמיתי. הרי להחזיק נשק בלי רשיון זה לא חוקי, אז צריך להפוך את זה לעבירה בטחונית. אז אם אי אפשר לגרש את הערבי הזה מהארץ כי הוא ישראלי, אז להרוס לו את הבית. כל אחד שיש לו נשק לא חוקי – פשוט להרוס לו, כי הוא טרוריסט פלילי", דברי איש העסקים הערבי.

קראו גם:

הקונספירציה על חיסולים


מהצד השני, יש מי שגם "רוקדים על דם הנרצחים", בעיקר ארגונים קיצוניים שמנסים לערער את היציבות הבטחונית, ומאשימים את המשטרה ואת מג"ב בחיסולים הרבים שיש בתקופה אחרונה במגזר.
מזה מספר חודשים שברשתות החברתיות ובקבוצות הווטסאפ של המגזר מעלים תיאורית קונספירציה חתרנית על פיה רוב תיקי הרצח לא מפוענחים עם נאשמים, משום שהחיסולים בוצעו על ידי מסתערבי מג"ב של המשטרה, שלפי אותה תזה התחזו לעבריינים ערבים וביצעו את החיסולים על מנת "לנקות את השטח" מאותם עבריינים. ומן הסתם, יש גם מי שמאמינים לקונספירציה הזו.
מי שחושב שמדובר באירוע חולף ושסבב הדמים הזה ייעצר בתקופה הקרובה – טועה. הרבה מאוד כסף נשפך במלחמה הזאת, והוא נמתח בין כמעט כל הישובים הערבים שבאזור השרון ועד לישובים הערבים שבגליל. בכולם יש שלוחות, סניפים ונציגויות של כנופיות מאורגנות, חמושות, מצוידות ואימתניות של אותם ארגוני פשיעה שנמצאים בתוך הסכסוך הזה על ה-60 מיליון, סכסוך שיצא מכלל שליטה.
פורסם לראשונה: 10:44, 28.08.23