תוצאות הבחירות בקרית מוצקין מאלצות את עדי שטרנברג, מ"מ מקום ראש העיר היוצא, לחשב מסלול מחדש. לפני כשנתיים וחצי, כשהגיע לקרית מוצקין מרמלה, הוא היה באמצע קדנציה כיו"ר האופוזיציה שם, התמודד לראשות העיר - והפסיד. למוצקין הובא כדי להיות ממשיכו של חיים צורי, וכבר בספטמבר 2021 הוא מונה לסגנו, לאחר מהלך פוליטי פתלתל, שכלל התפטרות של חברי סיעת מוצקינטו, ומאבק עיקש מול האופוזיציה ומשרד הפנים, עד לאישור התפקיד.
4 צפייה בגלריה
עדי שטרנברג, מ"מ ראש העיר מוצקין
עדי שטרנברג, מ"מ ראש העיר מוצקין
"אנחנו הולכים לקחת הבטחה הבטחה של ציקי ונדאג שהוא יישם אותה". עדי שטרנברג
(צילום: גיל נחושתן)
בחודש יוני האחרון הוא הפך לראש העיר בפועל, לאחר שהוועדה להשעיית ראשי רשויות של משרד הפנים החליטה להשעות את צורי מתפקידו לאור כתבי האישום שהוגשו נגדו. לו היה צורי זוכה, שטרנברג היה ממשיך את דרכו כראש עיר לפחות עוד כחצי שנה, עד להחלטה מחודשת של הוועדה או להכרעת הדין בעניינו המשפטי של צורי. אך עם תוצאות הבחירות, הכל השתנה.
שטרנברג: "נועדתי להמשיך את דרכו של חיים צורי, במשך יותר משנתיים למדתי את התפקיד ושירתתי נאמנה את העיר. התוצאות הפתיעו אותי, ועכשיו אני מחפש את דרכי - יש הצעות על השולחן".
לשטרנברג (59), פרוד ואב לשתי בנות, יש רזומה מפואר בתפקידים ציבוריים ופוליטיים. יו"ר אגודת הסטודנטים, מנהל מטה לשכת הפנים, חבר מועצת העיר קרית מוצקין, מנכ"ל איגוד ערים לביוב, מנכ"ל תאגיד אזורי למים, יו"ר פורום תאגידי המים והביוב בישראל, ועוד. שטרנברג נולד וגדל במוצקין. בגיל 24 הוא היה חבר מועצת העיר בקדנציה הראשונה של חיים צורי כראש עיר.

4 צפייה בגלריה
חיים צורי ועדי שטרנברג
חיים צורי ועדי שטרנברג
"יש בינינו חלוקת עבודה". צורי ושטרנברג
(צילום: מתוך הפייסבוק)

ההפסד של צורי היכה אותו בהלם, כמו רבים בעירייה, בהם בכירים. בראיון גלוי לב הוא מספר על הימים הלא קלים שהוא עובר. "לא היה לי פשוט עם תוצאות הבחירות, והדבר שהכי הפריע לי הוא שכ־50 אחוז מבעלי זכות הבחירה כלל לא השתתפו בבחירות.
"ציפיתי לפחות ל־65-70 של הצבעה. אני כממלא מקום ראש העיר הרגשתי שנתתי את הלב והנשמה כדי לשרת את תושבי בעיר, והמינימום שהתושבים היו צריכים לעשות זה להגיע לקלפי. חמש דקות ביום הבחירות, ללא קשר למי מצביעים. פשוט אי אפשר לבוא, להלין, לדרוש, לבקש ולא להשתתף בבחירות".

4 צפייה בגלריה
עדי שטרנברג, מ"מ ראש העיר מוצקין
עדי שטרנברג, מ"מ ראש העיר מוצקין
"הייתי בטוח שהציבור יתן לנו עוד קדנציה". שטרנברג
(צילום: גיל נחושתן)

אבל לשטרנברג גם יש השערה מדוע זה קרה: "מועד הבחירות כפי שקבעה המדינה זה לא פחות משערורייה. יש מלחמה, חיילים נהרגים, יש חטופים, והציבור מוטרד וחושש ואין סדר יום אזרחי. זה השפיע על כמות המצביעים, ואני חושב שאם היו יותר מצביעים, היה יותר קולות לצורי. אני מאמין שבמבחן התוצאה לא מחליפים הנהלת עיר שעובדת כמו שצריך, כמו שלא מחליפים סוס מנצח".
עובדה שהחליפו.
"זו בהחלט הייתה הפתעה".
מה הסיבה להפסד לדעתך?
"חיים עבר שיימינג נוראי. קראתי להתנהלות האופוזיציה 'מכונת רעל', הם פגעו בו, בשמו, במעמדו, ולקחו את העניין המשפטי כאילו יש כבר הכרעה משפטית וחיים יצא אשם. והנה דוגמה, הקלטת שיצאה כיומיים לפני הבחירות בה נשמע כאילו חיים צורי מדבר על החשש שלו ממה יהיה איתו לאחר הבחירות בגלל העניין המשפטי. זה נוצר בטכנולוגיית בינה מלאכותית, שאף אחד לא יודע מי עשה את זה, אבל חיים צורי נאלץ להתמודד עם זה ולנקות את שמו. זה לא משנה שמעבדה בדקה ואמרה מפורשות שזה לא הוא".

הפרה של כללי המשחק


אולי הוא הפסיד כי הציבור לא רצה ראש עיר נאשם בפלילים?
"האופוזיציה גרמה לכך שלמרות שהתהליך המשפטי לא הסתיים, הם הכריעו את הדין, וזה כנראה השפיע על הציבור".
או אולי כי הבינו שאם מצביעים לצורי הם מקבלים את עדי?
"אני חושב שזה יצר בלבול אצל רבים. אבל לגבי השאר, אף אחד לא יודע מה יהיה בסוף ההליך המשפטי, זה יכול להתארך, ועד אז אלוהים גדול. וגם לגבי, אני חושב שבשנתיים האלו הציבור הכיר אותי ואת פעילותי, ורבים הבינו שאני ממשיך את דרכו".
מתי הבנת שהפסדתם?
"במהלך הבחירות הבנתי שאנחנו מאוד צמודים, אבל לאחר פתיחת המעטפות הכפולות, ראיתי את נתוני ההצבעה ואת הפער לטובת ציקי והבנתי שהפסדנו. הכל נקטע באבחת חרב".
איך חיים קיבל את התוצאות?
"בשלווה. אמרתי לו: 'חיים יש חשש לאי סדרים בקלפיות, בוא נדרוש ספירה מחדש'', והוא אמר בנחרצות: 'אנחנו לא מערערים'. ביקש לא להיכנס לעניינים משפטיים ולקבל את ההכרעה. הוא היה מאוד ענייני, ממלכתי וקיבל את גזר הדין. יחד עם זאת אני חושב שגם הוא ציפה שהעבודה האדירה שלנו בעיר תבוא לידי ביטוי, אבל אנחנו התמודדנו מול גל בוטים, מול שטנה וקנאה. אי אפשר להבין עד כמה. בי זה פגע, כי זו הפרה בוטה של כללי המשחק ומסית את סדר היום מהעיקר ומהעבודה האדירה שנעשית בעיר. צורי מנהל מוניציפלי מדהים, והמבחן היה צריך להיות רק על האם העיר מנוהלת טוב או לא. זהו.
בכל זאת לגבייך, איך אפשר לנהל עיר בלי ניסיון?
"עברתי הליך של למידה, זה לא משחק ילדים. זו מערכת מורכבת שדורשת ניסיון של שנים, אחרת זה להתלמד על הראש של התושבים. הייתי בטוח שהציבור יתן לנו עוד חמש שנים. אני מביא איתי ניסיון ניהולי גדול, אבל זה לא מספיק".
זה נכון שחסמת את ציקי אבישר בטלפון שלך?
"כן, חסימה ששחררתי מיד אחרי הבחירות".
האם תבצע חפיפה?
"לא נתבקשתי".
במהלך השנתיים האלה, מה הכי פגע בך?
"כשהגעתי לעיר היו הרבה דיבורים, על הרבה נושאים, אבל הכי פגע בי זה שהציפו מחדש את תאונת האימונים שקרתה לפני 40 שנה. זה נושא כאוב שקשה לי לדבר עליו גם היום, אני חי ומתמודד איתו יום יום".
תאונת האימונים אותה הזכיר שטרנברג, התרחשה בעת שירותו הצבאי, כאשר בעת תרגיל אימונים נפלט כדור שגרם למותו של חייל. "אני צריך להכין את עצמי, אני נושא את זה בתוכי".
נעלבת שקראו לך בובה של צורי?
"כשהייתי קטן אמא שלי קראה לי בובה. מי שמכיר אותי יודע שאין שום קשר בין עדי לבובה".

כלבי השמירה של העירייה


אתה וצורי תשבו באופוזיציה?
"בטח, חיים יעמוד בראשה, ואני יחד איתו נהיה אופוזיציה לוחמת. אנחנו הולכים לקחת הבטחה הבטחה של ציקי ונדאג שהוא יישם אותה. נפעל לא לגופו של איש אלא לגופו של אישיות, ונהיה כלבי השמירה של העירייה, שהכל יתנהל כמו שצריך. נעשה שיעורי בית ונשתדל לשלוט בכל הפרטים. אנחנו מגובשים מאוד ויש בינינו חלוקת עבודה".

4 צפייה בגלריה
עדי שטרנברג, מ"מ ראש העיר מוצקין
עדי שטרנברג, מ"מ ראש העיר מוצקין
"יש הצעות על השולחן". שטרנברג
(צילום: גיל נחושתן)

היו שמועות שאתה עוזב את העיר.
"אני באתי ממקום של שקיפות, ואני נשאר. זה האמון שלי כלפי הבוחרים שלנו".
אתה חושב שראוי לקרוא לרחוב או בניין על שם חיים צורי?
"כן, חד וחלק. אין על זה שאלה בכלל. בין שלושה ראשי ערים משמעותיים, גרושקביץ וגושן, אז חיים צורי שהוא הבונה הגדול של העיר, הוא בהחלט אישיות לקרוא על שמה רחוב בעיר".

קראו עוד:

בדיעבד אתה מצטער על המעבר למוצקין?
"אני לא מצטער על שום דבר שהחיים מזמנים לי, כי בסוף החיים זה סוג של לימוד ארוך ומתמשך. אני מאמין בהשגחה שמה שעשיתי, היה צריך להיעשות. אני אלך תמיד אחרי החלומות ולהשקיע אנרגיה בהם. גם כשזה לא הצליח אין לי צער, אני ממשיך קדימה. כעת יש לי כמה אופציות לעבודה ציבורית שמונחות על השולחן ואני שוקל את האפשרויות, וממשיך קדימה".
יש סיכוי לראות אותך מתמודד לראש העיר מוצקין בבחירות הבאות?
"זה המון זמן, אבל אני בהחלט אמשיך לשרת את התושבים, האם יש סיכוי? בוודאי".