בסוף החודש יתן בג"ץ את החלטתו לעתירת חיים צורי לבטל את השעייתו מתפקיד ראש עיריית קרית מוצקין, וזאת לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה פרסמה את עמדתה כי יש לדחות את הערעור ואף לחייב את צורי בהוצאות. עד להחלטת בג"ץ משמש סגן ראש העיר, עדי שטרנברג, כראש עיריית קרית מוצקין בפועל, ואם בג"ץ ידחה את בקשת צורי לבטל את ההשעיה שנקבעה למשך שנה, שטרנברג ישא בתואר ראש העיר לפחות עד לאפריל 2024, כלומר מספר חודשים אחרי הבחירות אם צורי ינצח.
4 צפייה בגלריה
"הוא יכול לעשות דברים יפים בעיר, אבל כרגע הוא די מסורס". עדי שטרנברג
"הוא יכול לעשות דברים יפים בעיר, אבל כרגע הוא די מסורס". עדי שטרנברג
"הוא יכול לעשות דברים יפים בעיר, אבל כרגע הוא די מסורס". עדי שטרנברג
(צילום: מתוך הפייסבוק)
הפלונטר הזה לפיו ראש עיר מושעה מתמודד לראשות העיר בידיעה שגם אם יזכה הוא לא יכהן בתפקיד ממקד את תשומת הלב לראש העיר בפועל שמעולם לא נבחר לתפקיד ושנים רבות לא חי בעיר. אז מיהו עדי שטיינברג ומה יודעים תושבי מוצקין על ראש העיר שלהם?
שטרנברג, פרוד ואב לשתי בנות, נולד בקרית מוצקין לפני 54 שנים, למד בבית הספר יסודי 'אחדות' ו'תיכון אורט מוצקין', שם גם שימש יו"ר מועצת התלמידים. אמו ציפי שטרנברג היא דמות מוכרת מאוד במערכת החינוך המקומית, שגידלה דורות של תלמידים, ומשפחתו חיה בעיר כל השנים.
אחרי התיכון הוא התגייס לצנחנים ושימש כקצין בחטיבה 35. את הפרק הצבאי שלו הוא יעדיף לשכוח בגלל אירוע טרגי שהסתיים באסון. בחורף 85', כשהיה מפקד מחלקה בקורס מ"כים, ערך שיחת סיכום לחייליו אחרי תרגיל באש חיה. צרור מנשקו האישי של המ"מ שהיה טעון ולא נצור נפלט והרג את סמל המחלקה יואל (יוסי) זפרן ז"ל מעכו. שטרנברג נשפט ונשלח ל-10 חודשי מאסר והורדה בדרגה.

4 צפייה בגלריה
 "אם היה הסכם כזה, הייתי מחוייב לפרסם אותו". עדי שטרנברג
 "אם היה הסכם כזה, הייתי מחוייב לפרסם אותו". עדי שטרנברג
עדי שטרנברג
( צילום: אלעד גרשגורן)

בתוכנית אינטרנטית מטעם רשת המתנ"סים בקרית ביאליק, התראיין שטרנברג וסיפר: "האירוע קרה בשנת 1987, כשהייתי לוחם בצנחנים ויצאני לקורס קצינים ומשם למדריך בקורס מכ"ים. האירוע קרה במסגרת אחד התרגילים באש חיה, כאשר נערכנו לתרגיל לילה. אני פלטתי צרור שהרג את סמל המחלקה שלי שהיה גם חבר טוב... הייתי ילד בן 19 מבוהל לחלוטין, תחילה עוד לא ידענו מה קורה, אבל לאחר מספר שעות מאז שפינו אותו, הודיעו לי ואני נכנסתי לשוק, החיים באותו רגע משתנים, אני לא מי שהייתי... נשפטתי וישבתי בכלא עשרה חודשים, אבל זה החלק השולי הייתי מוכן לשבת גם עשרים שנה אם זה היה מחזיר אותו".
לפני 6 שנים ביום הזיכרון לחללי צה"ל הוא העלה פוסט כואב וסיפר שנשא באחריות מלאה למקרה ושילם על כך מחיר. "העולם שלי נעצר", הוא כתב. "את הכאב הטראומה ותחושת האשמה הקשה קשה לתאר במילים. אין יום שהמקרה הזה לא מלווה אותי..". בהמשך סיפר שרצה להיפגש עם בני המשפחה, אבל אלה סירבו. אמו של החלל ששמעה ששטרנברג חזר לאזור כתבה פוסט קשה נגדו וטענה בין השאר שעד היום הוא לא ביקר את המשפחה.

הבחירות ברמלה


מהצבא מיהר החייל המשוחרר לאוניברסיטת חיפה. החיידק הפוליטי כבר קינן בו מהתיכון, וכסטודנט באוניברסיטת חיפה הוא הפך ליו"ר אגודת הסטודנטים, תפקיד שעשה כמה שנים בשילוב עם פעילות פוליטית במוצקין. ממש עם סיום התואר בגיל 24 היא הצליח להיבחר כחבר מועצה, אולי הצעיר בארץ. אז גם הכיר את חיים צורי שניצח את ראש העיר המיתולוגי, שמחה מילר, בסיבוב שני דרמטי.
צחוק הגורל הוא שבבחירות הבאות בעוד 3 חודשים גם אם צורי הוותיק ייבחר לקדנציה שביעית, יש סיכוי שמי שיכהן כראש עיר בפועל הוא אותו חבר מועצה אלמוני וצעיר מלפני 30 שנה.
כיו"ר אגודת הסטודנטים הוא הכיר את חיים רמון שהתמודד להסתדרות ואחר כך כשר פנים וליווה אותו כראש מטה. בלילה שבו נרצח רבין, בנובמבר 1995 שטרנברג היה שם בכיכר קרוב לבמה עם כל השרים, וחווה את האירוע מקרוב. לימים אמר בראיון לאמיר בן דוד מ"זמן ישראל" שהרצח השפיע עליו מאוד וסיפר: "כאשר נודע לחיים רמון שרבין מת, הוא פרץ בבכי ואברום (אברהם בורג) ליטף את ראשו".
ההיכרות והקשרים בצמרת עזרו לו לקבל תפקידים בכירים כמו מנכ"ל הרשות לעסקים קטנים, ומנכ"ל מפלגת "קדימה" בתקופה של אהוד אולמרט. אז גם הסתבך בפרשה שתפסה כותרות אבל הסתיימה בקול ענות חלושה. שטרנברג חתם בשם קדימה חוזה עם משרד פרסום גדול בסך 10 מיליון שקל לקראת הבחירות המוניציפליות. נטען אז כי התשלום נועד לכסות חובות עבר של אריאל שרון, וכאשר יו"ר המפלגה אולמרט גילה את זה הוא זעם והעביר את הנושא לבדיקה של מבקר קדימה, ואף איים שאם יידרש הוא יעביר את זה ל"גורמים מוסמכים" נוספים. הפרשה דעכה כאשר החוזה בוטל. בפריימריז של קדימה ב-2008 שטרנברג התמודד, אבל לא הצליח להיכנס למקום ריאלי.
כל השנים הללו שטרנברג היה רחוק מאוד מעיר הולדתו אם כי שמר על קשר עם חבריו ומשפחתו. כשהתגורר ברמלה הוא ניהל את תאגיד הביוב של העיר ויישובי הסביבה. יאיר דידי, ראש סיעת 'רמלה שלנו', סיפר למיינט קריות: "הכרתי את עדי שהוא היה מנכ"ל תאגיד הביוב. הייתי רואה אותו מסתובב עם הפועלים ויוצא מבורות של ביובים, הייתי אומר לו 'מה אתה עושה? תשב במשרד' אבל הוא תמיד היה אומר 'זה לא אני'.
"מאוד התרשמתי ממנו והצעתי לו להצטרף לסיעה שלנו. בהתחלה הוא אמר לי 'מה פתאום ראש העיר יפטר אותי', אבל חצי שנה לפני הבחירות הוא הפתיע אותי ואמר לי 'אני לוקח את ההצעה שלך'. הוא התפטר מהעבודה שלו והחליט לקחת את זה בכל הכוח. עדי הוא סוס עבודה, הוא לא היה מוכן לעשות סרטוני תדמית, הוא היה מטפס בניין של 20 קומות, ועובר דלת דלת ומציג את עצמו. לצערי לא זכינו בבחירות, אבל עדי תפקד כיו"ר אופוזיציה מוצלח מאוד, ענייני שנתן תקווה להרבה אנשים".

4 צפייה בגלריה
שטרנברג עם בנותיו בבחירות לראשות העיר רמלה |
שטרנברג עם בנותיו בבחירות לראשות העיר רמלה |
שטרנברג עם בנותיו בבחירות לראשות העיר רמלה |
(צילום: אבי מועלם)

שטרנברג הפסיד לאיש הליכוד מיכאל וידל ונשאר חבר מועצה, כשהוא מלקק את פצעי הקמפיין היקר שאילץ אותו להתמודד עם כיסוי חובות גבוהים. דידי בטוח שאם היה מתמודד היום, היה מביס את וידל ונבחר בקלות. "עוד היום שואלים אותי ברחוב איפה עדי ולמה היא לא מתמודד שוב. אנשים מתגעגעים אליו.

התרגיל הפוליטי


אז מה גרם לצורי להיזכר בחבר המועצה הצעיר מלפני 30 שנה ולהציע לו את הצעת חייו? שנים רבות טיפח צורי את עומר זוהר והכין אותו לתפקיד היורש. זוהר איש עסקים תושב העיר קיבל את התואר סגן ומ"מ, הצטרף לבוס לסיורים ולמד את התפקיד דרך הרגליים. כולם ידעו שהוא היורש, אבל התוכניות החלו להשתבש עם החקירות במשטרה נגד צורי וגורמים נוספים בעירייה. זוהר שכבר ראה עצמו מתרווח על כיסאו של צורי בלשכה הנאה בבניין העירייה החדש והמפואר ליד הרבמ"ד, עשה את החישוב שלו והודיע, אולי לא ממש במפתיע, על פרישה מהחיים הפוליטיים.

4 צפייה בגלריה
שטרנברג וצורי
שטרנברג וצורי
שטרנברג וצורי
(צילום: מתוך הפייסבוק)

הסיבה הרשמית היתה הזדמנויות עסקיות שקיבל, אבל גורמים בעירייה לא ממש האמינו לזה. צורי היה בבעיה וככל שהחקירות התקדמו היה צורך למהר ולמצוא יורש. היו אז שמועות שהוא בקשר עם אישים שונים לרשת אותו, אבל לבסוף הפתרון נמצא 120 ק"מ דרומית למוצקין, בעיר רמלה. שטרנברג התגורר שם אבל היה יו"ר איגוד ערים לביוב בחיפה והסביבה ועבד באזור, מה שהקל עליו לקחת החלטה.
עכשיו היתה בעיה איך ממנים חבר מועצה נבחר ברמלה לחבר מועצה שלא נבחר במוצקין. מה עושים? מקמבנים תרגיל פוליטי. וכך קרה שביום אחד חברי סיעת 'מוצקינטו' של צורי התפטרו בזה אחר זה במכתב שהגישו, כדי לפנות מקום למועמד חדש. מועצת העיר שנשלטת על ידי צורי הצביעה בעד כניסתו של הכוכב החדש מרמלה והפיכתו לסגן וממלא מקום, בעלות שכר של 60 אלף שקל בחודש. באופוזיציה זעמו, כי המשכורת הגדולה משולמת מכספי המיסים של תושבים שכלל לא בחרו בשטרנברג. פניות למשרד הפנים ועתירה לבית המשפט של האופוזיציה לטרפד את המהלך לא עזרו והמיועד נשאר בתפקידו לפי התוכנית.

השעיה ומינוי


לפני מספר שבועות ראש העיר, חיים צורי, הושעה בגלל כתבי האישום, ושטרנברג הפך להיות ראש העיר בפועל. אם בג"ץ ידחה את ערעורו של צורי לבטל את ההשעיה, שטרנברג ימלא את מקומו עד לבחירות לפחות ואם צורי ייבחר, ימשיך שטרנברג להיות ראש עיר לפחות עד לתום השנה ממועד ההשעיה וייתכן שגם לאחר מכן - עד סיום ההליך המשפטי. באופוזיציה בטוחים שצורי הביא את שטרנברג כדי שאם ייאלץ לפרוש בגלל המשפט, הוא ימנה במקומו "ראש עיר בובה" וככה צורי יוכל להמשיך לשלוט בעיר. ב
פוסט שהעלה ציקי אבישר, בעבר כתב: "בקומבינה הזו אין לצורי כוונה להמליך לו יורש. יש פה עניין של 'קוף' שאמור לתחזק את השליטה בלשכת ראש העיר, וזאת הסיבה שצורי התעקש לייבא דווקא אדם מרמלה, שבניגוד לכל חברי הסיעה הסגנים והפעילים שלו, לשטרנברג אין במוצקין כל כוח פוליטי". בראיונות שנתן שטרנברג בעבר הוא אומר שהוא בסך הכל חזר הביתה כדי לשרת את תושבי העיר שהוא הכי אוהב.
אדם המקורב לשטרנברג: "עדי יכול לעשות דברים מאוד יפים בעיר, אבל כרגע הוא די מסורס. הכרתי אותו דרך התפקיד שלו בעיר, והתחברנו ברמה האישית. אני מאמין בו. אבל הוא הגיע לכאן למטרה מסוימת, להיות החייל של חיים צורי בדיוק לרגע הזה שהוא יושעה והוא יתפקד במקומו אבל תחת ידו ושליטתו. אני מחכה שהוא יגדל בעצמו מתוך המקום הזה, ויפסיק להיות הצל של חיים".
מקורב אחר: "עדי בכלל לא לחוץ על הבחירות, הוא מרגיש שזה בידיים שלו, ובטוח שצורי ינצח והוא יהיה ראש העיר במקומו. אבל אני חושב שזו טעות, יש הרבה תנועה של תושבים לכיוון של ציקי אבישר, והוא עלול לפספס את ההזדמנות שלו".
נכון להיום שטרנברג משמש ראש עיר בפועל, אבל אין עובד בעירייה שלא מבין שצורי בעצם ממשיך לנהל את העיר. אפילו צורי עצמו לא מכחיש את זה. בכנס בחירות בתחילת החודש פרסם תאגיד כאן הקלטה של צורי אומר לפעיל: "כן השעיה, לא השעיה, אם אתה חושב שאני לא מנהל את העיר היום, אתה טועה".

פעיל ברשת


בינתיים מערכת הבחירות מתקרבת וצורי עובד במלוא המרץ ומציף את מוצקין בכרזות ושלטי בחירות. גם שטנברג עובד קשה, חורש את השטח ומוצג בדרך כלל כממלא מקומו של צורי. הוא פעיל מאוד ברשת מעלה כמעט בכל יום פוסט אישי, ומספר על עצמו ועל פועלו. פעם זה תמונה וכיתוב על מינוי חדש במערכת החינוך, תיקון של צינור שהתפוצץ ברחוב, הפנינג מתנפחים בפארק ציבורי, טקס כזה או אחר. ואפילו עניינים אישיים כמו הבת שהגיעה לבקר אותו בקריות, או אמו ציפי שחוגגת יום הולדת 80 עם עדי ושלושת אחיו.
ברוב המקרים הוא מקריין את הטקסט וגם מצלם את עצמו על רקע אתר בעיר או אירוע. גורם בעירייה: "עדי מבין היטב את המצב ויודע שתפקיד ראש עיר עובר דרך צורי. לכן הוא יוצא מגדרו לשבח ולהלל את צורי, וגם נזהר להשתמש בתואר ראש העיר. מצד שני הוא לא פראייר ומבין שהזמני יכול להיות קבוע בגלל הפלונטר המשפטי. אני התרשמתי שהוא בחור מוכשר עם ידע רב וניסיון ובעיקר חדור מטרה וחרוץ מאוד. אין לי ספק שהיא יכול להיות ראש עיר טוב".
"מיינט קריות" פנה מספר פעמים לשטרנברג להתראיין, אבל הוא דחה את הבקשה.