עיריית קרית ביאליק, יחד עם הרשות להתחדשות עירונית, מגבשת תוכנית כוללת להתחדשות עירונית, שתוך שנה וחצי תחליף את תוכנית תמ"א 38 הקיימת כיום.
1 צפייה בגלריה
תמ"א 38 ברחוב דפנה בקרית ביאליק
תמ"א 38 ברחוב דפנה בקרית ביאליק
פרויקט לפי תמ"א 38 ברח' דפנה בקרית ביאליק
(צילום: נחום סגל)
התוכנית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה, תמ"א 38, עמדה להסתיים באוקטובר השנה, אבל הממשלה החליטה להאריך אותה בשנה, ובזמן הזה למצוא תוכניות חלופיות. תמ"א 38 הצליחה באזורים מבוססים ומבוקשים, אבל לא נתנה מענה למבנים רעועים באזורים יותר חלשים.
בקרית ביאליק, לדוגמה, היו עשרות פרויקטים של תמ"א 38, תוך ניצול מלוא ההטבות שניתנות ליזמים, במרכז העיר, אבל כמעט לא נעשו כאלה בדרום ובצפון העיר. ביקורת נוספת על התוכנית הייתה שלא התייחסה כלל לעומס שיוצרות התוכניות באזורים מסוימים על התשתיות הקיימות.
התוכנית החדשה, שמגובשת יחד עם הרשות להתחדשות עירונית, שמה לה למטרה להגדיר אזורים במסלול עיבוי, שמטרתו הגדלת ניצול הקרקע באמצעות תוספת בנייה באזורים מבונים, ללא צורך בהריסת המבנים הקיימים (מסלול המיועד לשכונות מגורים בלבד).
קראו עוד >>
התוכנית תקבע היכן ניתן יהיה לבצע תוכניות כאלו ולפי איזה מפתח, במטרה לעודד תוכניות עיבוי בשכונות הפחות מבוקשות, ולא שוב במרכז. למעשה, יתבטל המפתח האחיד לעידוד תוכניות כאלו, ובאזורים נבחרים, היכולת של היזמים לבנות יותר יחידות דיור תגדל משמעותית. למשל, באזור מועדף יוכלו לבנות יותר יח"ד חדשות, בנוסף לאלו שמעבים, לעומת באזורים מרכזיים. כיום, הפיצוי שיזמים מקבלים, בדמות בניית יחידות חדשות, הוא אחיד, לא משנה היכן התוכנית מתבצעת.
מהנדס הוועדה לתכנון ובנייה קריות, אלכס קופר, ציין שהתוכנית החדשה תחליף בעוד שנה את התמ"א הקיימת, ותקבע מה מותר לבנות בדיוק בכל מתחם אשר העירייה תחליט שצריך עיבוי. "באזור מסוים קבלן יוכל לבנות X יחידות במסגרת העיבוי, ובאזור אחר יקבל X כפול חמש. הדבר גם יאפשר לווסת את העומסים - אזורים שכבר כיום יש בהם עומס בנייה, יקבלו פחות עידוד לביצוע פרויקטים. התמריצים יהיו מושכלים, ולא אחידים כמו היום.
"ביאליק היא הראשונה שהתחילה לגבש עמדה לגבי מה עושים בתום תוכנית התמ"א 38, אבל להערכתי, גם קרית מוצקין וגם קרית ים ייצאו בקרוב עם חלופות דומות".