ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה חיפה קיבלה את ערר רשות מקרקעי ישראל וביטלה את היתר הבנייה שהעניקה הוועדה המקומית לחברת א.ד. אדרי שירותים ומסחר לבניית בית מלון בחוף הים של קרית ים.
2 צפייה בגלריה
חוף זבולון בקרית ים
חוף זבולון בקרית ים
מכה לתוכניות הפיתוח של קרית ים. חוף זבולון
(צילום: גיל נחושתן)
ב-14 בינואר 2021 אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות בקשה להוצאת היתר בנייה למלון ברצועת החוף של קרית ים, במקטע המרכזי שלו בין חוף ימית לחוף זבולון. על פי ההיתר, המלון ובו 116 חדרים, אמור היה להיבנות לגובה של 6 קומות, מעל לקומת מרתף. כמו כן אמור היה להיבנות במקום אולם אירועים וקומת גלריה, סך הכל 7,500 מ"ר של שטח בנוי.
הבקשה אושרה פה אחד בכפוף לתנאים ודרישות, כמו אישור משרד התיירות ואישור הוועדה לשמירת על חופים.
בחודש דצמבר, באיחור רב, ביקשה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) אישור מיוחד כדי שתוכל לערער על מתן היתר הבנייה. הטענה המרכזית של רמ"י הייתה שתוכנית המלון מנוגדת לתוכנית הכוללנית של קרית ים, וכי התוכנית פוגעת בזכויותיה בחלקות בחוף.
הוועדה המקומית והיזם התנגדו למתן אפשרות לרמ"י להגיש ערר באיחור וטענו כי מדובר בשיהוי בלתי סביר ואין לו הצדקה. כן ציינה כי התוכנית המפורטת אושרה לפני התוכנית הכוללנית.

2 צפייה בגלריה
בית מלון ראשון בקרית ים
בית מלון ראשון בקרית ים
הדמיית המלון
(FEIGIN ARCHITECTS)

ועדת הערר קבעה דיון במעמד שני הצדדים הן בנושא השיהוי בהגשת הערר והן בנושא התכנוני. רמ"י הסבירה בדיון כי נמנעה מהגשת ערר זמן רב כדי להימנע מלהיכנס לעימות עם עיריית קרית ים. בסופו של דבר, החליטה הוועדה לדון בערר.
הוועדה קבעה כי התוכנית הכוללנית פורסמה למתן תוקף בחודש אפריל 2019, לפני החלטת הוועדה המקומית לאשר תוכנית מכוח תוכנית מפורטת שאושרה זמן רב לפני כן. בתוכנית הכוללנית יש פרק שלם הדן בפיתוח חוף הים והתייחסות למגוון נושאים, כמו הנגישות חוף, מערך הבינוי תוך שילוב מוקדי פיתוח ועוד. עם זאת, הוועדה דחתה את טענת רמ"י שלא ניתן להוציא היתרים מכוח התוכנית המפורטת, כאשר התוכנית הכוללנית מתווה דרך עקרונית אבל מכוחה לא ניתן להוציא היתרי בנייה.
100 מטר מקו החוף
ועדת הערר בחנה את התוכנית המפורטת והעמידה במבחן את השאלה האם היא מספיק מפורטת כדי שמכוחה יצא לפועל מיזם בסדר גודל של פיתוח חוף היום. הוועדה קבעה כי בשל הקרבה לקו המים ובשל ההשפעה כל כלל הסביבה, בשל אופי הבנייה, נדרשת בחינה עמוקה יותר של התוכנית.
הוועדה ציינה כי חלק ממיזם המלון נמצא בתחום חוף הים, במרחק 100 מטר מקו החוף, שהוא אזור הרגיש ביותר לסביבה החופית. תוכניות מתאר אוסרות בנייה במרחק כזה מקו החוף.
"לדעתנו ההחלטות בדבר היקף הבינוי הראוי למלון במגרש זה, מרווחי הבנייה הראויים, אופן העמדת המבנה במגרש, גובהו של הבניין ושאר ההנחיות הבניה צריכות להתקבל במסגרת הליך תכנוני מסודר ומבוקר, במוסדות התכנון המוסכים ולא באמצעות תכנית בינוי בוועדה המקומית".
בדברי הסיכום קבעו חברי ועדת הערר: "אנו מוצאים שאין זה סביר לתת היתר למלון בחלקה זו, הנמצאת בתחום הסביבה החופית ובתחום חוף הים, מכוח תוכנית שאינה כוללת כל פירוט בדבר זכויות והוראות בנייה. התוצאה היא שאנו מקבלים את הערר ומבטלים את החלטת הוועדה המקומית".
עם זאת דחתה הוועדה את דרישת רמ"י שהתוכנית לבניית מלון תהיה רק במסגרת פיתוח כלל החוף, שרוב השטחים שייכים לה. הוועדה מצאה כי לאור העובדה שרמ"י מנסה שנים לקדם תוכנית לפיתוח החוף ללא הצלחה, אין לקבל את דרישתה, שיכולה להביא לעוד עיכוב בפיתוח חוף הים.
דוד אבן צור, ראש עיריית קרית ים, על החלטת בית המשפט: "הערר הזה הוא קריאת השכמה לרשות מקרקעי ישראל. כפי שרשמו השופטים - מלון בקרית ים הינו בעל חשיבות אסטרטגית, והמדובר בצעד חלוצי לכל דבר.
למזלנו, אנו מקדמים תוכנית מתאר כוללנית המכילה שטחים נוספים למלונאות מלבד השטח הזה. אני סבור ובטוח כי פסק הדין יעורר גם את רמ"י לחבור אלינו בתכנון מפורט של החלקה המדוברת, תוך התחשבות בתוואי השטח ובשטחי המלונאות הנוספים המתוכננים, וליצור חלופה טובה יותר לבית מלון ראוי בקרית ים".
קראו עוד >>
עו"ד אבי שפרמן, שמייצג את חברת א.ד.אדרי מסר כי החברה לא תגיש, ככל הנראה, עתירה נגד החלטת ועדת הערר: "ועדות הערר וגם בתי המשפט צמצמו מאוד את תחולת החוק. לצערי ועדת הערר קיבלה את הערר (של רשות מקרקעי ישראל, א"ג) ולא מאפשרת כעת את הקמתו של המלון ללא הגשת תכנית מפורטת".
פורסם לראשונה: 08:32, 11.11.22