שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, מנחם רניאל, קיבל חלקית עתירה של חברת אאורה ודיירי רחוב יוספטל בקרית ים נגד אישור תוכנית לביצוע התחדשות עירונית ברחוב יוספטל וקבע כי התוכנית תוחזר לוועדת המחוזית שתדון שוב בכדאיות הכללית של אחד המתחמים הכלולים בפרויקט. בית המשפט קבע כי נושא הכדאיות הכלכלית יסוכם בין רשות מקרקעי ישראל לבין חברת אאורה בהסכם כתוב ולא בצורת התחייבות בעל פה ולאחר מכן עיכוב הפרויקט יבוטל.
3 צפייה בגלריה
מתחם יוספטל 5־9
מתחם יוספטל 5־9
מתחם יוספטל 5־9
(הדמיה: olin)
חברת אאורה זכתה במכרז של רמ"י לבניית 3 מתחמים של התחדשות עירונית ברחוב יוספטל ועל פי התוכנית היא אמורה לבנות במקום, על שטח של כ-115 דונם 1,876 יחידות דיור במקום 452 יחידות דיור קיימות בבניינים בני 10 עד 30 קומות וכן חזית מסחרית לאורך קומת הקרקע בשדרות ספיר, שטחים ציבוריים ומגרש למבנים ולמוסדות ציבור.
חברת אאורה עתרה נגד התוכנית וטענה בין השאר כי לא נקלחה בחשבון העובדה שהפרויקט אמור לקום ליד חוף הים, עם מי תהום גבוהים, דבר שיגדיל את עלויות הבנייה. כן טענה כי חייבת להיות ודאות כלכלית גבוהה למימוש הפרויקט.

3 צפייה בגלריה
תוכנית יוספטל בקרית ים
תוכנית יוספטל בקרית ים
התוכנית משתרעת על 115 דונם שבהם 1,876 דירות, מסחר ותעסוקה. מתחם יוספטל בקרית ים
(הדמיה: משרד עמוס ברנדייס)

הטענה המרכזית הייתה שמראש קבע שמאי שמתחם מספר 2 אינו כדאי כלכלי, ועל כן דרשו היזמים שתא שטח 41, שהוא בעל כדאיות כלכלית גבוהה ולא נכלל במתחמים שהחברה זכתה בהם, יצורף למתחם 2 כדי לשפר אותו כלכלית.
לטענתם, במצב הקיים, יידרש סבסוד של 25-30 מיליון שקל שיעוגנו ויובטחו לצורך מימוש הכדאיות. לטענת היזמים, נציג רמ"י הבטיח בעת הדיונים כי הרשות תשלים כלכלית את מתחם 2 אך סירבה לכלול את ההבטחה הזו במסמכי הפרויקט.

3 צפייה בגלריה
תוכנית יוספטל בקרית ים
תוכנית יוספטל בקרית ים
תוכנית יוספטל בקרית ים
(הדמיה: משרד עמוס ברנדייס)

השופט רניאל דחה את רוב דרישות היזם, בכל הנוגע לשינוי התוכניות ובדיקה הנדסית לגבי עלויות בנייה. לדברי השופט, השיקול הכלכלי כפוף לשיקול התכנוני ולא להיפך ומטרת התוכנית אינה ליצור רווח ליזם או לדיירים. השופט דחה את הדרישה לצרף את מגרש 41 למתחם 2.

קראו עוד:

עם זאת קיבל השופט את הטענה לגבי אי הכדאיות של מתחם 2 ושניתן לבצע אותו כנגד התחייבות רמ"י להשלים את הכדאיות הכלכלית.
עו"ד יובל גלאון ודן אור ממשרד עמית, פולק מטלון ושות' שייצגו את אאורה והדיירים, אמרו: "זו הפעם הראשונה שבית משפט בישראל לא מסתפק בהתחייבות עקרונית ומורה לרמ"י להגיע להסכמה לפני אישור התוכנית".