המלחמה בעזה משפיעה באופן דרמטי על שוק הנדל"ן בישראל בכלל וחיפה והקריות בפרט.
3 צפייה בגלריה
כמה קומות ייבנו בחיפה?
כמה קומות ייבנו בחיפה?
שוק הנדל"ן מגיב למלחמה. בניה בחיפה
(צילום המחשה: דורון סולומון)

בדיקה שערכה חברת WeCheck (וויצ'ק), מראה כי מאז ה־ 7 באוקטובר מספר הדירות הפנויות בחיפה זינק בכ-50%. לשם השוואה באשקלון זינק מספרן ב־100%; באשדוד ב־94%; בת"א ב־93% ובירושלים ב־47%.
"עלויות ההשכרה בחיפה והקריות ירדו משמעותית", אומר ישראל אליה מ"ספיר נכסים", לוח הדירות להשכרה ומכירה באזור, "יש הרבה בעלי דירות שעוד לא השלימו עם זה אבל אין להם ברירה אז הם נשחקים במחיר. לפני שנתיים השכרתי דירה בדרך עכו 117 בקריית מוצקין במחיר של 6,500 שקלים ולפני שבוע השכרתי אותה ב-5,000 שקל. מבחינת השכרה היום בעלי דירות עושים חיווי אשראי ובגלל המצב אין הרבה שוכרים טובים. אז מתפשרים כדי שיהיו להם שוכרים איכותיים.
"המחירים יורדים כי חבר'ה 'נורמלים' במילואים או שהם חוזרים לגור עם ההורים. ראינו את זה מתחיל לפני חודש ויש לזה השפעה מיידית. עכשיו גם אין עולים חדשים מרוסיה ואוקראינה, הרבה שוכרים דוברי רוסית חזרו לארצות מוצאם".


3 צפייה בגלריה
פרויקט "חלומות גבעת זמר"
פרויקט "חלומות גבעת זמר"
האם אפשר לנצל את השוק לעיסקאות טובות? פרויקט בניה בחיפה
(הדמיה: שיכון ובינוי)

הריביות עלו


סיגי אלימלך, יועצת ומתווכת נדל"ן, בעלת משרד תיווך במוריה 66, אומרת שמי שלא חייב למכור שיחכה. "פעם המוכרים היו על הסוס, היו כל כך הרבה קונים, היום אין הרבה. הריביות עלו גם לפני המלחמה, המשכנתאות עלו בטירוף. יושבים על הגדר עכשיו. יש לי הרבה משקיעים שלדאבוני עברו לקנות דירות בקפריסין. שם אפשר לקנות דירה ב600-700 אלף שקלים ולקבל עליה תשואה של 3,000 שקל. פה תצטרכי לקנות דירה במחיר שבין מיליון ל־1.2 מיליון שקלים כדי לקבל תשואה כזו, אני רואה את זה למשל בנווה שאנן". לדבריה, בכרמל לא קונים דירות להשקעה כי הן יקרות מאוד ושם התשואה נמוכה. "השוק באופן כללי חלש, המלחמה הורידה את החשק לקנות דירות וזה הוסיף על מה שהיה קודם לכן".


3 צפייה בגלריה
בנייה חדשה בקרית אליעזר
בנייה חדשה בקרית אליעזר
יש עדכון מחירים. בנייה חדשה בקרית אליעזר
(הדמיה: אלכס לובימוב)

קראו עוד:

ויכוח על 100 אלף שקל


על פניו שכונות חיפה מלאות בפרויקטים תמ"א 38 אבל גם שם לא קל, למרות שהקונים יקבלו דירות חדשות עם ממ"ד. "הפרויקטים זה מאוד מאוד קשה ותקוע. גבעת זמר זה ההיי לייט היום. זו שכונה חדשה ששם יש אולי קצת יותר מכירות אבל עדיין לא מה שהכרנו בתקופות טובות.
"הדירה היחידה שאני מקבלת עליה טלפונים היא ברחוב ברל כצנלסון 28 כי מתוכננת שם התחדשות עירונית. יש דירות שעכשיו אפשר להוציא אותן במחיר יותר נמוך אבל תלוי כמה בעל הבית לחוץ. על דירות יקרות, לפעמים יש קונה אחד במשך 3 חודשים. יש דירה בשכונת רמת חן שלא נמכרת כבר שנה, והוויכוח הוא על 100 אלף שקל, אם היא תימכר ב־2.3 מיליון שקל או 2.4 מיליון שקל. יש אנשים שלא הפנימו שצריך להוריד מחירים כדי למכור".
אסי אלגרסי, זכיין רימקס REMAX כרמל, מעלה נקודה מעניינת נוספת. אצלם רואים עליית מחירי שכירויות בדירות 'יותר מודרניות' עם ממ"דים, חדרי ביטחון או מקלטים. "בדירות שחסרות את כל אלו יש פחות התעניינות ולכן גם המחירים שמשיגים עבורן נמוך יותר. דירה להשכרה עם ממ"ד העלתה את הערך שלה ב-15%. יש יותר ביקוש לדירות עם ממ"ד. אם הדירה ללא ממ"ד קשה מאוד למכור אותה". לדעתו הביקוש הכללי לקניית דירה ירד ב-60%.