ברחבי העולם זה מקובל ונפוץ להפעיל בערי נמל מעבורות המסייעות בהעברת נוסעים ומטען מנמל אחד לשני. פתרונות אלו נבחנים כעת גם בישראל.
4 צפייה בגלריה
המעבורות של ניו יורק
המעבורות של ניו יורק
יגיעו לחיפה? המעבורות של ניו יורק
(צילום: NYC ferry)
במסגרת מאמצים למצוא פתרונות להקלה בעומסי התנועה בישראל, במשרד התחבורה פרסמו (ראשון) "קול קורא" ליזמים בארץ ובעולם לטובת קבלת הצעות ופתרונות בתחום הסעת המונים, ובהם "רכבת על גלגלים" ושאטלים ימיים.
בנושא השאטלים הימיים, חברת נתיבי איילון, בשיתוף חברת נמלי ישראל פנו לגורמים בינלאומיים לקבלת מידע בנושא מודל הקיים כיום במדינות כמו ניו יורק, הונג קונג, קפריסין ואחרות.
על פי מודל זה, מעבורות יעברו בין נמלים קיימים ורציפים שיוקמו במרינות. כך מעבורות יוכלו לעבור בין המרינות של עכו, חיפה, חדרה, נתניה, תל אביב, יפו, אשדוד ואשקלון.
במשרד התחבורה מקווים כי מעבר להקלה בעומס התנועה, יווצר חיבור טוב יותר בין הפרפריה והמרכז, וזמני הנסיעה יתקצרו.

4 צפייה בגלריה
הפלגה מחיפה לעכו
הפלגה מחיפה לעכו
הפלגה מחיפה לעכו
(צילום: canva)

קראו עוד:

ה"קול הקורא" להפעלת שאטלים ימיים שפורסם על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון וחברת נמלי ישראל, הכולל בקשה לקבלת מידע (RFI), מופנה לחברות ספנות ישראליות ובינלאומיות, לבדיקת היתכנות להפעלת מערך שאטלים ימיים בסמוך לחופי ישראל.
הפרמטרים שייבחנו כוללים בין השאר את מהירות הכלים, קיבולת נוסעים, וסוג כלי השיט. הכלים שייבחנו, ובהם סנפירית, רחפת ועוד, יידרשו לשוט במהירות של לפחות 30 קשר, בתפוסה של לפחות 100 נוסעים ותוך שמירה על חווית נסיעה נוחה ומהנה. המידע שיתקבל ייבחן לצורך אפיון ובניית פיילוט בחופי ישראל.

4 צפייה בגלריה
נמל חיפה
נמל חיפה
לנצל את הים. נמל חיפה
(צילום להמחשה: יוסי וקנין)

במשרד התחבורה מציינים כי בחופי ישראל מתקיימים תנאים נוחים להפעלת השאטל במשך כ-300 ימים בשנה.
בנוסף, פרסם המשרד "קול קורא" להפעלת רכבת על גלגלים, המכונה גם "אוטובוס רב קיבולת" (BRT). מדובר במערכת להסעת המונים אשר נעה על כביש רגיל ללא צורך בתשתית מיוחדת כגון מסילה או מנהרה.
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פנתה אל כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל בבקשה לקבלת הצעות למערכות מתאימות. ההצעות שיעברו את שלב הסינון הראשוני ייצאו לפיילוט במימון משרד התחבורה. את ההצעות יש להגיש עד 7 ביולי השנה.

4 צפייה בגלריה
נמל יפו
נמל יפו
נמל יפו
(צילום: דוברות המשטרה)

בפיילוט רשאים להשתתף כלי רכב בעלי תקינה אירופית או אמריקנית, והוא מיועד לפעול באשכולות בהם פועלים מפעילי לתחבורה הציבורית, בקווי שירות עירוניים קיימים למשך שנתיים לפחות. כמו כן, נקבע כי על הקו לפעול בנתיב תחבורה ציבורית לפחות ב-30% מאורכו.
הפנייה כוללת כלי רכב חשמליים בלבד, בדגש על חדשנות טכנולוגית הכוללת ניהול מידע בזמן אמת, פיקוח, שליטה ובקרה ממוחשבת, ונגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת הפיילוט, הזוכים יערכו סקרי שביעות רצון תקופתיים באופן שוטף והמפעילים יעבירו דיווחים רציפים של תפקוד הרכב למעקב וניטור שוטף.
הפיילוט יצא לדרכו ובמשרד התחבורה יאספו מידע לקראת הפעלת מעבורות. במשרד לא ציינו לוחות זמנים ובשלב זה נצטרך להמשיך לעשות שימוש בכבישים העמוסים.
פורסם לראשונה: 18:33, 30.06.24