ממקלט במרכז העיר, דרך מרכז מוגן צמוד לעירייה ועד למתחם תת קרקעי ענק. מרשת המצלמות העירונית, דרך מרכזי מידע לציבור ועד פתיחת מקלטים בשלט רחוק. ככה נראים חדרי המלחמה, ליד המערכות העירוניות וגורמי ביטחון, שם יתנהלו החיים במצבי חירום ומלחמה.
6 צפייה בגלריה
חדרי מלחמה בקריות
חדרי מלחמה בקריות
חדרי מלחמה בקריות
(צילום: באדיבות העיריות)

קרית ביאליק

הממלכה של הפנסיונר קאוף

6 צפייה בגלריה
חדר מלחמה בקרית ביאליק
חדר מלחמה בקרית ביאליק
חדר מלחמה בקרית ביאליק
(צילום: באדיבות העירייה)

מרכז ההפעלה בקרית ביאליק נמצא בסמוך לבניין העירייה ומנהל אותו תושב העיר מיקי קאוף (78) מתנדב, כבר 25 שנה. המקום נמצא בתוך מרחב ממוגן ונראה כמו חדר מצב סטנדרטי, עם טלוויזיות, מכשירי קשר, מסכים ומחשבים.
קאוף: "המרכז פתוח ונגיש, ואפשר להגיע אליו בתוך חמש דקות מכל מקום בעיר. הימים מתוחים, אבל המוכנות שלנו היא כל הזמן. בזמן אמת יש לנו בשטח כל מיני גופים שפועלים, כמו לוגיסטיקה, מידע לציבור, הנדסה, טיפול באוכלוסייה ועוד".
קאוף נשמע רגוע לקראת התלקחות: "יש לנו מערך מאד מסודר כבר משנת 2006, ואנחנו למעשה עובדים באותה השיטה. מכאן אפשר להפעיל את כל השירותים של העירייה, לסייע במצבי חירום אם חלילה נופל טיל, אם צריך לסגור רחוב מסוים. אנו מבצעים זאת דרך 'מכלולים' שונים.
"בזמן אמת יגיעו למרכז ההפעלה כעשרה אנשים, כאשר כל אחד יודע היטב את תפקידו. גם למנהלי אגפי העירייה יש משימות בשעת חירום והם יודעים מה עליהם לעשות. אנחנו לא מחכים לחיסול בכיר כזה או אחר כדי להיכנס למוכנות, אנחנו במוכנות תמיד ועוד יותר מאז ה-7 לאוקטובר".
קאוף הוא פנסיונר, אך גם לפני כשעסק בתחום הכימיה של המים, הוא התנדב לנהל את חדר המצב. "כבר 25 שנים אני מתנדב. בהגדרה אני 'רמ"ט מלח', שזה ראש מטה משק לשעת חירום. כל תקופה יש לה את האתגרים שלה. אנשים נוטים לשכוח, אבל אנו תמיד במתיחות במדינה שלנו".

קרית ים

משמרות של 12 שעות

6 צפייה בגלריה
חדר מלחמה בקרית ים
חדר מלחמה בקרית ים
חדר מלחמה בקרית ים
(צילום: באדיבות העירייה)

משל"ט (מרכז שליטה) של עיריית קרית ים נמצא במרחב מוגן, במרכז העיר. בימים אלו שוקדים בעירייה על תוכנית להקמת משל"ט שני, שייכנס לפעילות במידה והמשל"ט הראשון, מסיבה כלשהי, לא יהיה מסוגל לתפקד.
המרכז מצויד במערכות מתקדמות כמו מצלמות אבטחה, מערכות לניהול פתיחת המקלטים, עמדות ייעודיות לכל בעלי התפקיד שנוכחותם חובה בתוך המרכז. בעת חירום בעלי התפקידים הבכירים בעירייה מקבלים תפקידים ייעודיים. כך למשל דובר\ת העירייה הופך להיות אחראי למידע לציבור, מנהלת אגף הרווחה עוברת לפקד על מכלול אוכלוסייה, אגף משאבי אנוש למכלול לוגיסטיקה כאשר ראש העיר והמנכ"ל מנהלים את מכלול המבצעים.
לכל מכלול יש חדר בתוך המשל"ט ממנו מתפקד בשעת חירום. כאשר העירייה עוברת לחירום, התפקוד הופך להיות שלדי: משמרות של 12 שעות כאשר בכל שעה נתונה נמצאים במשל"ט נציגים של כל המכלולים. בתחילת המלחמה אכן עבדו בעירייה במתכונת זו אך כעת רק המוקד העירוני עובר לעבוד בשעות הלילה.
בתוך המשלט מותקנת מערכת שוע"ל (מערכת CRN) לניהול וניתוח מידע, דרכה מקבלים נתונים וגוזרים נתונים, התראות אירועי מוקד עירוני, הכל מוזרם למערכת ובאמצעותה מבצעים ניתוח מצב לפי מה שצץ בחירום.
חלק משמעותי מן המשל"ט מוקדש לעמדות מוקד עירוני במתכונת מורחבת. ראש העיר דוד אבן צור, שעומד בראש המשל"ט: "לאחרונה זכינו להשתתף במספר תרגילים משמעותיים לצד פיקוד העורף וגורמים נוספים וקיבלנו את ההערכה הגבוהה במחוז, עם ציון של 100".

קרית אתא

שליטה ממקלט במרכז העיר

6 צפייה בגלריה
חדר מלחמה בקרית אתא
חדר מלחמה בקרית אתא
חדר מלחמה בקרית אתא
(צילום: באדיבות העירייה)

החמ"ל העירוני בקרית אתא ממוקם במקלט במרכז העיר ותפקידו ניהול העיר וצרכי התושבים בעת חירום. ראש העיר, יעקב פרץ, עומד בראש החמ"ל כשלצידו, בעת ניהול המשברים ותקופות חירום, נציגי פיקוד העורף, משטרת ישראל, כוחות החירום וההצלה וכל ראשי האגפים ומנהלי המחלקות בעירייה. החמ"ל מצויד באמצעי תקשורת ומחשוב המאפשרים ביצוע הערכות מצב וקבלת החלטות על בסיס מידע מן השטח.
בשנים האחרונות קיים פיקוד העורף תרגילים רבים למערך החירום העירוני. נבחנו תרחישים רבים הכוללים פגיעה במבנים ותשתיות ושיתוף הפעולה הנדרש בין העירייה וכוחות החילוץ, הביטחון וההצלה.
בין יתר תפקידיו בניהול העיר בחירום אמור החמ"ל לטפל בנושאי נזקי תשתיות מים, ביוב, חשמל, כבישים ותחבורה, פינוי נפגעים, טיפול בחללים ומתן שירותי רווחה וסעד לתושבים.
פרץ: " מערכי החירום העירוניים נמצאים בכוננות גבוהה מאז תחילת המלחמה, אולם כעת העלנו את רמת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר".

קרית מוצקין

הבונקר ברחוב הרב קוק

6 צפייה בגלריה
חדר מלחמה בקרית מוצקין
חדר מלחמה בקרית מוצקין
חדר מלחמה בקרית מוצקין
(צילום: באדיבות העירייה)

מרכז ההפעלה של קריית מוצקין ממוקם לא הרחק מבניין העירייה ברחוב הרב קוק. קב"ט העיר, אושרי אטיאס: "יש לא מעט תרגולים של מטה החירום העירוני, שנעשים במעמד ראש העיר, מנכ"ל העירייה, ומנהלי אגפים ושאר בעלי התפקידים והמתנדבים בשעת חירום. בחירום הם יגיעו למקלט, כ-25 אנשים שלכל אחד מהם תפקיד.
"אנו מקבלים הנחיות מפיקוד העורף כל העת, גם בתרגול וגם במצב חירום אמיתי. ישנה קודם כל התכנסות סביב שולחן מרכזי, ולאחר קבלת החלטות כל אחד פונה לתא שלו לביצוע משימות ופועל בתחומו. יש לנו מתנדב האחראי על גיוס כוח אדם. מרכז ההפעלה ערוך עם כל הציוד לחירום: מסכים, מחשבים, מכשירי קשר ועוד. "יש הרבה אתגרים, במיוחד בחירום וגם כעת בשלב הכוננות.

קראו עוד:

"חשוב להבין אנחנו במצב הזה כבר מעל ל-300 ימים. יש תחושה שישנה עליית מדרגה באיום, ויש לא מעט לחץ בקרב האזרחים. אם העלייה במתיחות יש גם עליית בדרגה מוכנות ומקיימים הערכות כל העת מול הצבא ופיקוד העורף".
ראש העיר, אבישר: "היום הגיעו קצינים וחיילים לאזורינו, ויש מפקדת ענפה, כלומר כל מערכת השליטה והבקרה שקושרים לאזור הקריות, לא מופעלות מהמחוז, אלא נמצאות בקריות ומקבלות תמונת מצב על כל הקריות. כולל יכולת לראות את כל נתוני השיגורים והירוטים במסכים. זה מעיין בסיס. אני מאד שבע רצון מהסנכרון עם פיקוד העורף ומפקד הגדוד. יש תיאום מלא, כיתות הכוננות מלאות ואנחנו ערוכים מאי פעם. אני מקווה שלא נצטרך להפעיל אותם".

קרית חיים

20 איש במשמרת אחת

6 צפייה בגלריה
חדר מלחמה בחיפה
חדר מלחמה בחיפה
חדר מלחמה בחיפה
(צילום: ראובן כהן )


מתחת לפני הקרקע בחיפה פועל חדר לניהול משברים של עיריית חיפה (מנ"מ). זהו חדר המלחמה של חיפה וקרית חיים ובו מתנהלות על פי הצורך ישיבות הערכות מצב בהן משתתפים נציגי העירייה, פיקוד העורף, המשטרה וצוותי כבאות והצלה.
את ישיבות הערכת המצב מנהל ראש העיר יונה יהב, ובהיעדרו מנכ"ל העירייה, גדי מרגלית. בישיבות אלו מתקבלים עדכוני פיקוד העורף, ומכאן יוצאות הנחיות לציבור בחיפה.
בישיבות משתתף ראש מערכה הבטחון בעירייה יאיר זילברמן. חדר המלחמה כולל כ-20 איש במשמרת, בהם נציגים של המוקד העירוני, מחלקות רווחה, חינוך, תשתיות ועוד.
בחדר הישיבות יש חיבור למאות המצלמות הפרוסות בעיר, ומאפשרות למקבלי ההחלטות לקבל תמונה אמיתית מהשטח מהשכונות. בעיריית חיפה רוצים כי הציבור יהיה עירני לעדכוני פיקוד העורף, אך מצד שני שלא תיווצר פאניקה מיותרת. "בשיחות שלנו עם הציבור אנו לא חווים היסטריה", אומר זילברמן נכון ליום שני השבוע, "אנו מיידעים את הציבור, מוציאים הודעות, מפנים לאתר פיקוד העורף, ומזכירים לכולם כיצד יש להיערך".
באשר לאלה שאין להם ממ"ד: "כל אזרח צריך להתמגן הכי טוב שהוא יכול בתוך דקה, ואז לשהות באותו מרחב 10 דקות. אם נגיע למצב שאנשים צריכים מקלוט, נפתח מחסות המוניים".