בית המשפט המחוזי בחיפה חייב את חברת 'אאורה' ואת יתר הצדדים המעורבים - מפרק של חברת 'דיירי העצמאות', כונס הנכסים ודיירי הרחוב - בפרויקט פינוי-בינוי ברחוב העצמאות להציג עד ל-6 בפברואר (ראשון) הסכם סופי לגבי מימוש הפרויקט. את נוסח ההסכם ימציא הכונס לאחר אישורה של חברת אאורה ויתר הצדדים.
4 צפייה בגלריה
פינוי בינוי קרית ביאליק, רחוב העצמאות
פינוי בינוי קרית ביאליק, רחוב העצמאות
יש שלט, אין פרויקט. רחוב העצמאות בקרית ביאליק
(צילום: י"א)
החלטת בית המשפט ניתנה לאחר ששניים מהדיירים הגישו, באמצעות עו"ד יהודה שוורץ, ביקשה לסיים את המו"מ מול חברת 'אאורה', שנבחרה ב־2018 להוציא לפועל את הפרויקט, בטענה שהוא נמשך הרבה מעבר לזמן שהוקצה על ידי בית המשפט בעבר. עיקר המחלוקת בין הצדדים הוא דרישת אאורה לקבל אישור לבניית 1,700 יחידות דיור במקום הדירות שיתפנו.
עם תחילת המיזם, דובר על כך שבתמורה לפינוי 288 הדיירים, תקבל החברה שתפנה אותם זכות לבנות 900 יח"ד, עם אפשרות להגדיל את המספר, במסגרת "תקנות שבס", ל-1,500-1,200 יח"ד. כעת דורשת אאורה 1,700 יח"ד, והנושא נתון עדיין במו"מ.
4 צפייה בגלריה
80 אחוז כבר חתמו על הסכמה. הדמיית התוכנית
80 אחוז כבר חתמו על הסכמה. הדמיית התוכנית
1,700 יחידות דיור ברבי קומות. הדמיית התוכנית
(באדיבות חברת אאורה)
באוקטובר 2021 התקיים דיון, יחד עם נציגי אאורה, ראש העירייה, אלי דוקורסקי, נציגות הדיירים והמפרקים בפרויקט, בו הוצג המיזם של אאורה, שמדבר על בניית 1,700 יח"ד. במקום היחידות שיפונו. בפגישה לא הושגה הסכמה לגבי מספר יחידות הדיור, מתוך מחשבה שיהיה קשה לבנות כל כך הרבה דירות באזור ותיק, ללא תשתיות מתאימות ו'חנוק' מבחינה תחבורתית. אחת ההצעות שנבחנת עדיין היא שאאורה תבנה ברחוב העצמאות 1,500 יח"ד, ותקבל זכות לבנות עוד 200 יח"ד באחת השכונות החדשות שנבנות בעיר.

"לא נבדקו תביעות חוב"

לא כל הדיירים היו מרוצים מהסיכומים, ושני דיירים, שיש להם כמה יחידות דיור במתחם, פנו באמצעות עו"ד יהודה שוורץ בעתירה לבית המשפט, בבקשה לשים גבול למו"מ, שנמשך כבר יותר מארבע שנים.
בהתנגדות טען עו"ד שוורץ כי על פי פסק בוררות משנת 2015, שקיבל תוקף של פסק דין, חובה היה לרשום את הבעלות בדירות על שם הדיירים, דבר שלא נעשה. כן ציין כי בית המשפט הגביל בזמן את ההליך חתימה על הסכם מול היזם. "מאז, מעבר לבקשות ארוכות מרובות, לא נעשה דבר ברוח החלטות הבורר. לא נבדקו תביעות החוב, לא נעשו רישומים על שם הדיירים".
עו"ד שוורץ טוען כי בית המשפט חייב את הצדדים, ביולי 2018, להגיע להסכמות תוך שישה חודשים, אבל הדבר לא נעשה. עוד הוסיף כי במו"מ מול אאורה רב הנסתר על הגלוי.
בעקבות הבקשה פסקה השופטת תמר שרון נתנאל: "הכונס ימציא לתיק בית המשפט, עד לא יאוחר מיום 6.2.2022, נוסח של ההסכם אותו מבקשים הכונס ואאורה לאשר".
4 צפייה בגלריה
פינוי בינוי ברחוב העצמאות בקרית ביאליק
פינוי בינוי ברחוב העצמאות בקרית ביאליק
רח' העצמאות. כרוניקה של סחבת ודחיות
(צילום: נחום סגל)
יוסי פז, חבר בוועד דיירי הרחוב, מאמין שהעסקה כן תצא לפעול במהרה. "ראש העירייה רוצה את הפרויקט, והוא פועל כדי שיתבצע. זה פרויקט ענק, 11 בניינים של 30 קומות, זה יעבור בהליך המקוצר וכבר נראה עבודות. בסך הכל, רק שני אנשים הגישו התנגדות מסך 288 הדיירים. זה לא יעזור למתנגדים".
אחד המתנגדים, אלי שושנה, הביע ספק אם הפרויקט ייצא לדרך: "כואב מה שקורה לתושבים 20 שנה, סבל אחד ארוך. הם לא קיבלו את הזכויות שלהם, הם לא יכולים היו להרחיב את הנכס, או להעבירו בירושה. הנכס לא על שמם, אין חכירה, וזאת למרות פסיקה חד משמעית של הבורר ושל בית המשפט, שחייבים לרשום את הנכסים על שמם של הדיירים.
"בית המשפט אמר את דברו. אני תבעתי אישית שהזכויות יעברו על שמי, וזה התקבל. ברגע שלדיירים יש בעלות, יש להם יותר כוח, וזה הדבר הראשון שחייבים לעשות, על פי הפסיקה".

"הזכויות מגיעות לדיירים"

שושנה. "אין לי דבר נגד אאורה, אבל להערכתי פרויקט בסדר גודל כזה חייב להתבצע על ידי כמה יזמים. צריכים לדאוג לתושבים, לחלשים. פרויקט כזה יצליח רק אם יהיו כמה אופציות, למשל לשלם לחלק מהדיירים על הזכויות בלי לתת דירה, או לתת דירה במקום אחר. הזכויות מגיעות לנו, הדיירים, לפני אאורה. כך, הפרויקט נועד לכישלון, ואני בטוח שאני, כמו דיירים רבים, לא נזכה לראות אותו בעודנו בחיים".
אז מה אתה מציע?
"קודם כל, חייבים להעביר את הזכויות לדיירים. אחר כך זה יתקדם. לדעתי גם היום אין שם רוב של 80 אחוז שרוצה את הפרויקט כמו שהוא, וגם מבין אלו שחתומים, לפחות עשרה כבר לא בחיים. כאיש נדל"ן 35 שנה, אם הפרויקט היה כדאי, טוב ויעיל, אני הראשון שהייתי חותם, כי יש לי שם מספר דירות".
4 צפייה בגלריה
"זה פרויקט גדול מדי לחברה אחת". אלי שושנה
"זה פרויקט גדול מדי לחברה אחת". אלי שושנה
"זה פרויקט גדול מדי לחברה אחת". אלי שושנה
(צילום: נחום סגל)
עו"ד שוורץ אמר ל"ידיעות המפרץ": "להערכתי, הסיכויים שהפרויקט ייצא לדרך ירדו השבוע. מדובר על מו"מ שנמשך שנים. צריך להציג הסכם ולא עוד דיבורים ובקשות לדחייה. בפעם הקודמת הם קיבלו עוד חצי שנה כדי להגיע להסכמות, ושוב לא הגיעו. השופטת הבינה שצריך לשים סוף. או שיוצג הסכם, או שלא".
לדברי עו"ד שוורץ, גם לא בטוח שרוב הדיירים הסכימו להתקשרות: "יש דיירים שחתמו על ייפוי כוח מול עורכי דין אחרים. ייפויי הכוח כבר עברו לעורך דין שלישי מאז תחילת התהליך. אני עוד לא ראיתי את השמות של המאשרים, ראיתי רק עורכי דין שיש להם חתימות".
עוד הוסיף כי בעקבות פנייה שלו, בהליך אחר שמתנהל בבית המשפט, הופסק הנוהל של חיוב לחתום על התקשרות מול אאורה כתנאי להעברת זכויות.
מעיריית קרית ביאליק נמסר כי נושא מספר יחידות הדיור שייבנו בפרויקט עדיין נמצא בבדיקה. מחברת אאורה לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.