בעשרות דיונים סביב חוק הגיוס, שמגובש בימים אלה עם המפלגות החרדיות, עלתה האפשרות לקבוע להתחיל בגיוס של כ-25 אחוז חרדים מכל מחזור גיוס, ובהמשך אף לעלות לכ-50 אחוז. בישיבות לא נותרו אדישים, ולראשי הישיבות ברור: האברכים לא יילכו לצבא, ויהי מה.
2 צפייה בגלריה
גיוס חרדים
גיוס חרדים
גיוס חרדים
(צילום: ירון ברנר)
ראש ישיבה בקרית אתא (שמו שמור במערכת) אמר בשיחה למיינט קריות כי גיוס בכוח עלול להוביל למלחמת עולם: "הציבור מבין שאין תוכנית מוסדרת, הציבור מבין שבאים לעשות לו דווקא וזה לא יביא אף בחור ישיבה לשלכת הגיוס. להפך, תהיה פה מלחמת עולם, לא יהיה גיוס, אין על מה לדבר בכלל. גם אלו שמתגייסים יפסיקו להתגייס".

60 אלף פקידים?


ראש הישיבה, בה לומדים כ-70 בחורי ישיבה, ציין כי לפני שמדברים על גיוס חרדים צריכים לבדוק האם אפשר בכלל ניתן לגייס 60 אלף אברכים: "הצבא בנוי לקלוט כמות כזו של חרדים ולדאוג שהם ישמרו על אורח חייהם? מסוגל לתת כשרות למהדרין, מסוגלים לתת הפרדה מנשים? מסוגלים לאפשר שלוש תפילות ביום? הצבא בנוי לזה? הרי אין כוונה שמישהו ישנה את אורח החיים שלו, אי אפשר לכפות על המתגייסים להפסיק להיות דתיים, להפסיק להניח תפילין.
"לפני שאתה שולח צווים, תבדוק את זה. דבר שני, מה יעשו עם החרדים? בוא נאמר בעדינות שעניין הכושר אצלם לא גבוה במיוחד. אז מה? תגייס 60 אלף פקידים? מי צריך את זה? מדברים על גיוס חרדים בלי להציג תוכנית סדורה, בלי להציג פתרונות לשאלות מהותיות, זה לא משהו רציני, משהו אמין וזה מעורר אנטי".

2 צפייה בגלריה
הפגנת חרדים
הפגנת חרדים
הפגנת חרדים נגד הגיוס
(צילום ארכיון: עמית שאבי)

לדברי ראש הישיבה, יש שני נושאים שעומדים על הפרק: גיוס לומדי התורה וגיוס אלו שהפסיקו ללמוד. לדבריו, לגבי הראשונים הדיון כלל לא מתקיים: "מי שלומד תורה ימשיך ללמוד. נקודה, זה לא בכלל נושא לויכוח או דיון. בזכות לימוד התורה עם ישראל חי ומתקיים ובוא תראה לי איפה עמים עתיקים שנעלמו מהעולם. אתה יכול לחלוק עלי, אבל אנחנו מאמינים שהתורה היא זו שמחזיקה אותנו. ואז אנחנו מגיעים לאלו שלא לומדים. לגביהם, הגיוס הוא סכנה רוחנית.
"גדולי ישראל לא יכולים לאפשר לגייס אותם כי גם אם הוא לא לומד, הוא שומר על אורח חיים דתי ובצבא זה לא יקרה. הצבא יקלקל אותם. בוא תציע להקים מסגרת שבה יוכלו להמשיך לשמור על אורח חיים דתי, עם השגחה של רבנים, ואז נדבר. הקימו גדודים כאלו בעבר, זה עבד תקופה מסויימת, אבל אחר זה נכשל. אם באמת היו מביאים תוכנית מסודרת, כמו שאמרתי, ייתכן שלגבי הגברים שלא לומדים, ההתנגדות הייתה יורדת".

קראו עוד:

אי אפשר בכוח


ראש הישיבה ציין כי הקטנת הסיוע הכספי גם לא יביא לגיוס חרדים. "המדינה מסייעת ב-400 שקל לכל תלמיד ישיבה. כדי לכסות עלות צריך עוד 1,000 שקל ויותר. יש שכר לימוד, יש הסעות, יש ארוחות. אתה מוזמן לישיבה שלי, תראה את הבחורים לומדים משבע בבוקר ומסיימים ב-9 בערב. יום יום. הכסף לא יהיה שיקול וניתן יהיה להתגבר על החיסרון של 400 שקל לכל תלמיד. לפיד בזמנו גם קיצץ בתקציבים וזה לא הביא לצבא ולו חרדי אחד".
מה עם הישיבות הפיקטיביות והחרדים שמוצאים באמצעותן פטור?
"בוא תעשה בדיקה. תציג נתונים. אתה יודע על כמה מדובר? אתה בא לדיון כזה בלי מספרים. איך שזה מוצג כיום זה רע מאוד. כמו ההפגנה של אחים לנשק במאה שערים. מה רוצים? מלחמת אחים? הגיוס בכוח לא ילך. יש לכל ההתנהלות הזו ריח לא טוב. במצב כזה, יש איזה גדול בתורה שיסכים לגיוס חרדים? כשאין כל תוכנית מוסדרת? לא יקרה".
אתה שירת בצבא?
"אני שירתי בישיבה, 8 שנים, מבוקר עד ערב. הייתי יוצא הביתה שבת פעם בחודש. מה עם המגזר הערבי? למה לא מדברים עליו?".
עוד 20 או 30 שנה, הציבור החרדי יהיה כחצי מתושבי המדינה. מי ישרת אז בצבא? נביא חיילים מסומליה? מסין?
"כל אדם נורמטיבי מבין שתהיה בעיה. שצריך לתת תשובות כמדינה, אבל תבוא עם פתרונות, עם תוכנית אמיתית, אל תבוא כמו בסטיונר בשוק. אי אפשר בכוח, את העם היהודי אף פעם לא ניצחו בכוח. כשבאים כמו שבאים היום, זה נראה בעיני הציבור החרדי כמו אינקוויזיציה. הסדרה והבנה. תראה איך כל חברה כלכלית שמנסה להיכנס למגזר החרדי מתאימה עצמה לדרישות המגזר. קודם לומדים, מכינים תוכנית מסודרת ואז באים למגזר עם מוצר שמתאים לאורח החיים שלו. זה גם מה שהמדינה צריכה לעשות".
פורסם לראשונה: 07:56, 17.04.24