היכן קבור חיים גרון, צעיר מהקריות, שנרצח ברצועת עזה ב-67' טרם גיוסו לצה"ל, וגופתו הוחזרה לארץ והלכה לאיבוד אחרי שאיבריו נתרמו למדע? שאלה זו מעסיקה בימים אלו קבוצה של אנשים, בהם בת דודתו של חיים, רינה שלו, מי שהייתה אשתו של הסופר מאיר שלו ז"ל, והעיתונאי יגאל סרנה, שהחליטו להנציח את פועלו של גרון ולכתוב ספר לזכרו.
4 צפייה בגלריה
מחפשים מידע שיסייע למציאת גופתו. חיים גרון ז"ל
מחפשים מידע שיסייע למציאת גופתו. חיים גרון ז"ל
מחפשים מידע שיסייע למציאת גופתו. חיים גרון ז"ל
(צילום: פרטי)
חיים גרון נולד ביום 5.9.1949 בן יחיד להוריו, מטילדה וחיים גרון (נקרא על שם אביו שנהרג כחצי שנה טרם לידתו). הוא נרצח ביום 10.6.1967, בטרם מלאו לו 18, ברצועת עזה. הרוצח נידון למאסר עולם ואילו שני בניו שוחררו מחוסר ראיות.
חיים ואמו הגיעו מקיבוץ חניתה לקרית ביאליק, והתגוררו ברח' אושה 7. הוא היה תלמיד בביה"ס היסודי 'הבונים' (בוגר מחזור ה', בשנת הלימודים 1963/64).
במלחמת ששת הימים (1967), חודשיים לפני מועד גיוסו לצה"ל, החליט לחבור כאזרח מתנדב לכוחות צה"ל בעזה, ושם מצא את מותו, בידי בני עוולה. חיים ירד עם כלבו, דץ, לרצועת עזה, והכלב חזר לבד לישראל.

4 צפייה בגלריה
מחפשים מידע שיסייע למציאת גופתו. חיים גרון ז"ל
מחפשים מידע שיסייע למציאת גופתו. חיים גרון ז"ל
חיים גרון ז"ל
(צילום: פרטי)

גופתו של גרון אותרה באוקטובר 1967, כארבעה חודשים לאחר הירצחו, קבורה באדמת נחל בדיר אל-באלח, שברצועה. אמו לא ערכה לו הלוויה, ותרמה את גופתו למדע. נהוג היה מקץ שנה להחזיר את הגופה למשפחה, אולם לא ידוע מה עלה בגורלה, וקיים חשש כי הלכה לאיבוד או חלילה נזרקה. מכל מקום, חיים גרון מונצח כחלל פעולות איבה בהר הרצל בירושלים, על לוח מס' 38, אולם מקום קבורתו אינו ידוע. אמו, מטילדה, שאף היא תרמה את גופתה למדע, קבורה בבית העלמין צור שלום בקרית ביאליק.
בעקבות אירועי 7 באוקטובר 2023 הסוערים בעוטף עזה, ובאיחור של 57 שנים, ביוזמת בת דודתו של חיים, רינה שלו (מי שהייתה אשתו של הסופר מאיר שלו), ובהובלת העיתונאי, יגאל סרנה, הוחלט להנציח את פועלו של חיים, ולכתוב ספר אודותיו ואודות משפחתו.
לשם כך הוחל בתהליך של איסוף מידע ממוקירי זכרו של חיים גרון, ובקשה לאיתור שלושת חבריו הטובים, ובראשם זלמן שפונד, בוגרי מחזור ה' של ביה"ס 'הבונים' בקרית ביאליק.

4 צפייה בגלריה
העיתונאי יגאל סרנה
העיתונאי יגאל סרנה
העיתונאי יגאל סרנה
(צילום: מוטי קמחי)

חברי הקבוצה פנו, על פי חוק חופש המידע, אל עיריית קרית ביאליק ובית הספר הבונים וביקשו מידע על גרון ז"ל, אך למרות התערבות אישית של ראש העיר, אלי דוקורסקי, בשני המקומות לא נמצאו רשומות עבר הנוגעות לגרון.
מנדי הראל, אחד מאלו ששותפים למאמצים לאיתור מכרים של גרון ז"ל, סיפר: "מבלי לפתח ציפיות גבוהות פנינו גם אל מנהל מחלקת הגבייה בעירית קרית מוצקין, מוטי אלנברג, אשר היטה אוזן קשבת. באמצעות שימוש מושכל ברשומות העומדות לרשותו, תוך הפעלת שיקול דעת, ושמירה על צנעת הפרט, עלה בידו, באופן מיידי, לאתר את זלמן, ועל כך ראוי הוא להערכה. נעשתה פנייה גם אל בית ההורים 'רעות' שבקרית ביאליק, שם התגוררה מתילדה, אמו של חיים, בערוב ימיה, אך המידע היחיד שהתקבל משם הוא שנת פטירתה של האם (2004)".

4 צפייה בגלריה
בית הספר הבונים
בית הספר הבונים
לא נמצאו רשומות עבר הנוגעות לגרון. בית הספר הבונים
(צילום: עיריית קרית ביאליק)

לדברי הראל, טרם אותר החבר שלמה ברקן, שמתגורר כיום ברח' חפץ חיים בת"א. "כפי שצויין לעיל, בחלוף 57 שנים טרם אותר מקום קבורתו של חיים גרון", ציין הראל והוסיף כי לאור המבוי הסתום, הוחלט לפרסם את המידע הקיים על מנת שכל מי שיש לו פרטים נוספים על חיים גרון ז"ל יוכל לפנות ולחושף את המידע שייסע למציאת גופתו ולכתיבת ספר עליו.

קראו עוד:

הראל: "הבקשה מופנית בעיקר לבוגרי מחזור ה' מביה"ס 'הבונים' בקרית ביאליק (בשנת הלימודים 1963/64). גם קרובי משפחה, שכנים ומכרים, ובהם חברי קבוצת שילר (שבה התגורר חיים גרון בשנת חייו האחרונה), מוזמנים להוסיף פרטים אודותיהם, ובכך לסייע לפרויקט ההנצחה החשוב כל-כך".
מי שיש לו מידע לגבי חיים גרון ז"ל יכול לפנות למנדי הראל, במייל ובטלפון - 0535-206220.
פורסם לראשונה: 07:43, 29.09.24