כאשר התחיל את המשמרת שלו בהר מירון בשעה 23:00 בלילה לא יכול היה יעקב מילר, תושב קרית אתא וחובש בכיר באיחוד הצלה קריות, לנחש את גודל הטרגדיה הצפויה.
4 צפייה בגלריה
זירת האירוע במירון
זירת האירוע במירון
זירת האירוע במירון
(צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה)
"בשעה 23:00 כבר היינו במקום, כשההדלקה הייתה ב-24:00. היינו כמה צוותים בכל השטח. אני הייתי בצוות מול ההדלקה שיכולנו להשקיף על כל האזור", סיפר. "הבנו שיכול לקרות אסון כי ראינו את הצפיפות וגלים של אנשים שעם הגל מתקדמים או חוזרים אחורה. הזעיקו אותנו כל רגע להתעלפות פה והתעלפות שם".
4 צפייה בגלריה
אסון במירון
אסון במירון
"אני ספרתי שם לפחות קרוב ל-20 גופות". חובש בכיר יעקב מילר
(צילום: איחוד הצלה)
"בשעה אחת בלילה" משחזר מילר, "הזעיקו אותנו לטפל בבחור שהתעלף. לאחר שהוא קצת התאושש, מישהו אמר לי 'יש פה החייאות'. לא התייחסתי, מה זה החייאות? על כל אדם שמתעלף אנשים אומרים שזו החייאה, אז בהתחלה לא התייחסתי לזה ברצינות", סיפר.
4 צפייה בגלריה
אסון במירון
אסון במירון
הבוקר שאחרי האסון
(צילום: גיל נחושתן)
"לאחר מכן אמרו לי 'בוא יש הרבה פצועים', הכניסו את כולם לתוך מטבח של הכנסת אורחים. רצתי לשם ובכניסה הראשונה אני רואה שני אנשים עם קוצר נשימה חריף מאוד. הייתה שם קריסה של טלפונים ותקשורת לא יכולתי לשדר ולהודיע שאני צריך אלונקה וחמצן כדי להוציא אותם משם. הייתי שם כמעט לבד, עם עוד אדם אחד".
קראו גם >>
רק מאוחר יותר נגלה לעיניו מחזה קשה מאין כמותו שספק אם אי פעם יוכל לשכוח. "ואז מישהו אומר לי שיש חדר למטה בו יש מחוסרי הכרה. ירדתי למטה במדרגות ונבהלתי. ראיתי 11 אנשים שוכבים כשאזרחים וחובשים, וכל מי שיודע, עושה עליהם עיסויים. עברתי מאחד לאחר ואני רואה שבאמת כולם ללא נשימה בהחייאות. לא הבנתי עוד כתוצאה ממה זה", משחזר מילר.
4 צפייה בגלריה
זירת האסון בהר מירון
זירת האסון בהר מירון
זירת האסון בהר מירון
(צילום: איחוד הצלה)
"היה ברדק, אז לקחתי פיקוד ונתתי הוראות. כשהגיע פרמדיק למקום, הוא החל לעבור בין כולם, והוא אמר 'חברה אין לנו מה לעשות, לצערנו כולם פה אקסים'. זה מראה שאי אפשר להאמין. באותו מקום היו 11 גופות. מאחורי הווילון היה עוד חדרון קטן בו שוכבים עוד חמישה. אני יוצא החוצה למסדרון ושם שוכבים עוד חמישה שישה. אני ספרתי שם לפחות קרוב ל-20 גופות חוץ מ-2 שהיו פצועים קשה, אבל עדיין עם נשימה".
מעבר למראות הוא מספר, נדרה גם קבלת החלטות לא פשוטה. "שאר המתים היו פזורים בנקודת אחרות. כששמעתי את המספרים, הייתי כבר בהתמוטטות. רצתי מאחד לאחד, לראות במי יש לנו סיכויים יותר גדולים לטפל ולנסות להציל. באירוע כזה אתה לוקח החלטות מאוד קשות. אתה צריך להחליט במי מטפלים ובמי לא, כי לאחד יש סיכויים יותר גדולים ולשני לא. אין לנו כוח אדם לטפל בכולם", סיפר בכאב.
איך אתה מתמודד?
"זה לא קל. אני כבר 30 שנה חובש ואני לא זוכר אירוע בסדר גודל כזה והייתי גם באסון ורסאי. אי אפשר בכלל להבין את זה. אני מתחיל לשחזר דברים אחורה, והכל מתפרץ. אני מקווה שנשרוד את זה".
לכל העדכונים - חדשות הקריות
פורסם לראשונה: 13:45, 30.04.21