מבקר המדינה קבע: עיריית קרית מוצקין תידרש לאפשר כניסה ללא תשלום לפארק במתחם גן החיות במשך כל שעות היום. ההחלטה תיכנס לתוקפה ב-1 בינואר 2021. עם זאת, הפתיחה תהיה בתוקף רק עד לסיום הליך שינוי ייעוד הקרקע שהחלה עיריית מוצקין, על מנת להכשיר את המשך גביית הכספים.
2 צפייה בגלריה
"גן ציבורי מיוחד". החי פארק
"גן ציבורי מיוחד". החי פארק
"גן ציבורי מיוחד". חי פארק מוצקין
(צילום: נחום סגל)
לפני שלוש שנים הגיש אזרח תושב עיר שכנה תלונה לעירייה לגבי שעות פתיחת הפארק במתחם החי פארק, שכיום הכניסה אליו ללא תשלום מותרת רק לאחר סגירת גן החיות. הוא הלין על כך שנדרש לשלם עבור כניסה לפארק, הנמצא במתחם גן החיות, על אף שעל פי החוק, הכניסה לפרקים ציבוריים אינה כרוכה בתשלום.
כמו כן, טען כי יש הפרדה בין הפארק לגן החיות, כך שניתן להכניס אנשים לפארק ללא תשלום, מבלי שייכנסו לגן החיות גם כשהוא פתוח.
תשובת העירייה לא סיפקה את האזרח, שהמשיך והגיש תלונה למבקר המדינה. אחרי המתנה ממושכת, בימים האחרונים הגיע התשובה ממשרד המבקר, בה נכתב כי בבירור שנערך טענה העירייה שלא ניתן להפריד את הפארק מגן החיות.
עוד בחדשות:
"נטען כי לא ניתן לאפשר כניסה ללא תשלום לפארק גם בשעות שגן החיות פתוח, הן מטעמים פרקטיים והן מטעמים של שמירה על החיות באגם שנמצא בשטח הפארק. בהמשך הבירור טענה העירייה שהגם שמדובר בגן ציבורי, יש לאפשר לה באופן חריג לגבות אליו דמי כניסה, מכיוון שמדובר בגן ציבורי מיוחד".
בתשובה נכתב עוד כי העירייה החלה בהליך לשינוי ייעוד הקרקע, באופן שיאפשר לה לגבות תשלום על הכניסה לפארק. "לחלופין ביקשה העירייה כי יתאפשר לה להמשיך ולגבות דמי כניסה עד לסיום ההסדרה התכנונית של הפארק, בה החלה לאחרונה.
הבירור כלל בחינה מעמיקה של טענות העירייה וכן שני סיורים בפארק, האחרון שבהם במעמד הנציב. בעקבות הסיור, החלה העירייה בפעולות להסדרת שטח הפארק כך שיותאם לחזונה כפארק אטרקציות, לרבות גן חיות, באופן שיאפשר את גביית התשלום לשטח כולו.
העירייה הגישה לוועדה המקומית לתכנון ובניה קריות תכנית לשינוי ייעוד הקרקע במתחם גן החיות מ'פארק עירוני' ל'אטרקציה תיירותית בקריית מוצקין', ולאחר דיון, המליצה הוועדה המקומית על הפקדתה בוועדה המחוזית".
2 צפייה בגלריה
חי פארק
חי פארק
התלונה נמצאה מוצדקת. האריה בגן החיות
(צילום: נחום סגל)
בסיכום כתבה סגנית בכירה למנהל אגף, עו"ד מירב פוקס-סובול, שהבירור העלה כי לפי המצב המשפטי הקיים לא ניתן לגבות דמי כניסה לפארק, ועל כן על העירייה לאפשר כניסה חינם לפארק במשך כל שעות היום.
"לאחר בחינת הדברים נמצאה התלונה מוצדקת. נמצא שהפארק הוא גן ציבורי שחלקו משמש לאטרקציות, כגון גן חיות ולונה פארק. על פי הוראות הדין והפסיקה, העירייה או מי מטעמה רשאים לגבות תשלום מהמבקרים עבור השימוש באטרקציות אלה, אך אינם מוסמכים לגבות דמי כניסה לפארק כולו. עוד נמצא כי במצב המשפטי הקיים גם לא ניתן להתיר גביית דמי כניסה לגנים ציבוריים כפי שמבקשת העירייה שייעשה.
"בנסיבות אלו הוחלט שעל העירייה לפעול לפתיחת חלק הפארק הפתוח לציבור כבר כיום (מסיום שעות פעילות גן החיות ועד לשעה 21:00) במשך שעות היום כולו, על פי הוראות הדין ובכפוף לחוקי העזר העירוניים. כל זאת עד להשלמת הליכי ההסדרה על ידי העירייה. עם זאת, הוחלט לאפשר לעירייה שהות להתארגן ליישום ההחלטה עד ליום 1.1.2021".
מעיריית קרית מוצקין לא נמסרה תגובה. מרשת המתנ"סים נמסר כי הרשת אינה מכירה הנחיה כזו, ואם תגיע בעתיד, תטופל.
פורסם לראשונה: 08:06, 22.11.20