הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הטילה השבוע עיצום כספי בסך 90 אלף שקל על "אליאב סוכנויות רכב בע"מ" במפרץ חיפה. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה, לאחר שהתברר הציעה למכירה רכב שעבר תאונה, ומצבו הוגדר "אובדן גמור להלכה" (טוטאל לוס), מבלי לציין זאת. לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20 אחוז בהתאם לתקנות הגנת הצרכן.
3 צפייה בגלריה
סוכנות הרכב אליאב
סוכנות הרכב אליאב
"מסרנו את כל המידע". אליאב סוכנות רכב
(צילום: פרטי)
קראו גם:
יודגש, כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן נגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
מהחקירה עולה כי, לחברה מגרש מכוניות בשדרות ההסתדרות והיא עוסקת בקנייה ומכירה של כלי רכב יד שנייה. צרכן אשר מעוניין ברכישת רכב מהחברה, מגיע אל המגרש ומקבל מהחברה הצעות שונות לרכישת רכב. לאחר שמחליט הצרכן על סוג הרכב שהוא מעוניין לרכוש, נקבע המחיר המבוקש, ומבוצעת העברת בעלות הרכב לידי הצרכן.
בין היתר החברה מפרסמת את כלי הרכב, אותם היא מציעה למכירה, באתר 'יד 2' באינטרנט (www.yad2.co.il).
3 צפייה בגלריה
המודעה המטעה
המודעה המטעה
הפרסום המטעה
(צילום מסך)
החברה פרסמה מודעה באתר יד 2, בה הציעה למכירה רכב מסוג טויוטה אייגו (AYGO), במודעה תיארה החברה את מצבו של הרכב כך: "חדש!!! חדש!!! חדש!!! שמור מאוד ומטופל!!! ללא תאונות!!! התחייבות מלאה בבדיקה!!!"
בפועל, ב-17.3.18 הרכב ניזוק באופן חלקי בתאונה. ב-22.5.18 ניזוק הרכב בתאונה נוספת, ונקבעה לרכב ירידת ערך של 54.11 אחוז, והוא הוגדר "אובדן גמור – להלכה" (טוטאל לוסט). דברים אלה היו ידועים לחברה, לטענת הרשות להגנת הצרכן.
כאשר הגיעה הצרכנית ג' למגרש וביקשה לרכוש את הרכב, ציין נציג החברה כי הרכב נקי מתאונות, ולא גילה לה שמדובר ברכב 'טוטאל לוסט'. בעת בדיקת הרכב נתגלו ליקויים ברכב, אך נציג החברה ציין כי אין מדובר בליקויים משמעותיים. בתום הבדיקה רכשה ג' את הרכב.
ברשות חברה להגנת הצרכן ציינו כי החוק מחייב את בעלי המגרש לגלות את העבר התאונתי של הרכב לפני מכירתו.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "אין לצרכן הסביר את הידע המקצועי הנדרש כדי לעמוד על מצבו של הרכב, ובחלק גדול של המקרים אין לצרכן גישה למידע אודות ההיסטוריה של הרכב. בחינת שוק הרכב מעלה פגיעה רחבה בצרכנים הנוגעת לאי גילוי והטעיות. הרשות תביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".
3 צפייה בגלריה
אניטה יצחק
אניטה יצחק
אניטה יצחק
(צילום: הרשות להגנת הצרכן)
עו"ד שלומי בלומנטל, המייצג את אליאב סוכנויות רכב, ציין כי הסוכנות היא זו שהגישה תביעה בגין לשון הרע נגד המתלוננת (הצרכנית). "על רקע התביעה שהגשנו נגדה, אפשר להבין את תלונתה. מדובר בתלונה קנטרנית וחסרת כל בסיס. בתגובה מאוד מפורטת ששלחנו לרשות להגנת הצרכן, הבאנו את כל הראיות שמראות, שבניגוד גמור למה שנטען, הסוכנות שלי מסרה את מלוא המידע לפני מכירת הרכב".
פורסם לראשונה: 07:50, 27.05.21