בימים כתיקונם הבחירות ללשכת עורכי הדין, שאמורות להתקיים ב-20 ביוני, היו מעניינות ציבור קטן, אבל הפעם מתנהלות הבחירות על רגע נושא נפיץ כמו הרפורמה המשפטית או ההפיכה המשטרית, כאשר ללשכת עורכי הדין יש מעמד מיוחד: שניים מנציגיה מכהנים בוועדה למינוי שופטים, סלע המחלוקת במאבק המתנהל סביב ההפיכה.
7 צפייה בגלריה
ראש בראש עו"ד אדיר צבי ועו"ד שאדי סרוג'י
ראש בראש עו"ד אדיר צבי ועו"ד שאדי סרוג'י
ראש בראש עו"ד אדיר צבי ועו"ד שאדי סרוג'י
(צילום: פרטי, canva)
לפיכך חשובה זהות נציגי הלשכה בוועדה. האם הם יהיו מזוהים עם היו"ר הזמני הנוכחי, עמית בכר שנתמך בידי היו"ר הנוכחי של הלשכה בחיפה ומי שאמורה להיות סגניתו עו"ד תמי אולמן מתנגדת חריפה להפיכה. או עם היו"ר לשעבר, אפי נווה, שמנסה לעשות קאמבק, עם רוח גבית לא מבוטלת מהממשלה.
בלשכת עורכי הדין בחיפה חברים כעשרת אלפים עורכי דין, מחיפה, קריות והגליל המערבי. בבחירות רצות שתי רשימות מתמודדים, רשימת "תנופה", בראשות עו"ד שאדי סרוג'י, שעובד במשרדה של עו"ד אולמן ומזוהה עם בכר, ורשימת "אחדות בלשכה" בראשות עו"ד צבי אדיר שדעותיו דומות לשל אפי נווה.

7 צפייה בגלריה
צעדת המחאה בחיפה
צעדת המחאה בחיפה
יתמכו ברפורמה? מחאות נגד הרפורמה בחיפה
(צילום: עמרי רוזנברג)

שני המועמדים מנסים לגייס תמיכה בקרב עורכי הדין, מקיימים חוגי בית ושמים בפרונט את המאבק על דמות הלשכה. איש מהם לא מנסה להפוך את המאבק לפוליטי, שמאל ימין, כן ביבי לא ביבי אבל זה נמצא ברקע.
עו"ד יניב לנקרי מקריית חיים, שנחשב למקורב למשפחת נתניהו תומך בעו"ד אדיר. "מה שמניע אותי זו טובת לשכת עורכי הדין ולבסוף טובת הציבור אשר חווה טלטלה קשה לאחרונה, מהתנהלות ראשי הלשכה בכל הכרוך בטוהר מידות. אנחנו מחויבים להחזיר את כבודו של המקצוע האבוד. אין לי שום אינטרס אישי, לא שוריינתי בשום רשימה, מלבד הצורך המיידי בריפוי מוסדות הלשכה. סרוגי' הוא חבר אישי, אדם ערכי ועו"ד מצוין. אבל הוא משתייך "לחבורה" של עוה"ד אולמן אשר חברה לעוה"ד בכר שחוזר על אותה הטעות שעשה קודמו, כאשר הוא לוקח צד בשם חברי לשכת עורכי הדין בהפגנות קפלן".

לא ימין ושמאל


מי שבמפתיע נמצא בצד של עו"ד סרוג'י הוא עו"ד מימון טולדנו, מ"מ ראש עיריית קרית אתא, חבר מרכז ליכוד והמשנה של היו"ר הארצי שהוצב במקום השני ברשימת תנופה. טולדנו דוחה כל ניסיון לצבוע את הבחירות לכן 'ביבי לא ביבי', וטוען שדווקא התייצבותו ברשימה של סרוג'י מוכיחה זאת. "יש בעשירייה הראשונה של הרשימה חמישה אנשי ימין, ברשימה שבראשה עומד עו"ד ערבי. הוא מעולם לא דיבר על פוליטיקה, רק על ענייני הלשכה, הוא ראוי, הוא כריזמטי והוא יכול לנהל את הלשכה בחיפה".

7 צפייה בגלריה
"היא הייתה מיתולוגית". תמי אולמן
"היא הייתה מיתולוגית". תמי אולמן
היו"ר היוצאת. עו"ד תמי אולמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אבל הוא מזוהה עם הרשימה של עו"ד בכר שעמדתו ברורה.
"הבחירות כאן לא קשורות לבחירות ברשימה הארצית. להפך. מנסים לתייג את הרשימה "שמאל", איך שמאל שחצי ממנה אנשי ימין?".
מה אתה אומר על ההצעה לבטל השתתפות נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים?
"לדעתי חייבים להיות נציגים של הלשכה בוועדה אבל צריך להיות איזון ואני מקווה שזה יושג בהידברות. אבל הבחירות במחוז הן עניין מקצועי גרידא, אסור לערבב פוליטיקה. שאדי יפעל קודם כל לטובת עורכי הדין".
עו"ד ערן בקר מנהריה מכהן כסגן ראש לשכת עו"ד בישראל, וכיהן כמ"מ ומשנה של יו"ר הועד היוצאת עו"ד אולמן. בקר מתמודד ברשימת תנופה יחד עם עו"ד סרוג'י לוועד המחוז וברשימת "תקווה ללשכה" בראשות עו"ד עמית בכר למועצה הארצית. בהתייחסו לרפורמה אמר השבוע: "מדובר בסוגיה מורכבת שעומדת בעין הסערה. אין בכלל ספק שמערכת המשפט צריכה תיקונים ואיזונים. המאבק החשוב ביותר זו הוועדה לבחירת שופטים. אסור לאפשר את הוצאת נציגי הלשכה מהוועדה שתפגע בעצמאות מערכת המשפט בכלל ובמקצועיות השופטים בפרט".

7 צפייה בגלריה
השופט אלרון עם איילת שקד ואפי נווה
השופט אלרון עם איילת שקד ואפי נווה
איך תיראה הוועדה לבחירת שופטים? אפי נווה, איילת שקד והשופט יוסף אלרון
(צילום: גיל נחושתן)

קראו גם:

הבחירות כאמור מעוררות עניין רב בקרב עורכי הדין, אבל לא כולם חושבים כך. עו"ד ראובן מלאך מנהריה אומר שאין לא כל כוונה להצביע: "ממרום גילי אני מתרשם שהבחירות הללו, המועמדים ו"הרצון הטוב" של כלל המועמדים והמתמודדים הגיע לשפל חדש שאין זכור לי כמותו".

ראש בראש


ומה האג'נדות של המתמודדים? עו"ד אדיר צבי: "הרפורמה חייבת לעבור בהסכמה רחבה ככל שניתן. את המשבר שנוצר בסוגיה זו יש להפוך להזדמנות כדי לפתור בעיות קריטיות במערכת המשפט כגון: הסחבת, פגיעה בזכויות חשודים ונאשמים, מזג שיפוטי ושינוי תקנות סדר הדין האזרחי החדשות הפוגעות בעורכי הדין וציבור המתדיינים. ההצעה להוציא את נציגי עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים זו תוצאה קשה של פוליטיזציה של לשכת עורכי הדין. אני סבור שאין זה מתפקיד יו"ר הלשכה להפגין ולנאום בהפגנות קפלן או להיכנס לעימות ישיר עם הממשלה בנושאים פוליטיים.
"אם אבחר אטפל בנושא האלימות המופנית כלפי עורכי דין על רקע עיסוקם, ושמתי את הנושא בראש סדר העדיפויות שלנו לאחר הבחירות. במחוז שלנו מרגישים התעוררות מצד אלפי עורכי הדין שהחליטו הפעם לא לוותר ולהחזיר את המחוז לעורכי הדין, לקיים לשכה שפועלת לטובת חבריה ולא לטובת קבוצת מקורבים ששולטת בלשכה בחיפה למעלה מ-30 שנים".

7 צפייה בגלריה
הפגנת תומכי הרפורמה המשפטית
הפגנת תומכי הרפורמה המשפטית
הפגנת תומכי הרפורמה המשפטית
(צילום: שלו שלום)

עו"ד שאדי סרוג'י: "ננהל מלחמת חורמה נגד הוצאת נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים. לשכת עורכי הדין חייבת להיות בוועדה לבחירת שופטים, זה תנאי בלתי מתפשר שלנו. שינוי במערכת הוא דבר מבורך ונדרש אבל השינויים חייבים להיות בהסכמה רחבה ככל האפשר. ככל שההסכמות תהיינה רחבות יותר כך השינוי יהיה לאורך זמן ארוך יותר.
"אם אבחר בראש ובראשונה נמשיך להיאבק נגד האלימות הפיזית והשיימינג באינטרנט שמופנים כלפי עורכי הדין. מבחינתי זה קו אדום שאסור לאף אחד לחצות אותו. לעורכי הדין הצעירים שמצטרפים ללשכה מיד לאחר שהם עוברים את בחינות הלשכה אנחנו נמשיך להציע ליווי והכשרה במטרה להקל עליהם ככל שאפשר להשתלב בשוק העבודה. אנחנו נפעל למען עורכי הדין במגזר הציבורי ובמערכת בתי המשפט. עורכי הדין הפרטיים במחוז הם ברובם עצמאים ושכירים במשרדים קטנים. נפעל לשמירה על זכויותיהם כמו גם על זכויות עורכי הדין בשירות הציבור ונהיה הכתובת לכל בעיה".

הכירו את המועמדים


7 צפייה בגלריה
עו"ד אדיר צבי
עו"ד אדיר צבי
עו"ד אדיר צבי
(צילום: פרטי)

עו"ד אדיר צבי
גיל: 40
מגורים: חיפה
מצב משפחתי: נשוי פלוס שלושה.
השכלה: תואר ראשון במשפטים, תואר שני במינהל עסקים במכללת נתניה, תואר שני במשפטים באוניברסיטת חיפה.
תפקידים: חבר ועד במחוז, יו"ר ועדת מקרקעין, יו"ר ועדת התחדשות עירונית, סגן יו"ר ועדת תכנון ובנייה.
תחום התמחות: נדל״ן, חוזים ומשפט מסחרי במשרד פרטי.

7 צפייה בגלריה
עו"ד שאדי סרוג'י
עו"ד שאדי סרוג'י
עו"ד שאדי סרוג'י
(צילום: פרטי)

עו"ד שאדי סרוג'י
גיל: 43
מגורים: חיפה
מצב משפחתי: נשוי פלוס שלושה.
השכלה ועיסוק: תואר ראשון במשפטים במכללת נתניה.
תפקידים: יו"ר ועדת האתיקה של מחוז חיפה, ממלא מקום היו"ר הארצי של לשכת עורכי הדין, חבר המועצה הארצית של הלשכה.
תחום התמחות: פלילים במשרד של עו"ד אולמן.