הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דחתה על הסף את בקשתו של ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור, להקל בטיפול בהסדרת מבנה עירוני לא חוקי. מדובר במרכול הפועל במבנה בבעלות העירייה, שנמצא בשימוש תושב העיר, דמות ידועה שעלתה לכותרות בחודש האחרון. למרות שראש העירייה הגיע בעצמו לדיון, החליטה הוועדה שאין מקום לשנות את ההחלטות המקוריות בהקשר לטיפול בנכס.
1 צפייה בגלריה
הקיוסק שהפך למרכול בפינת שדרות ירושלים והפלמ"ח
הקיוסק שהפך למרכול בפינת שדרות ירושלים והפלמ"ח
הקיוסק שהפך למרכול בפינת שדרות ירושלים והפלמ"ח
(צילום: גיל נחושתן)
מדובר במבנה מסחרי שהוקם בשנת 1987, לבקשת חברת אגד, כדי לשמש קיוסק בפינת הרחובות ירושלים והפלמ"ח בקרית ים, סמוך לתחנת אוטובוס. ההיתר ניתן למבנה בגודל 15 מ"ר, ועם השנים נוספו לו שטחים, עד שהיום הוא בגודל 152 מ"ר.
קראו עוד >>
עיריית קרית ים הגישה תוכנית שמטרתה להסדיר את הייעוד המסחרי של המבנה, שנמצא בתחום הדרך של שדרות ירושלים. התוכנית המקורית קבעה כי המבנה הנוכחי ייהרס בחלקו, כך שהוא לא יפלוש למדרכה ולמרחב תחנת האוטובוס, ויהיה בשטח 81 מ"ר. התוכנית אף פורסמה להפקדה.
מסתבר שהעירייה עצמה הגישה התנגדויות לתוכנית, והציעה כי מעל למבנה תיבנה תוספת, שתשמש לאחסנה, וכן יוקם אוהל זמני, עד להשלמת ההריסה ובניית מבנה חדש, מדרום ובצמוד למבנה הקיים. ראש העירייה, דוד אבן צור, הגיע בעצמו לדיון וביקש לקדם את התוכנית, ולהתחשב בשיקול החברתי של אובדן הפרנסה של מפעילי החנות.
במהלך הדיונים על התוכניות בוועדת המשנה, התברר כי נגד המבנה כבר הוצא צו הריסה וצי איסור שימוש, צווים שנדחו בשמונה חודשים, ואמורים להיכנס לתוקף בקרוב.
הוועדה החליטה לדחות את בקשות העירייה וציינה: "הוועדה חוזרת ומדגישה, כפי שפורט בדיון להפקדה, כי ללא הריסת חלקי המבנה הקיים, לצד ביצוע השיפורים התחבורתיים ומתן מענה מיטבי לנוסעים בתחבורה הציבורית, אשר הוצעו בתוכנית שהופקדה לעומת המצב הקיים בשטח - לא ניתן היה לקדם את התוכנית ולהסדיר את חלקו של המבנה ואת השימוש המסחרי בתחום הדרך".
הוועדה דחתה על הסף את הבקשה לתוספת קומה וגם את הבקשה להציב במהלך ביצוע הריסת המבנה, אוהל זמני, במקום שהיא הגדירה בעייתי, מחשש שהדבר יפגע בבטיחות המשתמשים בדרך, תוך שהיא קובעת: "הוועדה מדגישה כי מדובר במבנה שברובו אינו חוקי, כך שאין עוררין על כך שלא סביר להקים מבנה זמני בתחום הדרך, שיחליף באופן זמני מבנה שאינו חוקי.... הצבת מבנה זמני שוב תהווה מפגע תחבורתי שלא ברור לאיזו תקופה ומכאן שאין לאשרו".
ההחלטה לדחיית בקשת העירייה התקבלה בוועדת המשנה לתוכניות של הוועדה המחוזית. שני חברי הוועדה המחוזית, אלי דוקורסקי ונחשון צוק, ביקשו שהנושא יועבר לדיון בפני מליאת הוועדה, תוך שהם מדגישים כי יש מקום לשקול ולקבל את ההתנגדויות של העירייה.
הנושא הועלה בפני מליאת הוועדה, שהחליטה גם היא לדחות את התנגדות העירייה ואת בקשת דוקורסקי וצוק, תוך הסתמכות על חוות דעת משפטית. בהצבעה שהתקיימה הצביעו 9 חברי מליאת הוועדה בעד קבלת ההחלטה של ועדת המשנה, ורק חבר אחד נמנע בהצבעה.
מעיריית קרית ים נמסר: "המקום מוחזק בדמי מפתח על ידי דייר מוגן. אנו פועלים על פי החלטת בית המשפט.
במקביל, העירייה יזמה תב"ע להסדרה לשם הוספת מקום אחסון ופינוי שטח המדרכה, לרווחת העוברים והשבים".