עיריית קרית אתא מחקה ביום ראשון השבוע, בתוך שעות ספורות, פוסט ביקורתי שהועלה לעמוד הפייסבוק העירוני, בגין אי טיפול בבעיה בגן של ילדים עם צרכים מיוחדים. יצוין, כי בדף הפייסבוק של העירייה אין כלל פוסטים ביקורתיים על התנהלות העירייה, והפוסט האחרון הוא מלפני מספר חודשים.
2 צפייה בגלריה
עמודי הפייסבוק של עיריית קרית אתא ( מימין) ושל מוצקין
עמודי הפייסבוק של עיריית קרית אתא ( מימין) ושל מוצקין
עמודי הפייסבוק של עיריית קרית מוצקין
(צילום מסך מתוך הפייסבוק)
בדף הפייסבוק של עיריית קרית מוצקין אפשר למצוא ביקורת, אבל הפוסט האחרון הועלה בעמוד שלה על ידי תושב בשנת 2018. לעומת זאת, עיריות קרית ים וקרית ביאליק מאפשרות העלאת פוסטים ביקורתיים וגם לא מוחקים אותם. כך עולה מבדיקת "ידיעות המפרץ".
בכל דף פייסבוק עירוני יש 'אוזן' תחת הכותרת קהילה, שבה תושבים יכולים להעלות את תלונותיהם או שבחיהם לרשות המקומית, או כל נושא אחר. בקרית ים הדף הזה באמת משמש תושבים, שמעלים בעיות תפקוד של העירייה, ואין כל ניסיון למחוק את הביקורת. במספר מקרים, הרשות אף משיבה למתלונן בגוף הפוסט, ומשאירה אותו כך שכל הנכנסים לדף יכולים לקרוא אותו, תקופה ארוכה אחורה.
גם בקרית ביאליק הדף פתוח. רוב התגובות בדף הן מפרגנות לעירייה, אבל מצאנו גם פוסטים שיש בהם ביקורת, מבלי שנמחקו. פוסטים עולים לדף באופן שוטף ורציף. בקרית ביאליק גם קיים נוהג שעל פיו התושב שהגיש הכי הרבה תלונות נגד הרשות, זוכה לתעודת הוקרה על אזרחות טובה.
בקרית אתא, לעומת זאת, המדיניות היא להעלים את הפוסטים הביקורתיים. כך, ביום ראשון העלו מספר תושבים פוסט ביקורתי על כך שהעירייה לא טיפלה בבעיית חשמל בגן של ילדים עם צרכים מיוחדים. המגיבים נקטו לשון ביקורתית מאוד, גם כמה מגיבים הצטרפו למתקפה, והמילה "בושה" חזרה פעם אחר פעם. אחת המגיבות הוסיפה תגובה לאחר שהפוסט שלה נמחק, ובו תקפה את העירייה על כך שאת הפוסט היא מיהרה למחוק, אבל לתקן חשמל בגן הילדים עם צרכים מיוחדים, זה לקח זמן.
2 צפייה בגלריה
עמודי הפייסבוק של עיריית קרית אתא ( מימין) ושל מוצקין
עמודי הפייסבוק של עיריית קרית אתא ( מימין) ושל מוצקין
עמודי הפייסבוק של עיריית קרית אתא
(צילום מסך מתוך הפייסבוק)
יו"ר האופוזיציה, חברת המועצה הילה רובין שלם (סיעת הילה רובין והתושבים): "לצערי, נראה שבעיריית קרית אתא מאמינים במדיניות של השתקה והסתרה, פשוט לא אוהבים לשמוע את האמת. במקום להקשיב לתושבים, לשמוע את התלונות שלהם ולפעול למענם הם מעדיפים למחוק ולהתעלם.
"בעוד שבביאליק למשל מעניקים תעודה לאזרחים שמשאירים הכי הרבה 'תלונות', במוקד בקרית אתא מעדיפים לסתום להם את הפה. הניתוק מהתושבים היא מדיניות מתנשאת רבת שנים של ראש העיר שמעדיף לטמון ראשו בחול ולהמשיך בעיסוקיו. הציבור בוודאי יבוא איתו חשבון בבחירות הקרובות".
בעיריית קרית מוצקין איפשרו בעבר להעלות פוסטים ביקורתיים, ובעיון בדף הפייסבוק שלה אפשר למצוא פוסטים כאלו. הבעיה היא אחרת: הפוסט האחרון הועלה ב-30 לאפריל 2018, מאז כנראה שהכל היה בסדר ולתושבי העיר, לא היו סיבות לבקר את העירייה.
מעיריית קרית אתא נמסר: "ניהול עמוד הפייסבוק העירוני מתבצע בהתאם לתקנון המפורסם בעמוד, תוך שמירה על שיח ציבורי הולם, כאשר ניתן לפרסם בעמוד כל סוג של ביקורת ובלבד שאינה פוגענית. עמוד הפייסבוק מיועד לחדשות ועדכונים, וכל פנייה של תושב מקבלת מענה מיידי. כל טענה בדבר 'מדיניות השתקה' בעמוד היא שקרית ופופוליסטית ונועדה לקדם אינטרסים פוליטיים של חברי הסיעה".
מעיריית קרית מוצקין נמסר: "בחודשים האחרונים העירייה משקיעה רבות בתחום הדיגיטל ומחדשת את השירות לתושבים בכל עת".