התובע שרכש רכב משומש מתושב קרית מוצקין נתקע כעבור שעה וחצי באמצע הדרך בכביש 6, ותבע מהמוכר לשלם את עלות התיקון. בפסק דין שניתן השבוע חייב בית המשפט את המוכר לשאת בהוצאות בשווי 12 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
רכב חדש
רכב חדש
היה מנוע?
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
בחודש יולי אשתקד רכש התובע רכב מסוג פולקסווגן פאסט שנת 2012 מתושב קרית מוצקין. לפני הרכישה והחתימה על ההסכם ערך הקונה סיבוב ברכב על מנת לבדוק אותו במשך כחצי שעה. לאחר מכן סגר את העסקה ונסע עם הרכב לביתו.
קראו עוד >>
באמצע הדרך, כשעה וחצי לאחר הרכישה, נדם לדבריו המנוע של הרכב והוא נותר תקוע בכביש 6. לאור זאת הזמין גרר וגרר את הרכב למוסך באיזור מגוריו. שם לטענתו נמסר לו שיש צורך להחליף את המנוע של הרכב. עלות התיקון עבור הקונה עמד על כ-12 אלף שקל בתוספת תשלום עבור הגרר.
לטענת הקונה, באותו רגע שנתקע בכביש שלח הודעה על כך למוכר, שסירב לשלם את עלות התיקון. לפיכך הגיש הקונה תביעה נגדו בסך 15 אלף שקל בבית משפט לתביעות קטנות בחיפה. "לטענת התובע, המוכר התחייב שהרכב תקין וללא תקלות והם אף חתמו על הסכם מכירה, שם צוין במפורש כי הנתבע מתחייב על תקינות הרכב ככלל ועל תקינות 'מנוע גיר ושלדה' בפרט", נכתב.
מאידך טען הנתבע כי הרכב היה תקין בעת מסירתו לקונה. כמו כן, טען כי הקונה יכול היה לקחת את הרכב לבדיקה לפני הקנייה, אולם הוא בחר שלא לעשות זאת מלבד בדיקה שעשה לבד ועל כן אין לו להלין אלא על עצמו.
השופטת קרן מרגולין פלדמן קיבלה את התביעה על אף שהקונה לא ערך בדיקה לרכב. "לטענת הנתבע, בשים לב לנתונים אלו, יכול וצריך היה התובע לצפות כי (יש) ברכב כשלים, וחלה עליו חובה מוגברת לבחון בעצמו את הרכב לפני רכישתו.
"בעניין זה ההלכה הפסוקה קובעת כי גם על קונה רכב חלה אחריות לבדוק את הרכב טרם רכישתו", כתבה. "עם זאת, דומני כי המקרה שלפנינו מהווה חריג לכלל, שכן עיון בהסכם המכירה מלמד על כך שהרכב נמכר כשהנתבע לקח מיוזמתו אחריות על תקינותו ובפרט על תקינות המנוע, הגיר והשלדה של הרכב. מדובר באחריות ברורה וגלויה שאינה מסויגת בדבר, על אף גילו של הרכב".
בתוך כך קבעה כי על המוכר לשלם את הוצאות התיקון בגובה 11,700 שקל בתוספת פיצוי בסך 500 שקל ו-500 שקל עבור הוצאות.
"סביר יותר להניח כי הבעיה במנוע הרכב היתה קיימת בו עובר לחתימת הצדדים על גבי הסכם המכר, מאשר כי מדובר בתקלה שנוצרה יש מאין, לאחר מסירת החזקה ברכב לידי התובע", נכתב.

הפיצוי

הוצאות התיקון: 11,700 שקל
פיצויים: 500 שקל
הוצאות נוספות: 500 שקל