אינה טל, תושבת קרית ביאליק (35), בעלת קשיי שמיעה, תובעת 100 אלף שקל מהיכל התיאטרון בקרית מוצקין ומשלוש חברות הפקה בגין פגיעה בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. התביעה הוגשה לבית המשפט השלום בקריות באמצעות עו"ד ניצן הראל ממשרד הראל נבון.
4 צפייה בגלריה
היכל התיאטרון מוצקין
היכל התיאטרון מוצקין
היכל התיאטרון מוצקין
(צילום: נחום סגל )
התובעת היא חירשת המושתלת בשתלים קוכליאריים ומוכרת במוסד לביטוח הלאומי כאדם עם מוגבלות, לפי הגדרת החוק. היא רכשה כרטיסים לשתי הצגות ילדים שהוצגו בהיכל התיאטרון בקרית מוצקין במהלך חודש מרץ, 'פו הדב' ו'תירס חם'. ההצגות הופקו על ידי שלושה גופים: "גוזלי מאיה אבטיל" ושתי חברות נוספות, "נדנדה תיאטרון ילדים" ו"תיאטרון הילדים הישראלי".

4 צפייה בגלריה
התובעת אינה טל
התובעת אינה טל
"התנהלות הנתבעות הדגישה את נכותה ומוגבלותה". התובעת אינה טל
(צילום: פרטי)

לטענת התובעת, היא ביקשה מבעוד מועד תמלול של ההצגות עצמן כדי שתוכל לצפות בהצגות יחד עם ילדיה וליהנות מהן באופן שוויוני ומכובד: "בשני המקרים, הנתבעות התעלמו מבקשתה המפורשת, העבירו אחריות מאחת לשנייה, פירשו את החוק כראות עיניהן תוך ניסיון לחסות על גבי התובעת. בסופו של יום לא סופק תמלול והנתבעות עשו דין לעצמן בכך שמסרו לידי התובעת, עם הכניסה לאולם, תסריט של ההצגה.

יחס משפיל ומזלזל


בתביעה מסבירה התובעת כי בשל אופי המגבלה שלה מכשיר שמיעה עם אוזניות אינו מהווה פתרון ולכן היא דרשה תמלול, קרי אדם שמתמלל בזמן אמת את מה שקורה על הבמה וזה מוצג על גבי מסך בצידי הבמה. לטענת התובעת, הנתבעות, אחרי דין ודברים ארוך והעברת אחריות מאחת לשנייה, העבירו לידיה תסריט, עשרות עמודים עם טקסט כתוב של ההצגה.

4 צפייה בגלריה
דפנה צורי
דפנה צורי
מנכ"לית התיאטרון, דפנה צורי
(צילום ארכיון: נחום סגל)

לטענתה, אי אפשר בזמן הצגה, בחושך, לעקוב אחר מה שמתרחש על הבמה ובו זמנית לקרוא מה שכתוב באותם תסריטים, שבסופו של דבר היא קיבלה לידיה. "התנהלות הנתבעות כלפי התובעת פגעה בה מאוד, השפילה אותה, הדגישה נכותה ומוגבלותה והשיבה אותה לתודעה כי אין מקומה יחד עם כלל החברה כצורכת תרבות ובכלל. התנהלות הנתבעות גרמה לתובעת לחוש כנטל על החברה. עד שהתגבשה בדעתה ורכשה כרטיסים על מנת שתוכל לבלות יחד עם ילדיה, קיבלה יחס מזלזל ומשפיל שגרם לה לשוב לתודעה כי אין היא מסוגלת ליהנות ככלל הצופים וקהל התיאטרון בשל מגבלתה".
לטענת התובעת, ארבע הנתבעות אחראיות לפגיעה בה תוך הפרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. החוק, כך לפי התביעה, מאפשר לתבוע 50 אלף שקל, ללא הוכחת נזק, על כל עוולה ובסך הכל היא תובעת 100 אלף שקל.

4 צפייה בגלריה
עו"ד ניצן הראל
עו"ד ניצן הראל
עו"ד ניצן הראל
(צילום: פרטי)

קראו עוד:


ממשרד עורכי הדין הראל נבון המייצג את התובעת נמסר: "הגיעה העת שנותני שירותים יישמו את המוטל עליהם על פי חוק ויאפשרו לאנשים עם מוגבלות להשתלב בחברה וליהנות כמו כל לקוח משלם אחר. התובעת פנתה וביקשה את ההנגשה לה זכאית אך כאשר סרבו לעשות את המינימום הנדרש והפלו אותה מיתר צופי ההצגה, החליטה לתבוע זכויותיה בבית המשפט".
מנכ"לית היכל התיאטרון בקרית מוצקין, דפנה צורי: "נתקבל כעת כתב תביעה שנצטרך ללמוד ולהבין בשל מה הוגשה".
צורי הוסיפה, כי החוק המנחה בסוגיה הזו הוא חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, כשמטרת החוק מוצגת בסעיף 2 לחוק: "לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים של בעל המוגבלות באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו".
מחברת ההפקות "גוזלי מאיה אבטיל" נמסר כי הם ילמדו את התביעה ואז יגיבו. חברות "נדנדה תיאטרון ילדים" ו"תיאטרון הילדים הישראלי" טענו כי טרם קיבלו את התביעה.