בעקבות הסגר, בני נוער החלו לצרוך כמויות גדולות של גז. הם רוכשים מיכלי גז קטנים שמשמשים קונדיטורים להכנת להכנת קצפת, מזרימים את הגז לבלון גומי ושואפים את תכולתו. מכלים אלה זמינים וניתן לרכוש אותם בקלות בקיוסקים, בחנויות אפייה ובאתרים ברשת.
2 צפייה בגלריה
בני הנוער משליכים את מכלי הגז
בני הנוער משליכים את מכלי הגז
בני הנוער משליכים את מכלי הגז
(צילום: הרשות לביטחון קהילתי קרית אתא)
קראו גם:
תופעות שאיפת גז בקרב בני נוער בארץ אינה חדשה. אלא שבחודשים האחרונים, בעקבות הסגר והחופשה הכפויה, גובר השימוש של בני הנוער בקריות באותו גז. לדברי הורים בקרית אתא, בשבועות האחרונים הם מבחינים בבלוני גז קטנים רבים המושלכים במקומות שונים בעיר.
"מדובר בבקבוקי גז קטנים המיועדים להכנת קצפת לעוגות", סיפרה אחת האמהות. "הילדים מנקבים אותם, מעבירים את הגז לבלון רגיל, ושואפים אותו. זה נותן תחושת 'היי' לפרק זמן של כמה דקות, והם מתמכרים לתחושה. זה נהיה נפוץ בזמן האחרון, מאז שהחל הסגר, וזה מדאיג".
2 צפייה בגלריה
בני הנוער משליכים את מכלי הגז
בני הנוער משליכים את מכלי הגז
התופעה תפסה תאוצה בימי הסגר
(צילום: הרשות לביטחון קהילתי קרית אתא)
הורים רבים מספרים על קושי לפקח על בני הנוער בימים אלה. "יש להם יותר מדי זמן פנוי, והם מחפשים איך להעביר אותו. סגירת מסגרות החינוך אולי תשמור עליהם מהידבקות בקורונה, אבל היא תגרום לנזקים קשים אחרים", אמר הורה אחר. "הלימודים בזום אינם מספקים לילדים את המסגרת שהם צריכים מעבר ללימודים".
מנהל הרשות לביטחון קהילתי בקרית אתא, נאור קאשי, ציין כי הם פועלים ככל יכולתם על מנת למגר את התופעה. "בחודשים האחרונים, בעקבות הסגר, התופעה הזו תפסה תאוצה.
"בני הנוער מחפשים דרכים יצירתיות ועניין. השימוש בגז נותן להם מקום נוסף לברוח אליו. אלה דברים שאנחנו רואים בדרך כלל בחופשות, וכבר חודשים ארוכים שאין להם שגרת לימודים".
איך הם משיגים את החומר?
"הם יכולים להזמין משלוח בטלפון ומביאים להם עד הבית, אפילו לא צריכים לצאת. יש פרסומים באינסטגרם ובפייסבוק למבצעים לחג וכדומה. ניתן לרכוש ערכה של בלוני גז + בלונים + נוקר, שתגיע עד הבית. חבילה של 24 בלוני גז כאלה עולה כ-50 שקל, והנוקר עולה 20-30 שקל, לא סיפור יקר".
לדברי קאשי, השימוש בחומר עלול לגרום לנזקים בריאותיים. "למיטב הבנתי מדובר בבני נוער מגיל 13 ועד 18 שמשתמשים בזה. השימוש בגז עלול לגרום לנזקים בריאותיים, כולל פגיעה מוחית. יש ילדים שלוקחים יותר מאחד, מתמכרים ומעלים כמויות. לפני כשנתיים, שני ילדים מהדרום נהרגו כתוצאה משימוש תכוף מזה, היו גם התעלפויות ואשפוזים.
"העליתי את המודעות לכך בעיר דרך קבוצות הורים ובעמודי הפייסבוק. דיברתי עם בתי הספר והמדריכים שלי שם. התכוונו לעשות הסברה בבתי הספר, אבל הסגר דחה את זה. אנחנו כעת בוחנים דרכים אחרות להגביר את המודעות לנושא. מאחר שלא מדובר בחומר שאינו חוקי, קיים קושי למשטרה לאכוף את זה".
פורסם לראשונה: 07:56, 27.09.20