בשורה לסטודנטים מהקריות שילמדו בשנת הלימודים הבאה בטכניון ובאוניברסיטה: בחודש אוקטובר הקרוב תחל לפעול, מתחנת לב המפרץ, הרכבלית שבאמצעותה ניתן להגיע בתוך פרק זמן קצר לטכניון ולאוניברסיטה.
2 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
9 דקות ממרכזית המפרץ לטכניון ו-10 דקות נוספות מהטכניון לאוניברסיטת חיפה. הרכבלית בהרצה
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
לאורך הציר ינועו קרוניות בנות 10 נוסעים, כאשר מכל תחנה תצא קרונית בכל 15 שניות. משך הנסיעה במסלול ממרכזית המפרץ לטכניון הינו כ-10 דקות, ו-9 דקות נוספות מהטכניון לאוניברסיטת חיפה. יכולת ההעברה של הרכבלית תהיה כ-5,000 נוסעים בשעה (2,500 לכיוון) ובזכות כך תהווה פתרון זול ומהיר עבור עשרות אלפי הסטודנטים.
אורך תוואי הרכבל הוא 4.4 קילומטרים, ויכלול שש תחנות, מהן שלוש תחנות נוסעים שישמשו את הציבור, במרכזית המפרץ, בטכניון ובאוניברסיטת חיפה, ושלוש תחנות תפעוליות, בצומת הצ'ק פוסט, בדרך דורי ובמערב טכניון. בשלב מאוחר יותר, תהיה אפשרות גם לפתוח את התחנות הללו לקהל, בהתאם לצרכים ולדרישה.
הנוסעים ברכבלית יוכלו להשתמש בכל אמצעי התשלום בתחבורה הציבורית, לרבות כרטיס רב קו, ומנויים תקופתיים. המיזם יאפשר לכל הנוסעים ברכבל, ובכללם גמלאים, בעלי מוגבלות, סטודנטים ובני נוער, ליהנות מכל הפטורים וההנחות המוענקים בשאר אמצעי התחבורה הציבורית. הרכבלית תהיה מונגשת לנכים.
2 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
תקל על מצוקת החנייה באזור הטכניון והאוניברסיטה. הרכבלית
(צילום: פרטי)
את הרכבלית תפעיל חברת Cable Express מקבוצת עפיפי ,שזכתה במכרז שהוציא משרד התחבורה. החברה תפעיל ותתחזק את הרכבלית בשלמותה. מי שתפקח על החברה ותהווה גוף ממונה היא חברת נתיבי איילון. יצוין, כי במקור הפרויקט נוהל באמצעות חברת יפה נוף, אבל לאחר שמשרד התחבורה הפסיק את כל הפרויקטים באמצעות יפה נוף הרכבלית הועברה לנתיבי איילון.
המיזם עלה כ-300 מיליון שקל, רובם מתקציב משרד התחבורה וחלקם מתקציב עיריית חיפה. יצוין כי ראש העיר הקודם, יונה יהב, דחף לביצוע הפרויקט בעוד שעינת קליש רותם, עם כניסתה לתפקיד, הסתייגה ממנו, אבל זה היה מאוחר מדי כדי לעצור אותו.
הרכבלית תקל על מצוקת החנייה באזור הטכניון והאוניברסיטה, כולל בשכונת נווה שאנן, כיוון שהיום סטודנטים רבים, בהעדר פתרונות תחבורה ציבורית מהירות וזמינות, מעדיפים להגיע לקמפוסים ברכב פרטי. היא גם תקל על עומסי התנועה באיזור, כולל בין הקריות לצומת הצ'ק פוסט, ומשם לכיוון הטכניון והאוניברסיטה.
הרכבלית תפעל בימים א'–ה' בין השעות 06:00-23:00 ובימי ו' באופן מצומצם, כאשר תחנת היציאה תהיה מרכזית המפרץ. יצוין כי תחנה זו זמינה ונגישה לתושבי הקריות, הן באמצעות המטרונית והן באמצעות מספר רב של קווי אוטובוס. גם תושבי הגליל המערבי, שירצו להשתמש ברכבלית בדרכם לקמפוסים בחיפה, יוכלו להגיע למרכזית המפרץ באמצעות רכבת החוף או רכבת העמקים. גם הרכבת הקלה, "נופית", שתיסע בין חיפה ונצרת, דרך קרית אתא, תגיע למרכזית המפרץ ותגדיל את נגישות המקום מאזורים נוספים.
להערכת מתכנני הפרויקט, יש לרכבלית גם פוטנציאל תיירות, כאשר תיירים יוכלו להשתמש בו על מנת לבקר הן בקמפוסים והן בפארק הכרמל.
יצוין, כי בימים האחרונים החלו נסיעות מבחן של הרכבלית, ללא נוסעים, ותושבים רבים עצרו לאורך המסלול כדי לצפות בכלי התחבורה החדש שאמור לשרת את תושבי מטרופולין חיפה.
לכל העדכונים - חדשות הקריות
פורסם לראשונה: 07:39, 03.05.21