בפעם הרביעית מאז הוקמה קרית מוצקין, אישרה בשבוע שעבר מועצת העיר סמל חדש, מתוך כוונה שיתאים לשנות האלפיים. זאת, על אף שרק בשנת 2000 הוחלף הסמל בפעם הקודמת, בניסיון להצעיר אותו ולהפוך אותו למודרני יותר.
הצטרפו לעמוד של "ידיעות הצפון" בפייסבוק
הפעם הספינה דומה יותר לקאנו מאשר לספינת מעפילים, מגדל המים הפך למודרני, העץ הירוק משתלב בין הים לבין בתים, כדי שלא נשכח שמדובר בעיר ירוקה, ו"החידוש המרענן" - קרני השמש מאירות את הים, שלא קיים בעיר.
השאלה היא מדוע הוחלט להמשיך עם הים ועם ספינת המעפילים. בשנים הראשונות הם אמנם סימלו את העלייה לארץ ישראל, אבל היום העולים מגיעים בדרך האוויר, ולמוצקין, כאמור, אין כל גישה לים.
את הסמל הציג הדובר החדש של העירייה, צביקה אבישר, שהדגיש כי הכוונה היתה לשמור על המוטיבים שהופיעו בסמלים הקודמים, בהם מגדל המים, המנורה וספינת המעפילים.
לצד אלה הוספו מוטיבים של אורבניות ירוקה. במרכז שולב עץ ירוק, ומאחוריו - בנייני מגורים. בשלב מסוים, בעקבות הערות החברים, אמר יו"ר האופוזיציה, ניר דובדבני: "מה אתם עושים עניין? יאללה, זה סמל, יש אנשי מקצוע שעיצבו אותו. תסמכו עליהם ובואו נתקדם".
אייל בר דווקא לקח את הנושא יותר ברצינות וציין: "הבדלי הצבעים לא ברורים. זה יילך לאיבוד. ולמה המנורה בהטיה?".
יו"ר ועדת ההנצחה, הטקסים והסמלים, יוסי מרקוביץ, ציין כי הסמל החדש שומר על המוטיבים מהסמלים הקודמים: "בסמל החדש לא רואים ספינה. זה דומה יותר לקאנו, והגלים לא גלים. היה לי מאוד קשה, אבל היום אני שלם עם הסמל החדש".
גם ראש העיר לא נשמע מתלהב במיוחד מהסמל החדש: "הסמל נוטה למדינות אירופה, לא ממש ישראלי".
הגרפיקאית שעיצבה את הסמל נכחה בישיבה ואמרה שקיבלה ארבעה מוטיבים עיקריים שצריכים להופיע בו, תוך הפיכתו לעכשווי. בסופו של דבר, אושר הסמל החדש. בר, יוסי פדידה ועינת שרם נמנעו.
בפתח הדברים הבהיר מרקוביץ, כי ההנחיה היתה שלא לפגוע במהות ובתכנים שהופיעו בסמל הראשון, שאושרו על ידי חברי המועצה המקומית בשנות ה-40.
לדברים צורף פרוטוקול מישיבת המועצה מיום 23.1.1946, במהלכה הציע החבר משה קצנלן ליצור סמל למועצה, אשר יצויר על תחנות ההמתנה לאוטובוסים.
"בעניין הסמל אנו מטפלים כבר, והיתה התייעצות עם ד"ר (שלמה) דוארמן", מיהר לציין ראש העיר האגדי, אריה גרושקביץ. "היתה הצעה לסמל את הקריה על ידי עץ וספר".
קצנלן הציע לקבוע את סמל בית הספר כסמל העיר, ובסופו של דבר הוחלט, כי השניים ימונו על הטיפול בעניין הסמל. חלפו ארבעה חודשים, וב-19.5.46 חזרו גרושקביץ וקצנלן עם המסקנות. גרושקביץ ציין, כי היו הרבה הצעות והציג אותן בפני החברים.
מהפרוטוקול: "החבר שלמה דוארמן מסביר את מהותו של סמל באופן כללי ומה הן הדרישות מסמל. לפי דרישות אלו ממליץ על הצעת מר (אברהם) ניסאטי, מורה בבית הספר קרית מוצקין.
"הסמל שלו פשוט, קל לביצוע, ברור לכל אדם. המגדל מסמל בניין ושאיפה למעלה, הים והספינה מסמלים את המפרץ ואת העלייה לארץ ישראל, המנורה למעלה - את האור".