הממשלה החליטה (רביעי) לאשר סופית את תוכנית משרד התחבורה להרחבת פעילות שדה תעופה חיפה.
3 צפייה בגלריה
מחיפה לקפריסין ב-50 דקות
מחיפה לקפריסין ב-50 דקות
קופצים לאירופה מחיפה. המראה של טיסה לקפריסין
(צילום: אנתוני הרשקו)

במסגרת החלטה זו, תורחב פעילות השדה לטיסות בינלאומיות למדינות נוספות באירופה ובמזרח התיכון, לצד טיסות פנים ארציות בישראל.
תכנית הפיתוח של שדה התעופה בחיפה גובשה על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, באמצעות רשות שדות התעופה (רש"ת) ורשות התעופה האזרחית (רת״א) ואושרה לאחרונה בוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (תת"ל 80 א').
לאחר הפסקה בטיסות במהלך משבר הקורונה העולמי, חודשו לאחרונה הטיסות הבינלאומיות מהשדה, לרבות טיסות יומיות לקפריסין. במשרד התחבורה מדגישים כי הטיסות הוקפאו עם פרוץ המלחמה בעזה ועקב המתיחות בגבול הצפון, ויחודשו כאשר המצב יאפשר זאת.

3 צפייה בגלריה
טיסה של יוניברסיל אייר מחיפה לרומניה
טיסה של יוניברסיל אייר מחיפה לרומניה
טיסה ראשונה של יוניברסיל אייר מחיפה
(צילום: אנתוני הרשקו)

קראו עוד:

לאן טסים?
למרות שעיריית חיפה דרשה כי מסלול ההמראה שכיום עומד על 1,326 מטרים, יוארך ל-2,400 מטרים לפחות, הוחלט על האכת מסלול של כ-300 מטרים בלבד והוא יתפרס על פני כ-1,600 מטרים בלבד.
משמעות הארכת המסלול היא אפשרות להמראה ונחיתה של מטוסים קטנים עד 120 נוסעים ולא מטוסים גדולים המצריכים נחיתת מכשירים.
בעקבות הארכת המסלול צפויות להתווסף עוד טיסות ליעדים כמו פאפוס קפריסין, ויש לצפות לראות טיסות מרומניה. מי שמביעה אמון בשדה החיפאי היא חברת "אייר חיפה", שהוקמה על ידי היזם ניר צוק, שי באב"ד - מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, רפי דניאלי - מנכ"ל צים לשעבר, גונן אוסישקין ובכירי אל על לשעבר מיקי שטרסבורגר - סמנכ"ל קשרים תעופתיים וליאור יבור - סמנכ"ל המבצעים.
"אייר חיפה" תציע טיסות לקפריסין ולרנקה בשלב ראשון.
חברה נוספת היא "יוניברסל אייר" שרשומה במלטה. החברה מציעה טיסות על קו רומניה - ישראל ויעדים נוספים כמו קפריסין. בחברה תכננו טיסות ראשונות מרומניה לשדה בחיפה בחודש נובמבר, אך הן נדחו בשל המלחמה וצפויות לצאת לדרך ברגע שיינתן אישור פיקוד העורף.
מספר הנוסעים הגבוה ביותר בשדה בשנים האחרונות נרשם בשנת 2017 אז עברו בשדה 140 אלף נוסעים. בשנת 2022 טסו מאותו שדה רק כ-70 אלף נוסעים.
"יש לשדה פוטנציאל של 3 מיליון נוסעים בשנה. הארכת השדה היא לא כמו שקיווינו אבל יש לנו חיבור לאירופה ושמרנו על השדה מסגירה", ציינה השבוע ראש העיר חיפה עינת קליש.

3 צפייה בגלריה
שרית גולן
שרית גולן
מצננת. שרית גולן
(צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

חגיגה מוקדמת?


יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, עו"ד שרית גולן שטיינברג, מבקשת לצנן את ההתרגשות.
"הממשלה אישרה את התוכנית להרחבת שדה התעופה בחיפה והפיכתו לבינלאומי, אלא שבפועל התוכנית שאושרה בסופו של יום לא תאפשר טיסות בינלאומיות ואינה אלא כסות להעברתה לנמל חיפה של רובה המוחלט של פעילות הטיסה הכללית בישראל (מטוסי ריסוס, בתי ספר לטיסה ועוד)", אומרת גולן שטיינברג, "בניגוד לתכנית קודמת שלא אושרה (תת"ל 80), תכנית תת"ל 80/א שהממשלה אישרה לא כוללת את הארכת המסלול, כאשר אין חברת תעופה ישראלית שמחזיקה מטוסי טורבו פרופלור שיכולים לנחות בשדה התעופה בחיפה ואין כמעט חברות תעופה באגן הים התיכון שמחזיקות מטוסים שיכולים לנחות בשדה. קו הטיסות לקפריסין עליו הוכרז לפני מספר חודשים לא הצליח להחזיק מעמד ובהיעדר היתכנות בפועל לקיים טיסות בינלאומיות, התוצאה של אישור תת"ל 80/א תהיה העברתה למפרץ חיפה של פעילות התעופה הכללית משדה הרצליה ושדה דב".
יו"ר האיגוד מוסיפה ומתריעה כי ההחלטה על אישור תכנית תת"ל 80/א לפיתוח שדה התעופה בחיפה התקבלה ללא שיקוף מלא של מפגעי הרעש במסגרתה ושל המפגעים הבריאותיים, הבטיחותיים והסביבתיים הקיימים. התכנית אף מתעלמת לדבריה מהשפעותיה על מימושה של תמ"א 75 לאזור מפרץ חיפה, אשר עלולות להיות הרסניות. "מגבלות גובה הבנייה, כמו גם דרישות המיגון האקוסטי המייקרות את עלות הבנייה ומורידות את ערך הדירות, פוגעות בכדאיותה הכלכלית של תמ"א 75 ועלולות לסכל את השגת האינטרס הלאומי בפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה".
לסיכום אומרת גולן שטיינברג, כי "סקר אתרים לצרכי התעופה הכללית, מצא כי החלופה הנכונה הינה חלופת הקמת השדה החדש בחדרה. אך התכנון של השדה תקוע כבר שנים ואם פעילות התעופה הכללית תועבר כולה "זמנית", לחיפה, אין ספק שהזמני יהפוך לקבוע ושהמצב הקשה הקיים כבר היום יחמיר, זאת באזור שסבל לאורך השנים מהמפגעים הסביבתיים החמורים בישראל".
פורסם לראשונה: 17:57, 29.12.23