ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה השבוע את התיקון לחוק הוצאה לפועל של ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן), תושבת הגליל המערבי שמטרתו לשים קץ לגביית קנסות לא הגיוניים בשל תשלום באיחור עבור הנסיעה בכביש 6 צפון.
2 צפייה בגלריה
הכניסה למנהרת כביש 6 צפון
הכניסה למנהרת כביש 6 צפון
הכניסה למנהרת כביש 6 צפון
( צילום: י"א)
סוגיית הגבייה בכביש 6 חוצה צפון מכבידה על אלפי אזרחים, עלות נסיעה של שקלים בודדים תופחת למאות ואף אלפי שקלים בשל פתיחת הליכי הוצאה לפועל.
קראו עוד >>
תיקון חוק הוצאה לפועל שאושר השבוע בוועדת שרים לענייני חקיקה מבקש להטיל את עלות פתיחת התיק על החברה ולא על החייב, במקרים של סכומים נמוכים ובנוסף להאריך את משך הזמן מ-30 ל-60 יום שבהם החייב יוכל להסדיר את חובותיו.
מטרת החוק הינה להבטיח כי חברה מסחרית תחשוב פעמיים בטרם היא פועלת בהליך קיצוני כמו פתיחת תיק בהוצאה לפועל עבור גבייה של סכומים נמוכים.
לפי תיקון החוק, על החברה להציג שליחת חשבונית בדרך דיגיטלית או באמצעות מכתב רשום לכתובת מעודכנת במרשם האוכלוסין בטרם היא פועלת לפתיחת תיק. זאת בשל נתונים שנחשפו בפעם הראשונה בוועדה לפניות הציבור, כאשר יותר מחמישים אחוז (374/576) מהאנשים שהגישו ערר על פתיחת תיק ההוצאה לפועל כנגדם בשנת 2021, טוענים כי מעולם לא קיבלו דרישה לתשלום.
יו"ר הוועדה לפניות הציבור, חה"כ יעל רון בן משה: "תיקון החוק נולד לאחר מאמץ רב ודיונים רבים בוועדה לפניות הציבור. במהלך חצי השנה האחרונה נפגשתי עם כלל הנציגים הרלוונטיים והגעתי למסקנה כי תיקון חוק הוצאה לפועל הוא הדרך הנכנה ביותר להתמודדות עם סוגיית הגבייה בכביש 6 חוצה צפון ולמנוע סוגיות דומות בעתיד.
"זוהי תחילתה של הדרך לפתרון. אני גאה להוביל את החוק הזה למען תושבי הצפון ואמשיך להיאבק עד לאישורו הסופי של החוק בשלוש קריאות במליאת הכנסת".

הארכת הכביש

בדיון נוסף שנערך בכנסת השבוע התכנסה ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, לדיון במצב התכנון של הארכת כביש 6 לצפון, על רקע בקשתם של ח"כ יעל רון בן משה, ח"כ אופיר סופר וח"כ ענבר בזק, שטענו כי בתקציב האחרון שאושר הוחלט לבטל את תכנון והקמת המקטע הצפוני שאמור להגיע עד לשלומי. עם זאת, בשבוע שעבר ציינה שרת התחבורה ח"כ מרב מיכאלי, בדיווח שמסרה לחברות וחברי הוועדה, כי לא התקבלה החלטה כזו, והתכנון יקודם. עדיין פתוחה השאלה איך תמומן הסלילה: באמצעות זכיין, ואז הנוסעים ישלמו דמי שימוש או מתקציב המדינה, ואז הנסיעה תהיה חינם.
2 צפייה בגלריה
כביש 6 חוצה צפון
כביש 6 חוצה צפון
כביש 6 חוצה צפון
(צילום: נחום סגל)
בדיון התברר כי הארכת הכביש לצפון צפויה להיעשות באמצעות זכיין נוסף וככביש אגרה. בנוגע לכך ציינה ח"כ בן משה כי המדינה היא שצריכה לממן את ההארכה, ותושבי הצפון לא אמורים לשלם מס נוסף בגלל מקום מגוריהם.
הראל דמתי, ממלא מקום מנהל אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה, ציין כי "כביש 6 ותכנונו לא הפסיק ותוכניות הביצוע לא יכולות להתחיל עד שאנחנו לא מסיימים לתכנן". היו״ר ביטון התעניין באיזה שלב נמצא תכנון הכביש, ונענה כי התכנון המדובר לא אושר בתמ"א הארצית.
ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, ציין כי מאז שהשרה מיכאלי נכנסה לתפקידה, נלקחו מיליארד שקל שהיו מיועדים להמשך סלילת כביש 6, והועברו למרכז הארץ ולטובת תוכניות תחבורה אחרות.
ח״כ ענבר בזק, יוזמת הדיון, שיתפה כי מדי יום שני, זמן הנסיעה שלה מהצפון לירושלים בפקקים אורך בין 3.5 ל־4 שעות. "הצפון כל כך מנותק מהבירה והמרכז, והדאגה שלי היא שהצפון יישכח. לא ראיתי אף לא כביש אחד בתכנונים של תקציב הממשלה לשנת 2022 לסלילת כבישים חדשה בצפון", אמרה.
ראש עיריית נהריה, רונן מרלי, אמר כי "לתקצב את כביש שש עד שלומי זו רוח גבית לתעסוקה שלנו, שתסייע להשאיר את הצעירים בגליל ובצפון".
היו"ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי בעוד חודשיים יתקיים דיון מעקב על כביש 6 צפון בו ייבדק לאן נלקח תקציבו, והאם הממשלה ומשרד התחבורה מתכוונים לשנות את המדיניות.
"בדיון נדרוש סקירה רחבה על מדיניות סלילת הכבישים והרכבות בצפון. הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לתקצב 60 מיליון שקל כדי לאפשר בעתיד את הסלילה של הכביש ולא לעכב בגלל סכום קטן את עתיד הכביש. בלימה של כביש 6 זה כדור שלג שמשפיע על עולמות שלמים של אינטרס לאומי. אנחנו דורשים שהכביש ייסלל".

מה אומר החוק?

עלות פתיחת התיק תהיה על החברה
יוארך משך הזמן להסדרת חוב ל-60 יום
על החברה להציג אישורי שליחת חשבונית
פורסם לראשונה: 08:09, 29.12.21