בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל השבוע את הערעור שהגישה מורה באמצעות משרד עורכי הדין גוהר את גוהר מנהריה, בגין הטרדה מינית שעברה באחד מבתי הספר בקריות, והגדיל את סכום הפיצוי שהיא תקבל עד ל-607 אלף שקל.
3 צפייה בגלריה
מבחינת בית הספר, "הכתובת הייתה על הקיר"
מבחינת בית הספר, "הכתובת הייתה על הקיר"
מבחינת בית הספר, "הכתובת הייתה על הקיר"
( צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
המורה, תושבת נהריה, הוטרדה על ידי איש האחזקה של בית הספר, אשר, בין השאר, דיבר איתה באופן גס, ובמקרה אחד אמר לה "מגיע לי זיון", דבר שגרם למורה שבר נפשי עמוק, על פי התביעה.
התביעה הראשונית הוגשה לבית משפט השלום נגד איש האחזקה ונגד משרד החינוך. לפני מספר חודשים פסק בית המשפט כי איש אחזקה, אשר הכחיש את המקרה, אכן הטריד את המורה, ואף הוכח שמנהלת בית הספר ידעה על תלונות בגין הטרדות מיניות קודמות נגד אותו עובד, שלא קשורות למורה התובעת, ולא פעלה לפטר אותו. בית המשפט פסק כי המורה תפוצה בסכום של 480 אלף שקל על ידי אב הבית, משרד החינוך והביטוח הלאומי.
הסכום שולם על ידי משרד החינוך, מכיוון שאיש האחזקה מצוי בהליכי פשיטת רגל ולא יכול היה לשלם את חלקו בפיצוי.
יחד עם זאת, בית משפט הפחית 10 אחוז מסכום הפיצוי בגין 'אשם תורם' של המורה, אשר לפי פסק הדין לא דיווחה להנהלת בית הספר ולא הודיעה על אירועי ההטרדה בזמן אמת, ולכן הקשתה על משרד החינוך לפעול כדי לעצור את ההטרדה. עוד קבע בית המשפט כי הקביעה מקבלת משנה תוקף היות שמדובר במורה ותיקה ובעלת מעמד.
3 צפייה בגלריה
אב הבית נדרש לשפות את משרד החינוך ב-70 אחוז מהסכום
אב הבית נדרש לשפות את משרד החינוך ב-70 אחוז מהסכום
בית הספר לא פיטר את איש האחזקה, כאשר הוא היה מודע לעברו הבעייתי
(צילום המחשה: ShutterStock)
עורכי הדין של המורה ערערו הן על הסכום שנפסק בבית משפט השלום והן על סעיף האשם התורם שנקבע. לטענתם, נפגעות הטרדה מינית נמצאות במצב רגיש, אשר אינו מאפשר להן להתלונן מיד. עוד ציינו שאין שום רלוונטיות לשאלת גילה או רמת הוותק או המעמד של המוטרדת, שכן הטרדות מיניות והנזק הנפשי שנגרם בגינן חולשות על כל מעמד וכל שכבת גיל.
עוד נטען, כי במקרה זה, על בית הספר הייתה חובה מוגברת לשמור על המורה, שכן 'הכתובת הייתה על הקיר', ומכיוון שבית הספר לא פיטר את איש האחזקה טרם ההטרדות, כאשר הוא היה מודע לעברו הבעייתי - הוא למעשה שותף לפשע שביצע השרת.
3 צפייה בגלריה
עו"ד אוהד גוהר
עו"ד אוהד גוהר
עו"ד אוהד גוהר
(צילום: פרטי)
המחוזי בחיפה קיבל את הטענות וקבע שבית משפט השלום טעה בכך שייחס אשם תורם כלשהו למורה, וכי אכן נפגעות הטרדה מינית אינן מסוגלות להתלונן מיד. עוד קבע כי גם החישוב של בית משפט השלום בעניין הפסדי השכר היה שגוי. בעקבות הקביעות הללו נפסק שכר טרחת עורך דין מוגדל, ובסך הכל 607,674 שקל.
עו"ד אוהד גוהר: "אנו שמחים בתוצאה הסופית, ובמיוחד בעובדה שהמחוזי הכיר בכך שאין רלוונטיות למעמדה, לרמת הוותק או לעובדה שהמורה לא התלוננה בזמן אמת לשאלת האשם התורם".
פורסם לראשונה: 07:40, 21.01.22